معجزه شکرگزاری (۲۰)

 در داستان پندآموز, داستانک

شکرگزاری فواید چشم‌گیری در سلامت روان و بدن دارد. 

اما آیا می‌دانید معجزات واقعی شکرگزاری چیست؟ در ادامه به بررسی شماری از این مزایا می‌پردازیم:

 تقویت سیستم ایمنی

۱. تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از نتایج شکرگزاری و قدردانی بر روی سلامتی است. استرس می‌تواند سیستم ایمنی را به‌شدت تضعیف کند و چون شکرگزاری اضطراب را کاهش می‌دهد، بر تقویت سیستم ایمنی موثر است. نتایج تحقیقاتی در سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد که شکرگزاری در بیماران، توان مقابله با بیماری را در آن‌ها افزایش داده است.

 تقویت قلب

۲ تحقیقات نشان می‌دهد شکرگزاری با بهبود عملکرد قلب همراه بوده است. بررسی سلامت افرادی که به‌صورت روزانه زمانی را به شکرگزاری اختصاص می‌دهند کاهش نارسایی قلبی را گزارش می‌دهد.

افسردگی و اظطراب

 ۳ کاهش افسردگی و اضطراب از نتایج شکرگزاری روزانه است. همچنین این تمرینات روتین کمک می‌کنند خلق و خوی فرد بهبود پیدا کند و به ثبات برسد.

 حسادت 

۴ شکرگزاری بر کاهش حسادت، ناامیدی و مقایسه خود با دیگران موثر است.

معجزه شکرگزاری (۲۰)رفتارها

 ۵ طبق پژوهش ها افراد شکرگزار رفتارهای اجتماعی بهتری دارند و هم‌دلی بیشتر و پرخاشگری کمتری را بروز می‌دهند.

 عزت نفس

۶ شکرگزاری کمک می‌کند به‌جای تمرکز بر کمبودها و کاستی‌ها، بر داشته‌ها و توانایی‌هایتان تاکید کنید. این تمرینات می‌تواند در بهبود عزت نفس شما نیز موثر باشد.

 خوش بینی

۷ خوش‌بینی با سلامت روان رابطه مستقیم دارد. افراد خوش‌بین اغلب بر نیمه پر لیوان تمرکز می‌کنند و به خاطر آن شکرگزار هستند. بنابراین می‌توان گفت شکرگزاری و مشاهده موهبت‌ها و احساس رضایت از آن‌ها به بهبود سلامت روان کمک می‌کند.

بهبود زندگی

۸ در سال ۲۰۱۲ رابطه شکرگزاری و چند متغیر سلامتی مانند ورزش، تجربه درد، طول عمر و مراجعه به پزشک با شکایت از بیماری بررسی شد. نتایج نهایی بیانگر آن بود که شکرگزاری تاثیر مستقیم بر بهبود یکایک این متغیرها دارد.

 تاثیر در خواب

۹ بهبود خواب (از دو جهت کمی و کیفی) یکی دیگر از نتایج اثبات‌شده شکرگزاری است.

 میزان سازگاری 

۱۰ تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد افرادی که شکرگزاری را به یک رفتار روتین تبدیل کرده‌اند در مواجهه با اتفاقات ناگوار سازگاری و تاب آوری از خود نشان می‌دهند.

معجزه شکرگزاری (۲۰)

آیا تاثیر شکرگزاری ثابت شده است؟

تاثیرات مثبت شکرگزاری از نظر علمی و تحقیقاتی ثابت‌شده هستند. برای آگاهی از این تحقیقات، دو پژوهش مرتبط را به‌عنوان نمونه هایی از سپاسگزاری و قدردانی و تاثیرات آن می‌خوانیم:

پژوهش اول: شکرگزاری و سلامت روان

ارتباط بین سلامت روان و شکرگزاری چیست؟ پژوهش اول توسط دکتر مک‌کالو و دکتر ایمونز انجام شد. آن‌ها تعدادی از داوطلبان را به سه گروه برابر تقسیم کردند و برای ده هفته تحت نظر قرار دادند. گروه اول لازم بود به‌صورت روزانه بر روی موضوعات مثبت تمرکز کند و بابت آن‌ها شکرگزاری نماید. گروه دوم درباره هرچه در طول روز آن‌ها را عصبی یا ناراحت می‌کرد می‌نوشتند و گروه سوم رخدادهای مهم روز را، فارغ از مثبت یا منفی بودن‌شان یادداشت می‌کردند. در پایان این ده هفته، گروه اول یعنی آن‌هایی که شکرگزاری خود را یادداشت می‌کردند سلامت روانی بیشتری را گزارش دادند. همچنین این گروه فعال‌تر بودند، ورزش می‌کردند و مشکلات فیزیکی کمتری را تجربه کرده بودند.

پژوهش دوم: تاثیر قدردانی بر شادکامی

دکتر سلیگمن یکی از روان‌شناسان معروف و شناخته‌شده است که تحقیقاتی در زمینه شکرگزاری نیز انجام داده‌است. طی یک پژوهش، سلیگمن ۴۱۱ نفر را به مدت چند هفته تحت درمان‌های شناختی رفتاری (CBT) قرار داد. در پایان هر هفته میزان شادکامی اندازه‌گیری و با آغاز هفته مقایسه می‌شد. نمرات شادکامی این گروه در انتهای هفته‌ای که آن‌ها به شکرگزاری منظم و روزانه پرداخته بودند تفاوت قابل توجهی در میزان شادکامی آن‌ها مشاهده شد. این تغییرات نسبت به سایر تمرینات با اختلاف موثرتر بود.

البته در تحقیقاتی از این دست، علت و معلول مشخص نیست. این‌که افرادی که سلامت روانی بالاتری دارند شکرگزاری بیشتری انجام می‌دهند یا برعکس را نمی‌دانیم اما بااین‌حال همه یافته‌ها در جهت تایید نتایج مثبت قدردانی و شکرگزاری هستند.

—————————-

شکرگزاری۱۹

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt