دره چال کندی دزفول

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

چال کندی دره‌ای تماشایی در بخشی از مسیر رودخانه دز است که در آن از تلاقی صخره‌های بلند و رودخانه و فرسایش سنگ‌ها در طول زمان، مناظری زیبا به وجود آمده‌اند. این دره از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی دزفول به شمار می‌رود و در شمال دزفول و شمال شرقی اندیمشک واقع شده است.

آب و هوای معتدل دره چال کندی، گردشگران زیادی را برای فرار از گرما در فصل‌های گرم سال به این منطقه جذب می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با دره چال کندی در ادامه با ما همراه شوید.

چگونه به دره‌ی چال کندی دزفول برویم؟

دره‌ی چال کندی، در ۱۸ کیلومتری شمال دزفول، در جاده‌ی دزفول به شهیون و ۷ کیلومتر بعد از پادگان قدس قرار دارد. فاصله اهواز تا دره چال کندی هم حدود ۱۷۹ کیلومتر (از مرکز شهر اهواز) است. حال برای شروع، از بلوار شهدای دزفول به‌سمت جاده دزفول- شهیون بروید. دقت کنید که قسمتی از مسیر، جاده ماشین‌رو نیست و باید پیاده‌روی کنید. پس از حدود ده دقیقه پیاده‌روی، مسیرتان کوهستانی و کمی سخت‌تر می‌شود. این پیاده‌روی ممکن است ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

مسیر دیگر، راه آبی و استفاده از قایق است. این راه از پارک دولت دزفول آغاز می‌شود. پس از پرداخت هزینه، با قایق این مسیر جذاب را طی خواهید کرد.

گزینه بعدی برای رسیدن به مقصد، قایق‌سواری از اسکله‌ی قلعه‌ی مختار اندیمشک است.

تفریحات دره چال کندی

دره‌نوردی، کوهنوردی و صخره‌نوردی

چال کندی منطقه‌ای آرام و بکر با چشم‌اندازهای زیبا است. دره‌نوردی، کوهنوردی و صخره‌نوردی بر فراز جریان رودخانه در این منطقه برای ورزشکاران حرفه‌ای لطف دوچندان دارد. اگر آمادگی بدنی بالایی ندارید نیز می‌توانید با پیاده‌روی در مسیرهای ساده‌تر و اتراق در کت‌های این دره از آرامش طبیعت و صدای جریان آب در آن لذت ببرید.

ماهیگیری

دره چال کندی برای علاقه‌مندان به ماهیگیری نیز لطف بسیار دارد. تنوع ماهی‌ها و زلالی آب رودخانه لذت ماهیگیری در رودخانه از فراز صخره‌های دره چال کندی را دوچندان می‌کنند. اگر به ماهیگیری علاقه دارید، در سفر به چال کندی لوازم و تجهیزات مناسب این تفریح را فراموش نکنید. پس از ورود به چال کندی در منطقه‌ای مناسب اتراق کنید و قلاب خود را به آب بیندازید. به خاطر داشته باشید که فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها زمان مناسبی برای ماهیگیری در چال کندی نیست.

شنا و تفریحات آبی

شنا و آبتنی در بخش‌های مختلف دره چال کندی نیز طرفداران زیادی دارد. این منطقه به‌خصوص در ماه‌های گرم سال برای شنا مناسب است؛ اما آب رودخانه دز در این دره عمق زیادی دارد و برای شنا در آن باید مهارت کافی داشته باشید. پرش از روی صخره‌ها به داخل آب نیز در صورت رعایت موارد ایمنی از تفریحات مهیج دره چال کندی است.

در دره چال کندی امکان تجربه تفریحات آبی دیگر مانند شاتل‌سواری، قایق‌سواری، جت‌اسکی و غواصی را نیز خواهید داشت. برای این منظور باید در تورهای تفریحی دزفول از پارک دولت یا دیگر پارک‌های ساحلی در مسیر رودخانه دز شرکت کنید. برای تجربه برخی تفریحات هیجانی در این دره باید تجهیزات مناسب را همراه خود ببرید و در صورت عدم آشنایی با محیط دره چال‌کندی، برای گشت‌وگذار در آن حتما از کمک راهنمایان محلی بهره بگیرید.

نکات سفر به چال کندی

  • دقت داشته باشید که دره‌ی چال کندی بسیار پرآب است و گرداب‌های فراوانی دارد. از این رو، اگر قصد شنا یا دیگر تفریحات آبی را دارید، حتما این کار را زیر نظر یک راهنما انجام دهید.
  • توصیه می‌کنیم با جلیقه نجات وارد آب شوید و نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنید.
  • اگر مسیر پیادره‌روی را انتخاب می‌کنید، کفش مناسب به همراه داشته باشید تا مسیر را راحت‌تر طی کنید.
  • اگر دوست دارید در آرامش به تماشای طبیعت زیبای منطقه بنشینید، ساعات ابتدایی روز را برای این کار انتخاب نمایید. در روزهای تابستان معمولا از ساعت ۱۱ صبح، دره بسیار شلوغ می‌شود.
  • تفریحات آبی دره چال کندی در پاییز و زمستان کم‌رونق است و به دلیل عدم استقبال، معمولا انجام نمی‌شود. در این فصل‌ها تنها می‌توانید به تماشای چشم‌اندازهای زیبا بنشینید و امکان استفاده از تفریحات را ندارید.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt