ساعت نجومی پراگ

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

اگر به شهر پراگ پایتخت جمهوری چک سفر کردید. حتما به ساعت نجومی واقع در بافت قدیم شهر سری بزنید. که بدون شک یکی از جاذبه های مهم گردشگری این منطقه به شمار میرود. و با افسانه هایش از نقاط مهم دیدنی این کشور به حساب می آید.

 

ساعت نجومی پراگ در سال ۱۴۱۰ میلادی ساخته شد. و  در دیواره جنوبی تالار شهر اولدتاون در میدان اولدتاون پراگ نصب شده است. این ساعت، سومین ساعت نجومی قدیمی جهان است. که هنوز هم کار می‌کند.

ساعت نجومی دارای عقربه ای است. که موقعیت خورشید و ماه و تقویم  و علامت های نجومی هر ماه را نشان می دهد. سر هر ساعت مجسمه های چوبی از پنجره بالای عقربه نجومی بیرون می آیند و آهنگ میزنند.

حدود سال ۱۴۹۰ میلادی، صفحه سال نما به آن اضافه شد و بالای آن را با مجسمه های سبک گوتیک تزیین کردند. صفحه تقویم روی ساعت، تصور مردم قرون وسطی از جهان هستی را به نمایش می‌گذارد: زمین در مرکز. قسمت آبی صفحه آسمان بالای افق را نشان می‌دهد.

کلماتی لاتین به معنی شرق، غرب، طلوع و غروب در چهار طرف صفحه نوشته شده‌اند. و یک حلقه نشان دهنده بروج فلکی نیز وضعیت ستارگان را در آسمان نشان می‌دهد. سه دایره داخل صفحه، زمان‌های قدیمی چک، اروپای مرکزی و زمان بابلی را مشخص می‌کنند. از روی صفحه ساعت نجومی می‌توان روز، هفته، ماه و سال را به طور دقیق مشخص کرد. همچنین برج‌های ستاره شناسی نیز هر ماه توسط ساعت نشان داده می‌شود.

راس ساعت دوازده، از درگاه بالای ساعت، شمایل دوازده تن از حواریون بیرون می آیند و چهار مجسمه کنار ساعت نماد چهار ویژگی ناپسند، به ترتیب از چپ به راست، اولی غرور است، دومی خساست، سومی مرگ و چهارمی خوشگذرانی می باشد.

 

ساعت نجومی پراگ که به مدت ۶۰۰ سال جزو  بزرگترین گنجینه های شهر محسوب میشد.هنوز هم مردم را به وجد می آورد. سازنده واقعی ساعت را در سندی قدیمی، در سال ۱۹۶۱ کشف کردند. در این سند صفحه ساعت نجومی شرح داده شده و گفته میشود که توسط فردی به نام «میکولاس» از «کادان» در سال ۱۴۱۰ ساخته شده است.

ساعت نجومی در قرن ۱۶ توسط فردی به نام «یان تابورسکی» تعمیر و بهسازی شد. در دهه ۱۷۸۰ این تصمیم گرفته شد که آن را ازبین ببرند. اما به هرحال ساعت برای مدت طولانی به خواب رفت. در سال ۱۹۴۵ ارتش آلمان ساعت را تخریب کرده و تعدادی از مجسمه های آن را نیز آتش زد. این تندیس ها بعدا توسط نمونه های کپی جایگزین شدند. و زمان ساعت از زمان قدیمی چک به زمان اروپای مرکزی تغییر یافت.

 

گردآوری: ندا حاج رسولی

Maahkhatoon97

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt