سرزمین ابرها

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

ییلاق فیلبند، یکی از زیباترین ییلاق هایی است که در خاور میانه با آن برخورد خواهید کرد. سفری به دنیای مه و ابرهای سر به فلک کشیده و چمنزار هایی که بوی عطر میدهند.

ییلاق فیلبند، روستایی در استان مازندران شهر بابل و از توابع دهستان خوشرود است. نام این روستا در اصل فلبند است. فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است.

علت این نام گذاری به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه های تندی است. که عبور از آن را دشوار میسازد. نام دیگر این روستا بام شرقی  مازندران است.

ارتفاع این منطقه از سطح دریا حدود ۲۳۰۰ متر است. که همین ارتفاع زیاد باعث شده است. احتمال رخ دادن پدیده اقیانوس ابر قوت صورت بگیرد. اغلب هواشناسان نمیتوانند هوای این منطقه را به دقت تشخیص دهند. چرا که در روز ممکن است چند پدیده جوی در آن حاکم باشد.

این روستا به روستای چهار فصل هم معروف است. چون ممکن است تنها به مسافت چند ساعت، برف، باران، تگرگ، آفتاب و رنگین کمان رخ دهد.

 

یکی از جذابیت های فیلبند دریای ابریست. که اغلب مواقع آنرا در برمیگیرد و چشم انداز فوق العاده ای را تشکیل میدهد.

از جذابیت های دیگر میتوان به طلوع و غروب آفتاب و داشتن هوایی مطبوع در گرمای تابستان اشاره کرد.

 

 

زمستان در فیلبند زود شروع میشود و دیر به پایان میرسد. و میتوان گفت نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است. و سرمای طاقت فرسایی همه جا را فرا میگیرد.

در فصل زمستان به علت باریدن برف و قطع راه های ارتباطی تقریبا بی سکنه میشود. اهالی این روستا در فصل زمستان به علت قطع شدن ارتباطات همه آذوقه خود را برای هفت ماه، جمع آوری میکنند.

بهترین زمان سفر به فیلبند، اواسط بهار تا ابتدای پاییز است. که ییلاق فیلبند آب و هوای خوبی دارد. و به دلیل مرتفع بودن، برای رهایی از تابستان های گرم انتخاب بسیار خوبی است.

هنگام سفر به این روستا، در همه فصول و حتی در فصول گرم هم یک پانچو یا بارانی همراه خود داشته باشید. زیرا آب و هوای این منطقه پیش بینی نشده است . برای پیاده روی  کفش مناسبی به پا کنید. و یک پاور بانک برای روشن ماندن گوشیتان تا پایان سفر و یک دوربین عکاسی برای گرفتن تصاویری زیبا از مناطق زیبا و بکر این منطقه همراه خود ببرید .

 

گردآوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt