معرفی کتاب اپرا وینفری

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

با اطمینان می دانم که…

“با اطمینان می دانم که…” یکی از کتاب‌های پرفروش سالیان اخیر جهان از زبان یکی از موثرترین و بانفوذترین زنان دهه آغازین قرن بیست و یکم است.

اپرا وینفری در زمانه شک ها و تردیدها از معجزه و شفافیت و لذت و شکرگزاری و قدرت می‌گوید از کشف ریزترین لذت‌ها و ظرفیت ها و جذابیت های زندگی گرفته، تا مسیر کلی و دشوار شناخت خود از کشف مسیر اختصاصی که هر کدام از ما برای درک کردن و ممکن ساختن آن به دنیا آمده‌ایم؛ قصه ی بیرون کشیدن نقشه ی گنج از دل سنگ.

و همه اینها از زبان زنی که خود سخت‌ترین دوران نوجوانی و جوانی را داشته است، اما حالا انسانی است که می‌تواند از بالا رفتن سن اش کیف کند، چون می داند فرصتی برای رشد است:”چه خوب که شصت ساله شده ام”.

همین است که طوری از اعجاز و از به ثمر رساندن هر لحظه از زندگی سخن می‌گوید که باورش می کنی با اطمینان می دانم که حاصل قلم ثروتمندترین زن دنیای هنر و رسانه است، که هنوز” لذت کتاب خواندن زیر درخت بلوط” را از یاد نبرده است، لذتی که امیدواریم با خواندن این کتاب، برای شما هم اتفاق بیفتد. کتابی که خوب است در هر خانه ای و میان هر خانواده ای، وجود داشته باشد.

 

برشی از کتاب

شایعه اینترنتی راجع به سال ۲۰۱۲ را به یاد می آورید؟
برای آنها که با آن شایعه آشنا نیستند بگویم، بعضی‌ها می‌گفتند بنابر یک تقویم قدیمی (تقویم قوم مایا) تمدن بشر در آن تاریخ از هم می‌پاشد و برخی دیگر می گفتند قرار است دگرگونی معنوی رخ دهد. البته که هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند، اما با اطمینان می دانم که نیت و هدف خیلی قوی است.

یکی از نیت‌هایم  این است که هر سال زندگی ام رادر جهت برآورده کردن این قول با شکوه بگذرانم؛ امیدوارم بتوانم در این جهان سهم خودم را انجام دهم تا تغییری ایجاد شود که بهمان اجازه دهد با اصالت، عشق، صراحت، خلاقیت و با همکاری بیش تری زندگی کنیم.

ایده ی من از یک  دگرگونی معنوی چنین چیزی است. در اصل یک انقلاب معنوی است!

تصمیم گرفتم به سال ۲۰۱۲ به عنوان طلوع هماهنگی و هم ترازی نگاه کنم که با خودش آگاهی و روشنی می آورد.
وقتی با امیال قلبی خود هماهنگ و همتراز می شوید، وقتی همانی هستید که باید باشید تا بتوانید به زمین بی نظیر ما کمک کنید، تغییری در ادراک هستی حس می کنید. آن وقت است که می توانید متوجه لحظاتی شوید که بعضی از مردم به آن می‌گویند: نعمت ناگهانی، اما من دوست دارم اسمش را بگذارم اعجاب هستی، چون وقتی دارم کاری را انجام می‌دهم که قرار بوده انجام دهم تا ذهن و جسم و روحم را کامل نگاه دارم، همیشه در این اعجاب فرو می‌روم که چطور هر چیزی در جای خودش قرار می‌گیرد و با شگفتی معنای خاص خودش را پیدا می کند.
جمله‌ای در داستان کیمیاگر پائولو کوئیلو هست که مفهوم خیلی درستی دارد:

وقتی چیزی را می‌خواهی،

تمام جهان هستی دست به دست هم می‌دهد تا کمکت کند به خواسته ات برسی.

 

هدفم چیست؟

اینکه همیشه با آغوش باز پذیرای پیشنهادات هستی باشم هر روز و هر سال یکی از چیزهایی که همیشه از خدا می خواهم این است خدایا خود حقیقی ام را به من نشان بده. ممکن است به نظرتان درخواست عجیبی بیاید در طول زندگی همیشه دلم می خواهد حقیقت وجودی ام را بشناسم یکی از محبوب ترین جملات قصار زندگیم از کشیشی و فیلسوف فرانسوی پیرتیلاردو شاردین است که می‌گوید:

ما انسانهایی نیستیم که تجربیات معنوی داریم،

بلکه معنویاتی هستیم که تجربه ی انسانی داریم.

بزرگترین خواسته قلبی ام  این است که چنین تجربه‌ای را تا جای ممکن شاعرانه و هدفمند کنیم. برای یک لحظه با من نفس بکشید دست تان را  روی شکم تان بگذارید و بزرگ تر شدنش را به هنگام فرو بردن نفس و منقبض شدنش را به هنگام بازدم احساس کنید این چرخه به طور متوسط ۷۲۰ بار در ساعت و بیش‌تر از ۱۷ هزار بار در روز اتفاق می‌افتد، بدون اینکه حتی بهش فکر کنید.

مکانیسم تنفس شاید از نظر بیولوژیکی هم خارق العاده باشد، اما هر وقت حواسم بهش جمع می‌شود یک واکنش دارم؛ وای خدای من! با اطمینان می دانم که در آن لحظه، اعجاز زندگی را کشف کرده ام. پابرهنه راه رفتن، روی چمن های تازه کاشته شده هم اعجاز خودش را دارد یک اعجازه دیگر؛ هر شب وقت غروب، من و دوستان و همسایگان برای دیدن آنچه بهش می‌گوییم بزرگترین نمایش زمین در ایوان خانه ام دور هم جمع می‌شویم عکس میگیریم و طیف رنگهای زیبای اشعه خورشید را که در افق محو می‌شود با هم مقایسه می کنیم.
چند وقت پیش، یک روز چهار ساعت تمام باران بارید و ناگهان قطع شد.

یک اعجازه دیگر همه چیز از درختان گرفته تا نرده‌ها و آسمان، درخشان و تابناک بود. چند سال پیش به فرفیلد ایالت آیوا رفتم که جمعیتی حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر داشت. در میان زمین‌های کشاورزی غرب میان آخرین جایی روی زمین که انتظارش را دارید شبها به خاطر برگشتن مردم از مراسم مدیتیشن و مراقبه، ترافیک سنگین باشد.

اما این کاری است که واقعا در فیرفیلد انجام می‌دهند: مراسم مدیتیشن در دو ساختمان با ظاهری کروی انجام می‌شود. یکی برای مردان و یکی برای زنان، زنان خانه‌دار، کارمندان مغازه، مهندسان، پیشخدمت ها، وکلا ،مادرها، زنان تنها و من، همگی زیر سقف گنبدی ساختمان جمع می‌شدیم تا با هم به آن لحظه خلسه روحانی برسیم. خلسه روحانی همان فضایی است که می‌دانیم تمام خلاقیت، آرامش، نور و عشق در آن ظاهر می شود.

آن مدیتیشن دسته جمعی، تجربه انرژی بخش و آرامش دهنده ای نیرومند بود آن قدر که نمی خواستند تمام شود. ولی وقتی تمام شد، با روحی پر انرژی تر از آنچه آمده بودم، بازگشتم. سرشار از امید، رضایت و یک شادی عمیق. با اطمینان می دانم حتی در شلوغی های دیوانه وار زندگی روزمره که از هر طرف احاطه مان کردند هم، خلسه ی معنوی و سکون وجود دارد. فقط در چنین فضایی است که می‌توانید بهترین کار را انجام دهید و بهترین زندگی را داشته باشی. سعی می کنم برای خودم حداقل روزی یک بار  و وقتی می‌شود روزی دوبار آن فضا را فراهم کنم.

۲۰ دقیقه در صبح و ۲۰ دقیقه در عصر مدیتیشن می‌کنم این کار بهم کمک می کند بهتر بخوابم و تمرکز بیشتری داشته باشم. این طوری خلاقیت و بازدهی ام  بیشتر می‌شود. اگر خودتان امتحان کنید، فکر کنم به حرف گلیندا جادوگر خوب می رسید: شما همیشه قدرت دارید. فقط باید به آرامش خلسه برسید تا بتوانید پیدایش کنید و وقتی پیدایش کردید، در مسیر موفقیتی قرار دارید که می توانید خودتان را به کامل ترین شکل ممکن بیان کنید. همیشه به خودم به عنوان یک جستجوگر نگاه می‌کنم. و از آن ها هستم که همیشه از راز زندگی سر شوق می آیند

با اطمینان می دانم که وظیفه اصلی ما در جهان این است که خودمان را با آن انرژی که منبع همه انرژی هاست، هماهنگ کنیم و فرکانس زندگیمان را با فرکانس عشق تنظیم نماییم.
تا جایی که یادم می آید زندگی ام همیشه سرشار از معجزه بوده است و حالا خیلی ساده می خواهم آنچه دارم را با دیگران به اشتراک بگذارم و می‌خواهم تا جایی که می‌تواند مردم را تشویق کنم تا دریچه های قلب شان را به روی زندگی باز کنند، زیرا اگر فقط از یک چیز مطمئن باشم، آن این است که مطمئنم گشودن قلبم به روی زندگی، بزرگترین لذت ها و موفقیت ها را برایم به ارمغان آورده است. بزرگترین دستاورد زندگی  ام این است که هیچ وقت قلبم را از کار نینداخته ام.

حتی در تاریک ترین لحظات زندگیم از سوء استفاده جنسی گرفته تا بارداری در ۱۴ سالگی و تمام دروغ ها و خیانت ها، در تمام این سختی ها، وفادار و امیدوار باقی مانده ام و با وجود اینکه برخی، تاریک‌ترین جنبه‌های وجودشان را به من نشان می دادند، میخواستم همچنان در ادم ها به دنبال خوبی بگردم و به این ایمانم ادامه دادم که هر چقدر بالا رفتن و صعود کردن سخت باشد همیشه نوری هست که به عنوان راهنمای جاده پیش رویتان باشد.

ما در طی این زندگی می فهمیم خودمان که هستیم و چه کسی لیاقت دارد وارد قلب مان شود. همچنین‌ مطمئنم که خداوند، حالا هر طور صدایش بزنید، پیش ماست. نیروهای طبیعت برای ما هستند و بهمان می گویند در فراوانی نعمت هازندگی کنیم. ما انسان ها، واقعیت های باشکوه و شگفت آور زندگی روزمره را به غلط محدود و بی ارزش می کنیم. اما همین روزمرگی ها هم خارق العاده هستند. بعضی روزها آگاهی از عظمت و شکوه تقدس باعث می‌شود برای شکرگزاری زانو زنم.

من هنوز هم سعی میکنم بفهمم چطور آن دختر کوچولویی که در می‌سی‌سی‌پی بینی اش را می گرفت، حالا با هواپیمای اختصاصی اش، اوه  هواپیمای خودم! به آفریقا سفر می‌کند تا به دختر هایی مثل خودش کمک کند. یک محبت بی نظیر و شیرین. من با فروتنی، شکر گزاری بسیار و لذت به سوی نقطه ی عطف زندگی‌ام، شصت سالگی ام رفتم و با اطمینان می دانم فضل الهی من را به سلامت به این جا رسانده است و تا خانه هم راهنمایم خواهد بود.

 

درس هایی برای زندگی از زبان اپرا 

در این بخش برا ی هر درسی کتابی مرتبط معرفی شده که با خواندنش مبحث مورد نظر برایتان باز شده و پنجره ای تازه و نگاهی نو به زندگی  را بر روی شما می گشاید.
درس ۱:
همیشه بابت آنچه که دارید شکرگزار باشید تا از آن نعمت بیشتر در زندگی تان دریافت کنید… اگر فقط بر روی چیزهایی که ندارید تمرکز کنید؛ برای همیشه کمبود آنها در زندگیتان احساس خواهد شد.
( کتاب شکرانه می تواند موثر باشد)
شما با شکرگزاری و انتقال احساس مثبت بابت آنچه که در زندگی دارید، باعث میشوید که در زندگیتان از آن انرژی بیشتر جریان پیدا کند…
حال سوال اصلی اینجاست : آیا شما بیشتر از فقر متنفر هستید؟ یا بیشتر عاشق ثروتمند شدن هستید؟
جواب این سوال دقیقا کیفیت زندگی شما را مشخص میکند
( کتاب شکرگزاری راندا برن می تواند موثر باشد)
درس ۲:
با اطمینان اعتراف میکنم در زندگی درک کرده ام که ما همانی میشویم که بیشتر برای آن تقلا میکنیم.
آیا شما برای خوشبختی تقلا میکنید؟ یا برای بدبخت نبود؟ آیا شما برای ثروتمندشدن تقلا میکنید؟ یا فقیر نشدن؟
( کتاب قانون جذب اثر راندا برن می تواند موثر باشد)
درس ۳ :
از هر اشتباهی که انجام میدهید، چیزی یادبگیرید… این عادت باعث میشود بعد از سالها، شما موفقیت + تجربه داشته باشید، اکثر مردم تصور میکنند اشتباهاتشان باید کمتر از موفقیت شان باشد، بنابراین هرگز افق های جدید زندگی شان را کشف نمیکنند. آیا شما تصور میکنید اشتباه کردن بد است و سعی میکنید از آن دور باشید؟ اگر طرزفکرتان را تغییر دهید و تصور کنید هر اشتباه شما یک قدم شما را به موفقیت نزدیک تر میکند چه؟ اگر میدانستید درس گرفتن از اشتباهات شما میتواند راه را برای موفقیت شما هموارتر کند چه؟
( کتاب اثر مرکب دارن هاردی میتواند موثر باشد)
درس ۴ :
کمال و بی نقصی واقعی در کار یعنی کارتان را به نحو احسن انجام دهید، بدون آنکه فکر کنید کسی آنرا بعدا خواهد فهمید که شما انجام دادید یا خیر اگر شما کاری را فقط به این خاطر انجام میدهید تا دیگران بدانند شما آن کار را انجام دادید، مانند کمک های خیرخواهانه ای که فرد برای اعتبار مالی خودش انجام میدهد، نه تنها اثر مثبتی بر روی زندگی شما نخواهد داشت بلکه شما را از چیزی که هستید نیز دور خواهد کرد.
( کتاب از شنبه میتواند موثر باشد )
درس ۵ :
شما هرآنچه را بتوانید تصور کنید، میتوانید در زندگی داشته باشید؛ اما ،شما نمیتوانید هرآنچه را که تصور میکنید، به یکباره در زندگی واقعی تان داشته باشید در دنیای زراعت دو فصل مهم وجود دارد : فصل کاشت / فصل برداشت. در زندگی واقعی نیز چنین است، شما در یک فصل می کاری و در فصلی دیگری محصولتان را برداشت میکنید… هرگز نمیتوانید در فصلی که بذرتان را کاشتید، محصولی برداشت کنید
(کتاب مهندسی خوشبختی می تواند موثر باشد )
درس ۶ :
مانند یک شاهزاده فکر کنید. یک شاهزاده هرگز از شکست هراسی ندارد… شکست تنها یک پله شما را به سمت موفقیت های عظیم نزدیک تر میکند. رمز پیروزی در هرکاری، شروع آن بدون کمترین توجه به شکست و بیشتری تلاش برای موفقیت است
( کتاب قله ها و دره ها می تواند موثر باشد)
درس ۷ :
اگر دوستتان بارها و بارها شما را ناامید و ناراحت کرد؛ بدانید که قسمت عمده این فرصت را برای آزارتان را خودتان به او دادید. همیشه بدانید که شما مسئول آموزش دیگران به نحوه رفتار با خودتان هستید. شما نمیتوانید شخصیت دیگران را چنین راحت تغییر دهید… آنها هم مانند شما خیلی سخت به طرز تفکراتشان وصل هستند، پس به جای سرزنش و نصیحت دیگران بهتر است خودتان را سرزنش و نصیحت کنید تا بار دیگر چنین فرصتی را به دیگران ندهید.
(کتاب چهار میثاق می تواند موثر باشد)
درس ۸ :
بزرگترین کشفی که بشر در طول تاریخ به آن دست یافته این است که میتواند آینده اش را تغییر دهد اگر افکارش را تغییر دهد وضعیت و شرایط فعلی شما معلول افکار شماست، شما نمیتوانید معلول را به زور و زحمت تغییر دهید اگر هیچ تغییری در علت آن ایجاد نکنید.
( کتاب جادوی فکر بزرگ‌ می تواند موثر باشد)

مختصری در مورد اپرا وینفری

اپرا وینفری یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین مجریان تلویزیونی جهان است که به عنوان ثروتمندترین آمریکایی آفریقایی تبار قرن بیستم نیز معرفی شده است. وی همچنین یکی از بزرگ ترین نیکوکارها و خیرین سیاهپوست آمریکا می باشد که کارهای خیرخواهانه فراوانی را در زمینه های مختلف انجام داده است و بر اساس برخی ارزیابی ها اپرا وینفری با نفوذترین زن در سراسر جهان شناخته می شود. کتاب اپرا وینفری برای خودم  به شخصه  فوق العاده تاثیر گذار بود، رهنمودهای کتاب همگی کاربردی است چون این بانوی موفق همه آنها را زندگی کرده و توصیه های او برای موفقیت و خوشبختی در زندگی است، همان طور که از نام کتاب پیداست شامل موضوعاتی می شود که اپرا وینفری طی سال ها از آن ها اطمینان حاصل کرده و اکنون به صورت کتاب چاپ کرده است.
اما در گذر زمان او به موفقیت های فراوانی رسیده است و جزء ثروتمندترین زنان دنیا محسوب می شود. ماجرای نوشتن این کتاب به یک مصاحبه در سال ۱۹۹۸ برمیگردد که در آن جین سیسکل از اپرا می پرسد که: ” بهم بگو، چه چیزی را به طور قطعی می دانی؟” همین سوال باعث می شود اپرا به فکر فرو رود و بعد از سال ها کتابی با همین عنوان بنویسید. کتابی که تجربه های ناب و فوق العاده این مجری محبوب را در اختیار همه علاقه مندان قرار داده است

 

با اطمینان می دانم که مطالعه تو را وسعت می دهد و بهت امکان می دهد تا به هرآنچه در ذهنت هست برسی.

بیشترین چیزی را که از مطالعه دوست دارم این است که افق هایت را ارتقا می دهد و به رشدت کمک می کند.

هر وقت با یک تصمیم سخت روبه رو می شوم، از خودم می پرسم اگر از اشتباه کردن، رد شدن،

احمق به نظر رسیدن و تنها شدن نمی ترسیدم، چه تصمیمی می گرفتم؟

با اطمینان می دانم که وقتی نمی ترسی، پاسخی که به دنبالش هستی، با وضوح نمایان می شود و وقتی

به دل ترس هایت قدم میگذاری، باید مطمئن باشی که بزرگترین چالش زندگیت، اگر اراده کنی، می تواند بزرگترین نیروی زندگیت باشد.

 

 

این کتاب طی چهارده سال نوشته شده است. و در طی این سال ها اپرا از هرآنچه اطمینان یافته صحبت می کند.
این کتاب پُر است از امید، صداقت، نور و ایمان. شامل تجربه ها و صحنه هایی از زندگی این مجری تلویزیونی است که به شما آرامشی بی همتا می دهد. کتاب به نحوی هم یک کتاب زندگی نامه محسوب می شود. چون اپرا تماما از تجربه ها و خاطرات خود صحبت می کند و بعد از تعریف هر کدام از آن ها نکته یا نکاتی که از آن ها اطمیان حاصل کرده است را بازگو می کند.

اپرا وینفری، کتاب با اطمینان می دانم که را در هشت فصل نوشته است:

  1. لذت
  2. انعطاف پذیری
  3. ارتباط
  4. شکر گزاری
  5. احتمال
  6. اعجاز
  7. شفافیت
  8. قدرت

در حین خواندن کتاب متوجه می شود که اپرا علاوه براینکه کودکی سختی داشته است، در بزرگ سالی هم با مشکلات متعددی روبه رو شده است. اما با همه این ها دست و پنجه نرم کرده است و بهترین زندگی ممکن را برای خود ساخته است. به نظر من همین باعث می شود که آموزه های او در این کتاب تا این حد موثر باشد. کتاب با لحنی بسیار صمیمانه نوشته شده است و ترجمه بسیار خوب و روانی هم دارد. امیدوارم بخوانید و از آموزه های این زن موفق درس های خوب و موثری برای زندگی تان بگیرید.

منبع:

کتاب «من با اطمینان می دانم» اثر اپرا وینفری

گردآوری: پریسا مشکین پوش

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
تکنیک در نقاشی