معرفی فیلم ویل هانتینگ نابغه

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

ویل هانتینگ نابغه یک درام روانشناختی است که فیلمنامه ی منسجم و بازی های درخشان بازیگرانش، هر بیننده ای را جذب خودش می‌کند. این فیلم محصول سال ۱۹۹۷ از کشور آمریکاست.

فیلم درباره اراده آزاد انسان است. اراده‌‌ای که سیستم نتواند دستکاری‌اش کند یا فریبش دهد. به‌طور حتم باید نابغه بود که در این سیستم طراحی شده گیر نیافتی و بتوانی خواست حقیقی خودت را برای حضور در این جهان کشف کنی.

خلاصه داستان:

ویل (مت دیمون) جوانی نابغه است که رفتارهای نابهنجاری دارد و به جرم سرقت، آسیب رساندن به اموال عمومی، ضرب و شتم و سایر بزهکاری های رایج در حومه‌های شهری آمریکا، بارها به زندان افتاده است. او حالا مدتی است که نظافت دانشگاه ام ‌آی‌ تی را به عهده دارد و در ساعات فراغتش مسائل پیچیده‌ی ریاضیات که در کلاس های دانشگاه بی‌ جواب مانده است را به صورت پنهانی حل می‌کند. این ماجرا به همین منوال ادامه پیدا می کند تا جایی که پروفسور لامبو (استلان اسکاشگورد) یکی از اساتید مطرح دانشگاه، متوجه می ‌شود که کسی غیر از دانشجویان سوالات را حل می‌کند و با پیگیری هایی که انجام می‌دهد بالاخره ویل را پیدا می‌کند.

ویل به خاطر درگیری ‌های تازه‌ای که ایجاد کرده است محکوم به گذراندن زندان می‌شود اما با وساطتی که پروفسور لامبو انجام می دهد، دادگاه می‌پذیرد که به شرط گذراندن جلسات درمان روانشناختی، ویل را آزاد کند. روانشناسان و درمانگران متعددی برای این کار انتخاب می ‌شوند که ویل همه را به بازی می گیرد تا اینکه آخرین درمانگر متفاوت از بقیه ظاهر می شود.

خوب است بدانید:

ویل هانتینگ نابغه از جمله فیلم هایی است که شاید تمایز در کشف معنا را به خوبی مشخص کند. آسیب های اجتماعی، واقعیت های دنیای جوان، دید متفاوت نبوغ و سیاستمداران به مسائل، تقابل تفکر پیشرفت در مقابل ماندن در دنیای قدیمی و در نهایت مشکلات “در خودماندگی” که به صوت ضعیف یا عمیق گریبانگیر بسیاری افراد میباشد و بسیاری موارد دیگر که هر کدام به زیبایی در این فیلم قابل ادراک است.

نقاط قوت فیلم:

فیلم ویل هانتینگ نابغه به دلایل زیادی به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های بیست سال گذشته تبدیل شده است. یکی از این دلایل بازی درخشان رابین ویلیامز است که تنها جایزه اسکار وی را برایش به ارمغان آورد. این فیلم همچنین موجب شد تا کارگردان نه چندان معروف آن آقای گاس ون سنت به شهرت و اعتبار زیادی دست یابد.

دیگر نقطه قوت این فیلم بازی دو هنرپیشه هالیوود، مت دیمون و بن افلک بود که با دوستی و همکاری بسیار فیلمنامه کار را نوشته و توانستند جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه را از آن خود کنند. همچنین این فیلم یکی از ده فیلم برتر روانشناسی تاریخ سینما به شمار می‌رود.

تعدادی از بازیگران:

  • مت دیمون
  • رابین ویلیامز
  • بن افلاک
  • مینی درایور
  • جرج پلیمپتن
  • کیسی افلک

جوایز فیلم:

ویل هانتینگ نابغه برنده دو اسکار و نامزد هفت اسکار دیگر شد. مت دیمون نامزد دو جایزه آکادمی اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال و همچنین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال را به دست آورد. رابین ویلیامز اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد.

در جشنواره گلدن گلوب هم جایزه بهترین فیلمنامه به این فیلم رسید و نامزد جایزه بهترین فیلم درام، بهترین بازیگر نقش اصلی (مت دیمون) و بهترین بازیگر نقش مکمل (رابین ویلیامز) هم شد و در جشنواره فیلم برلین هم مت دیمون برای بازی و فیلمنامه خود جایزه خرس نقره‌ای را دریافت کرد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt