معرفی فیلم نمایش ترومن

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

«نمایش ترومن» The Truman Show به کارگردانی پیتر ویر که در سال ۱۹۹۸ اکران شد، به عنوان یک شاهکار سینمایی است که به پرسش‌های عمیق فلسفی و اخلاقی می‌پردازد. پیش فرض فیلم حول محور زندگی ترومن بربنک با بازی جیم کری ساخته شده است که ناخودآگاه در یک تلویزیون عظیم زندگی می‌کند که در آن تمام جنبه‌های وجودش به دقت برای مخاطبان جهانی تنظیم شده است. این کاوش لایه‌های چند وجهی «نمایش ترومن» را باز می‌کند و پیچیدگی داستانی، عمق موضوعی و تأثیر پایدار آن بر درک بینندگان از واقعیت را بررسی می‌کند.

داستان حرف مهمی برای گفتن دارد و فقط فیلمی نیست که بخواد دو ساعت شما را بخنداند. این فیلم با شخصیت پردازی خوب خود و از همه مهمتر، تشبیه هایی که در طول داستان به کار برده است، تبدیل به یکی از مهمترین فیلم های کمدی است که در تاریخ سینما ساخته شده است. این فیلم هیچگونه گزاره دینی را بیان نمیکند اما از هزاران فیلم دینی حرف و پیام مهمی برای گفتن دارد. فیلم مخاطب را میخنداند، میگریاند و در نهایت او را برای زندگی خود به فکر فرو میبرد. همچنین فیلم به خاطر فیلمبرداری خوبی که دارد، به خوبی زاویه دید انسان ها را نشان می‌دهد.

قطعا همه ما با جیم کری آشنایی داریم:

بازیگر سال های نچندان دور کمدی که قطع به یقین میتوان گفت یکی از مهمترین بازیگران این ژانر است و به خوبی میتواند هم با صورت خود بازی کند هم احساسات دقیقش را به مخاطب نشاند. بهترین تعریفی که از جیم کری میتوان کرد این است که شوخی میکند اما با کسی شوخی ندارد. به بهترین نحو مممکن کار خودش را انجام میدهد بدون اینکه ذره ای نقص داشته باشد. قطع به یقین اگر کسی غیر از جیم کری در نقش ترومن بود، این فیلم به این اندازه خوب نمیتوانست باشد. جیم کری با خنده هایش، با نگاه هایش و با دیالوگ گفتن هایش به خوبی یک فردی که شخصیتش را گم کرده است را ایفا میکند. او به خوبی نشان میدهد که ترومن زندگی برای خودش ندارد و هر چیزی که دارد برایش از قبل پیش بینی شده است. دیگر بازیگران نیز به خوبی توانستند نقش خود را ایفا کنند. مخصوصا همسر الکی ترومن که به خوبی نگرانی های یک فردی که به زور در حال زندگی کردن با فرد دیگری است را به مخاطب خودش القا می‌کند.

خلاصه داستان:

فیلم زندگی مردی را نمایش می‌دهد که زندگی‌اش، بدون اطلاع وی، به صورت ۲۴ ساعته از شبکهٔ تلویزیونی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در حال پخش است. ترومن، به واقعیت زندگی خویش شک می‌کند و جهت رسیدن به حقیقت زندگی‌اش شروع به کاوش می‌کند.

بگذارید کمی عمیق‌تر شویم. داستان در مورد مردی به نام ترومن بربانک (با بازی جیم کری) است که در یک استودیوی تلویزیونی بسیار بزرگ که شبیه دنیای واقعی طراحی شده است متولد و بزرگ شده. در واقع، استودیو آنقدر بزرگ است و به قدری خوب طراحی شده که ترومن بزرگ می‌شود غافل از حضورش در یک استودیو.

او به سادگی بر این باور است که جامعه کوچک او که به عنوان پناهگاه دریایی شناخته می‌شود، بخشی از دنیای واقعی است. این توهم صرفاً موقتی نیست، بلکه در سراسر زندگی ترومن، از تولد او تا زمانی که او را در بیست و نه سالگی ملاقات می‌کنیم، گسترش می‌یابد.

جوایز فیلم:

فیلم نامزد سه جایزه اسکار در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مکمل مرد و همچنین برنده جایزه بهترین بازیگر مرد و مکمل مرد در جوایز گلدن گلوب بوده است. از جوایز اروپایی فیلم نیز می‌توان به جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در جشنواره بفتا اشاره کرد.

تعدادی از بازیگران فیلم:

  • جیم کری
  • لورا لینی
  • اد هریس
  • نوآ امریک
  • ناتاشا مک‌الهون
  • دان تیلر

نتیجه:

«نمایش ترومن» اثری است که می‌توان آن را بارها دید و در بین مخاطبان در طول نسل‌ها محبو شده. کاوش واقعیت، هویت و آزادی بینندگان را به تأمل در زندگی و ساختار‌های اجتماعی خود دعوت می‌کند. ارتباط پایدار فیلم در توانایی آن در طرح سؤالات عمیق در مورد ماهیت هستی و جستجوی انسان برای اصالت در جهانی اشباع شده از واقعیت‌های سرپرست نهفته است. همانطور که ما در دورانی با نظارت فزاینده، پرسونای رسانه‌های اجتماعی سرپرستی شده، و محو حقیقت و تخیل مشخص شده‌ایم، «نمایش ترومن» پیچیدگی‌های تجربه بشری معاصر را منعکس می‌کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt