معرفی فیلم حوض نقاشی

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم حوض نقاشی فیلمی ایرانی است که توسط مازیار میری در سال ۱۳۹۱ ساخته شده و در سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.

به گزارش خوبو، حوض نقاشی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است که مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، اما با بی‌مهری جشنواره فیلم فجر مواجه شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره خوب ۷.۴ شده است. ۵۰۰۰ نفر به این فیلم نمره داده‌اند.

داستان اثر

رضا و مریم زوج جوانی اند که دچار معلولیت ذهنی هستند. آن‌ها بعد از ازدواج صاحب فرزند می‌شوند و نام پسرشان را سهیل می‌گذارند. سهیل برخلاف پدر و مادرش، کاملا سالم است و از اینکه دوستان و معلم‌هایش بفهمند پدر و مادر او معلول هستند، نگران است. زندگی خانواده سه نفره رضا، مریم و سهیل سادگی و شیرینی خودش را دارد اما سهیل حسرت‌هایی دارد که با وجود پدر و مادر معلولش نمی‌تواند به آن‌ها برسد. او دوست دارد به شهربازی برود اما مریم به‌خاطر ترس از ارتفاع به سهیل اجازه بازی نمی‌دهد.

در نهایت سهیل به‌خاطر حضور مادرش در مدرسه و محدود کردن او با پدر و مادرش دعوا می‌کند و بعد از مدرسه به خانه ناظم مدرسه‌شان می‌رود. ناظم مدرسه که مادر دوست سهیل هم است، قبول می‌کند که چند روزی سهیل به عنوان پسرش در خانه آن‌ها بماند اما به رضا و مریم هم اطمینان می‌دهد که سهیل از تصمیمش پشیمان می‌شود و به خانه برمی‌گردد. در نهایت هم این اتفاق می‌افتد و سهیل متوجه می‌شود که پدر و مادرش را با وجود محدودیت‌ها و تفاوت‌هایی که با دیگر والدین دارند، دوست دارد و می‌خواهد که پیش آن‌ها زندگی کند.

خوب است بدانید:

«حوض نقاشی» فیلمی مناسب برای تماشا با اعضای خانواده است. در این فیلم خانواده‌ای نمایش داده می‌شود که والدینش معلول هستند و فرزند این خانواده حسرت پدر و مادر سالم دارد. سهیل فکر می‌کند که دلیل محدودیت‌هایش معلولیت پدر و مادرش است و اگر بتواند فرزند خانواده دیگری بشود، می‌تواند به هر آنچه دوست دارد برسد. اغلب کودکان پدر و مادر خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و دوست دارند والدینی طبق میل و علاقه خودشان داشته باشند اما آنچه باید یاد گرفت این است که هر فردی خانواده‌اش را همانطور که هست بپذیرد و دوستش داشته باشد. پیامی که این فیلم به مخاطب منتقل می‌کند این است که اعضای خانواده با وجود تفاوت‌هایشان باز هم دوست داشتنی هستند و در کنار هم می‌توانند زندگی شیرین و خوبی داشته باشند.

تعدادی از بازیگران فیلم:

شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی، سیامک احصایی، سپهراد فرزامی و…

فهرست جوایز فیلم حوض نقاشی

در سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، فیلم حوض نقاشی نامزد دریافت سه سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش اول زن (نگار جواهریان)، بهترین فیلمبرداری (محمد آلادپوش) و بهترین طراحی صحنه و لباس (آتوسا قلمفرسایی) شد و در پایان موفق به دریافت دو سیمرغ شد.

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس (آتوسا قلمفرسایی) دوره ۳۱ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۱
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (منوچهر محمدی) دوره ۳۱ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۱
  • برنده جایزه یونسکو جوایز آسیا و اقیانوسیه – (مجموع فیلم ۲۰۱۳)
  • برنده جایزه ویژه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم لیسبون (شهاب حسینی ۲۰۱۴)
  • برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم کودک شارجه ۲۰۱۴

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt