داری از چین

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

داری از چین

دارچین دارای قدمت حداقل ۲۷۰۰ ساله می‌باشد که در مکتوبات چین آمده است و مصریان دارچین را از چین وارد کردند و به عنوان دارو و بهترشدن غذا وهمچنین به عنوان عامل مومیائی استفاده کردند. دارچین اولین و مهمترین ادویه ای بود که به عنوان کالای تجاری بین بازرگانان آسیا و اروپا مبادله می شد.

دارچین درختی است کوچک، همیشه سبز، بسیار متنوع از نظر اندازه و به ارتفاع ۵ تا ۷ متر که از تمام قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌شود. گلهای زرد متمایل به سفید آن در فاصله ماه‌های بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌شود.

دارچين سيلان از مرغوب ترين انواع دارچين‌هاست که درختچه‌اي است متوسط هميشه سبز است.

نام متداول گیاه دارچین (Cinnamon)، در طب سنتی قرفه با نام علمی Cinnamomum zeylanicum Nees.  از تیره برگ بو می باشد.

دارچین به عنوان نیرودهنده، قابض و بخصوص عطر و طعم دهنده و نیز به صورت ادویه مصرف سنتی دارد. برای اینکه بیشتر از طعم و خاصیت درمانی دارچین بهره ببرید، می توانید موقع دم کردن چای، مقداری از پوست آن را در داخل قوری بریزید تا همراه با چای دم بکشد.

داری از چین

ترکیبات شیمیایی

در دارچین سیلان اسانس. روغنی فرار قابل ملاحظه ای وجوددارد. در پوست خشک ساقههای کوچک و جوان درخت دارچین در حدود ۷۱%-۳۵% درصد اسانس یافت میشود که شامل آلدئیدها میباشد. یک قاشق چای خوری دارچین، حاوی ۲۸ میلی‌گرم کلسیم، ۱ میلی‌گرم آهن و بیشتر از ۱ گرم فیبرو مقدار زیادی ویتامین‌های Cو K و منگنز است. همچنین مقدار ۲\۱ گرم کربوهیدرات دارد. همچنین در دارچین مادهای به نام Cinnamodehyde وجود دارد كه روی حیوانات و انسان اثر آرام بخش دارد.

کنترل قند خون با دارچین

دارچین باعث افزایش کارآیی هورمون انسولین در بدن میشود و در نتیجه بدن نیاز کمتری به این هورمون برای کنترل قند خون پیدا میکند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت گزارش داده‌اند که مصرف یک قاشق چایخوری دارچین روزانه تاثیر بسیار مثبتی بر قند خونشان داشته است.

تحقیقات انجام شده درباره اثر دارچین در بهبودی بیماری دیابت نوع ۲ و همینطور عدم تحمل انسولین نشان داد  افرادی که روزانه ۲\۱ قاشق چایخوری دارچین استفاده می‌کنند، قند خونشان کنترل می‌شود، عدم تحمل به انسولین در آنها بهبود می‌یابد، از اضافه وزن مصون می‌مانند و همینطور احتمال پیدایش بیماری قلبی در این افراد پایین می‌آید.

متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که دارچین همانگونه که بیماری دیابت را کنترل می‌کند، به همان اندازه بر روی کلسترول خوب و کلسترول بد اثر می‌گذارد.

در یك تحقیق نشان داده شده بیماران دیابتی که به مدت ۴۰ روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا ۳۰ درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد و اضافه کردن مقدار کمی دارچین به چای، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد.

اثر دارچین بر تسکین درد

دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است. دارچین اثر آرام كنده و شاد كننده دارد و در مقایسه با بسیاری از داروهای آرام بخش، بهتر است. در حقیقت میتوان گفت دارچین، والیوم گیاهی است.

در دانشکده پزشکی يزد تحقیقاتی به صورت تجربی بر روی تعداد ۲۵ سری موش سفيد آزمايشگاهی با وزن ۳۰۰-۲۰۰ گرم که به صورت تصادفی به ۵ گروه ۵ تايی تقسيم شده بودند انجام گرديده است. يافته‌های اين تحقيق اثر ضد درد مزمن دارچين در دوز بالا در آزمون فرمالين را تأييد کرده و به نظر می‌رسد اين اثر ناشی از خاصيت ضد التهابی گياه فوق باشد.

داری از چین

درمان مشکل تنفسی  و تب با دارچین

اثر مهم دیگر دارچین پایین آوردن تب سرد مزاجان می باشد و حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و كپسول درآورده اند كه بعنوانتب بُربه كار می رود. برای خفقان، وسواس، وحشت و جنون و و رفع بدبویی دهان، قطع سرفه‌های رطوبی، تنگی نفس بسیار مفید است. ضماد آن برای رعشه و رفع تب و لرزهای بلغمی و سودآوری مفید می‌باشد.

داری از چین

دارچین نیرو بخش و تقویت  کننده سیستم ایمنی

دارچین دارای خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌هاست و حتی می‌توان گفت كه اثری مشابه پنی سیلین و آنتی بیوتیك دارد. استفاده روزانه از عسل و پودر دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را از حمله باکتری و ویروس محافظت می‌کند.

نیرو بخش و مقوی است. دارچین رگ‌ها را باز می‌كند و باعث بهبود گردش خون می‌شود. كلیه‌ها را گرم می‌كند، ضعف كمر و پاها را از بین می‌برد و كم خونی را درمان می‌كند. 

همچنین به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومی بدن و انعقاد خون مصرف میشود و به صورت دارو، مانند گرد و تنتور به کار می‌رود. دارچین برای زیاد شدن و تجدید نیروی جنسی نیز به كار می رود. مالیدن روغن آن به پلک چشم برای رفع پریدن پلک و تقویت دید چشم مفید است.

دارچین برای درمان مشکلات گوارشی

از آن برای رفع سوءهاضمه، به ویژه در مواردی که با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشکن، تقویت معده و کبد استفاده می شود. دارچین به علت داشتن اسانس و تانن، محرک و قابض است و به عنوان تقویت کنندهی عمل هضم غذا و جریان گردش خون به کار می‌رود. خوردن دم کرده آن با سرکه و مصطکی برای سکسکه رطوبی نافع است.

مصرف عسل و پودر دارچین علاوه بر درمان درد و نفخ معده، زخم معده را نیز درمان می‌کند.

داری از چین

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt