خواص بی نظیر نخود

 در تغذیه سالم, سلامتی

‎گردآوری: ندا حاج رسولی

نخود (Chickpea) ارزش غذایی فوق العاده بالایی دارد و جزو حبوباتی است که برای بدن فواید بسیاری دارد.

در طب سنتی مزاج نخود گرم و خشک است. نخودهای تازه که سبز هستند گرم و تر هستند. نخود اگر خوب پخته شده و در بدن به خوبی هضم شود، ارزش غذایی بالایی دارد.

 

 

یک فنجان نخود خوب پخته شده از نظر ارزش غذایی حاوی مقادیر زیر می باشد.

۲۶۸ کالری
۵ گرم فیبر رژیمی
۵ گرم پروتئین
۲ گرم چربی
۸۴ % منگنز
۷۱ درصد اسید فولیک
۲۹ % مس
۲۸ % فسفر
% ۲۶ % آهن
۱۷ % روی

از خواص بی نظیر نخود میتوان گفت که حاوی مقدار زیادی ویتامین های آ، ب و ایی همراه با اسیدهای چرب امگا ۶ است که همه آن ها می توانند به طور موثر رشد مو را بهبود دهند. این مواد مغذی می توانند پوست سر را سالم نگه دارند و گردش خون را در پوست سر افزایش دهند.

گنجاندن نخود در برنامه غذایی به حفظ سطح قند خون کمک می کند.

بهترین بخش درباره نخود این است که بسیار کم کالری می باشد، بنابراین، نخود می تواند غذای انتخابی برای افرادی باشد که سعی می کنند عادت های غذایی را کنترل کنند، وزن کم کنند، یا ماهیچه های بزرگ تر داشته باشند با نخود، واقعا نیازی نیست نگران خوردن زیاد کالری باشید.

از دیگر خواص بی نظیر نخود: حاوی مقادیری فیبر می باشد، نصف فنجان نخود حاوی حدود ۶ تا ۷ گرم فیبر است. فیبر رژیمی نقش مهمی در افزایش سوخت و ساز بازی می کند و به طور موثر سیستم گوارشی را بهبود می بخشد. فیبر به هر چیزی که به طور موثر از طریق روده ها در طول مسیر گوارشی می خورید کمک می کند پس این کار مانع یبوست می شود.

ساپونین موجود در نخود از سرطان سینه و پوکی استخوان در زنان جلوگیری می کند. همچنین نخود، برای پایین آوردن ایجاد گرگرفتگی در یائسگی مفید است.

تحقیقات ثابت کرده است نخود می تواند سلامت قلب را با کاهش مقدار کلسترول بد در بدن بهبود دهد تعادل صحیح کلسترول می تواند به مقابله با مشکلات قلبی عروقی (مانند فشار خون بالا یا پایین) کمک کند.

شوربختانه امروزه مصرف این ماده غذایی مفید در غذاهای روزمره کمرنگ شده است.

امیدوارم با مطالعه این مطلب به فواید بی شمار این بنشن پی ببریم.

گردآوری: ندا حاج رسولی

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt