با اشتباهات فرزندم چه كنم؟

 در تربیتی, روانشناسی

🔻با اشتباهات فرزندم چه كنم؟

اگر قرار است داد نزنيم، دعوا نكنيم، اخم نكنيم، تهديد و تنبيه نكنيم پس چگونه به فرزندانمام بياموزيم كار تو اشتباه است؟

🔅كودكان تا شش يا هفت سالگي، منطق برايشان مفهومي ندارد چون عقل از حدود هفت سالگي ظاهر می‌شود. بنابراين كودك تا سن هفت سالگي با حس و احساس و تخيل خود زندگي مي‌كند. به همين دليل معيار درستي و غلطي كاري براي او احساس اوست. ميخواد در پارك بماند وقتي جواب نه می‌شنود حس مي‌كند والدين او بي انصاف هستند او را دوست ندارند و به او اهميت نمي‌دهند.

❗️اما چگونه ميتوانيم براي اين موجودات بي منطق سراسر احساس مرز بگذاريم؟

🔅اولين قدم اين است كودك بداند احساسات والدينش وابسته به رفتار و احساسات او نيست. وقتي اخم ميكنيد، داد ميزنيد

 

🔻جایگزین های تنبیه برای بچه ها

💠 به جای تنبیه، تقبیح شدید خود را بیان کنید بدون اینکه به شخصیت فرزندتان حمله کنید. مثلا پدری که می بیند فرزندش ابزار او را برداشته و در حیاط زیر باران رها کرده چه عکس العملی می تونه داشته باشه؟ میتونه فریاد بزنه، عصبانیت خودش رو با تندی بیان کنه و میتونه باجدیت به فرزندش تذکر بده بدون اینکه به فرزندش اهانت کرده باشه. مثلا بگه‌؛ “از اینکه ابزار نوی من توی حیاط زیر بارون رها شده و زنگ زده خیلی عصبانی ام…”

💠 به جای تنبیه، انتظارات خود را جزء به جزء برای فرزندتان شرح دهید.
“انتظار دارم وقتی ابزار من رو قرض میگیری مثل اول بهم برگردونی”

 

💠 راه جبران خطا را به فرزند خود نشان دهید.
” از این به بعد وقتی ابزار منو می گیری سریع سر جاش برگردون”

💠 به کودک فرصت دهید.
” پسرم تو میتونی ابزار منو امانت بگیری و دوباره پسشون بدی و در مقابل میتونی امتیاز استفاده از آونها را کلا از دست بدی. تصمیمش با خودت”

💠 با موضوع برخورد فعال داشته باشید.
کودک:” چرا درب جعبه ابزار قفله؟!
پدر: “تو به من بگو چرا”

💠 مشکل گشایی کنید.
” پسرم به نظر تو چه راهی می تونیم پیدا کنیم که هر وقت به ابزار من احتیاج داری بتونی از آنها استفاده کنی؟ در ضمن مطمئن باشم که هر وقت لازمشون داشتم داشتم سر جاشون باشند. ”

 

نظر خود را به نوجوانان تحمیل نکنید و اجازه دهید تصمیم بگیرد. 

یکی از مهمترین ویژگی‌های دوره نوجوانی استقلال طلبی است پس سعی نکنید نظرتان را در هر زمینه‌ای چه لباس پوشیدن و چه غذا خوردن و تفریح کردن به او تحمیل کنید. درهرحال شما هم این دوره را گذرانده اید، نگویید که این ویژگی‌ها را نداشته اید اگر رفتار بهتری داشتید، قطعا بخاطر والدینتان بوده است پس شما هم سعی کنید به او و نظراتش احترام بگذارید و با او مهربان باشید.

اما درباره میزان آزادی می‌بایست شما برایش قوانینی بگذارید که مثلا ساعت رفت و آمدش به خانه چه زمانی باشد اگر هم اشتباهاتی داشت، صبور باشید تا این دوره را به راحتی بگذراند.

اگر نوجوان آشفته و برانگیخته‌ای دارید… 

سعی کنید بیشتر صبور باشید و او را درک کنید. به عنوان معلم‌های اول او راه درست را به او نشان دهید تا به زندگی عادی باز گردد. اگر رفتار بی ادبانه‌ای دارد، او را کنترل کنید و به او بفهمانید که رفتارش نادرست است. البته نه با سخنرانی‌های رسمی بلکه صحبت در یک زمان مناسب بدون تنبیه و ایجاد محدودیت برای او.

برای کنترل خشم و ناراحتی او بهتر است شما کمی شوخ طبع شوید و بخندید و بخندانید. او را تمسخر نکنید و از کار‌های خوب و موفقیت هایش قدردانی کنید. در نهایت اینکه خسته نشوید و انرژی تان را حفظ کنید چرا که این دوره نیز می‌گذرد و شما می‌توانید به راحتی از پس مشکلات بر بیاید و فرزندان خوبی تربیت کنید.

به تماشای فیلمی به‌انتخاب آن‌ها بروید…

وب‌سایت‌هایی را بگردید که آن‌ها می‌بینند، کنارشان بنشینید و با هم برنامه تلویزیونی موردعلاقه‌شان را ببینید. پدر و مادر‌های موفق کسانی هستند که خود را با بچه‌ها همراه می‌کنند نه کسانی که ساز مخالفت می‌زنند و کار خودشان را می‌کنند و می‌گویند ما همان سبک قدیم خود را داریم!

نکته مهم به دست آوردن درکی است از تصاویر، برنامه‌ها و رسانه‌هایی که می‌بینند تا بتوانید با آن‌ها وارد گفتگو شوید. خود گفتگو مهم است. مراقب باشید از کنار آنچه مصرف و دریافت می‌کنند به‌سادگی نگذرید. از ایشان بخواهید به پیام‌هایی فکر کنند که در پشت چیز‌هایی است که تماشا می‌کنند.

شاید اگر در میهمانی‌های فامیلی و دوستی دقت کنید، کسانی بهتر با نوجوانان ارتباط می‌گیرند که خود را وارد دنیای آن‌ها می‌کنند حتی اگر با نوجوانتان موافق هم در زمینه‌هایی نیستید بهتر است فیلم و موسیقی آن‌ها را گوش دهید و درباره اش نظر دهید و بعد از آن‌ها بخواهید که انتخاب درستی در این زمینه داشته باشند. بچه‌ها در این دوره بیشتر نافرمانی می‌کنند و اگر شما به آن‌ها صراحتا بگویید که از این تیپ موسیقی یا فیلم و لباس خوشتان نمی‌آید، قطعا آن‌ها به سمتش می‌روند. پس روش بهتری در این زمینه می‌بایست داشته باشید.

__________________________

گردآوری: فلورا فراهاني عضو رسمي جامعه مددكاران اجتماعي بريتيش كلمبيا و عضو رسمي جامعه روانشناسان امريكايي ايراني IAPA عضو انجمن حمايت از قربانيان خشونت

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts
تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt