قدرشناسی زحمت ما را کم می‌کند

 در داستان پندآموز, داستانک

 

اگر آرامشی در کار باشد، با «بودن» خواهد آمد، نه با «داشتن».

«هنری میلر»

چند سال پیش متوجه شدم اگر آخر هفته ای می گذشت و من چیزی به غیر از مواد خوراکی نمی‌خریدم، احساس ناراحتی می‌کردم.

دلم میخواست به مغازه بروم، چیزی بخرم، چیزی مصرف کنم، مهم نبود چه. در واقع به چیز خاصی نیاز نداشتم. اما دلم می‌خواست یک چیزی بخرم.

فکر نمی‌کنم فقط من بودم که چنین احساسی داشتم. بدهی‌های مصرف کنندگان و همچنین ورشکستگی شخصی در تاریخ آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است.

در واقع ما با خریدهای مان در چاله های بزرگ مالی‌ای می‌افتیم که بیرون آمدن از آنها برای بسیاری از ما ناممکن است.

دلم نمی‌خواست احساس کنم که بردۀ خرید شده‌ام.

بنابراین تصمیم گرفتم کمتر خرید کنم و قدر چیزهایی را که از قبل داشتم بیشتر بدانم.

به جای یک بلوز تازه، بلوز کهنهٔ مورد علاقه ام را می‌پوشیدم. اما به جای آن که فکر نکرده آن بلوز قدیمی را بپوشم، سعی می‌کردم خوب توجه کنم که چه چیز آن بلوز مورد علاقهٔ من بود.

قلابدوزی ظریفش، نرمی و لطافت، سایه روشن ریز قرمزش. آن وقت بود که یکی از بزرگ ترین نعمت‌های قدرشناسی را دریافتم. قدرشناسی ما را چرخۀ بیمار مصرفی که بسیاری مان گرفتار آن هستیم، نجات می‌دهد.

راهش این است:

راز این که دائماً رژیم غذایی داشته باشیم این است که چیزی بخوریم و بعد قبل از این که چیز دیگری بخوریم، بیست دقیقه صبر کنیم. علتش این است که بدن شما برای آن که نشان دهد سیر شده است، به این مقدار زمان نیاز دارد. اگر بدون وقفه به خوردن ادامه دهید نخواهید فهمید که بدنتان کی سیر شده است و به این ترتیب پرخوری خواهید کرد.

شکر کردن نعمت‌هایی که در زندگی داریم، مثل ایجاد وقفه در خوردن است.

این کار به ما امکان می‌دهد احساس سیری کنیم و متوجه سطح احساسی و معنوی ای که داریم بشویم. در واقع بفهمیم که به ما به قدر کافی داده شده است. اگر هر روز به طور مرتب شکر نکنیم، به راحتی زیاده مصرف خواهیم کرد، احساس کمبود خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد با بیشتر داشتن آن کمبود را جبران کنیم. زیرا از نظر روانی در ذهن‌مان تثبیت نشده که آنچه را نیاز داریم، همین حالا داریم.

من سال‌ها در این باره با مردم حرف زده ام، اما تنها راه درک این مطلب آن است که خودتان به آن عمل کنید. به مدت دو هفته هیچ چیز تازه ای به غیر از مواد خوراکی نخرید.

سعی کنید قدر چیزهایی را که هم اکنون دارید واقعا بدانید. نه فقط نعمت‌های نادیدنی عالی مثل سلامتی یا عشق، بلکه همچنین نعمت‌های مادی تان مثل آپارتمان دنجی که دارید، پارچ آب سبزرنگی که مادرتان به شما داده است، غش گیر کتاب زیبایی که در کتابخانه تان دارید، یا گوشوارهٔ مورد علاقه تان. دور و بر محل زندگی‌تان راه بروید، به اشیایی که دارید و در زندگی به شما لذت و شادی می‌دهند توجه کنید و بابت شان خدا را شکر کنید.

بعد ببینید این کار چه تأثیری بر تمایل شما برای انجام یک خرید تازه می‌گذارد.

 

کتاب: قدرشناسی
ترجمه: زهره زاهدی

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt