چند نکته کلیدی برای خرید گیاهان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

هیچ چیز مانند یک گیاه سالم و شاداب و همیشه سبز خانه را تازه نمی‌کند. داشتن یک کنج سبز در گوشه ای از اتاق یا پذیرایی می‌تواند بر سلامت روح و جسم ما تاثیر بسزایی داشته باشد. پس با توجه به اینکه گیاهان آپارتمانی به فضای شما زندگی می‌بخشند و خانه شما را شاد و سبز می‌کنند، در خرید آنها لحظه ای مکث نکنید. اما برای خرید گیاهان باید نکاتی را رعایت کنید تا خودتان و گیاهتان در آینده دچار مشکل نشوید.

چگونه یک گیاه آپارتمانی مناسب انتخاب کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که ضرورت وجود گیاهان در خانه را نشان می‌دهد. گیاهان آپارتمانی علاوه بر زیبایی خود، فواید سلامتی بسیاری نیز دارند. برخی از این مزایا شامل تصفیه هوا، خواب بهتر و ذهنیت شادتر، آرام تر و خلاق است. بنابراین با داشتن گیاهان نه تنها از زیبایی آنها لذت می‌برید، بلکه از مزایای سلامتی آنها نیز بهره مند می‌شوید. در ادامه با نکات کلیدی که باید در زمان خرید گیاهان به یاد داشته باشید آشنا می‌شویم.

هماهنگی بین گیاه خریداری شده و محل مورد نظر. 

گیاهی که برای خرید و نگهداری در ساختمان انتخاب می‌کنید باید از لحاظ میزان نور مورد نیاز با نور موجود در محل مورد نظر هماهنگی داشته باشد.

در هنگام خرید هماهنگی گلدان با وضع، فرم و فضای اطاق را در ذهن خود مسجم نمایید. بعضی از گیاهان با شکل خاصی و تعداد برگ‌ها مانند آگلونما اطاق کوچک شما را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند.

منبع نور شما چه میزان و در کجای خانه قرار دارد؟ 

موقعیت مکانی و میزان نوری که فضای شما دریافت می‌کند نقش زیادی در گیاهانی که می‌توانید انتخاب کنید، دارد. در صورتی که فضایی بدون نور و یا دارای نور متوسط یا کم داشته باشید، بهتر است گیاه خود را از میان گیاهان مقاوم به نور کم انتخاب کنید. در صورتی که به گیاهان با نور زیاد یا متوسط علاقه دارید، می‌توانید از لامپ رشد مخصوص گیاهان برای تامین نور آنها استفاده کنید.

برنامه زندگی خود را در نظر بگیرید. 

به دنبال گیاهانی باشید که متناسب با برنامه روزانه یا هفتگی شما باشند. به عنوان مثال، اگر زندگی پر مشغله ای دارید و مدت زمان زیادی را بیرون از خانه سپری می‌کنید، ترجیحا یک گیاه با نگهداری آسان انتخاب کنید. گیاهان با نگهداری دشوار، زمان و توجه بیشتری از شما می‌خواهند و در صورتی که به نیازهای آنها توجهی نشود، بیحال شده و از بین می‌روند.

یک گلفروشی معتبر انتخاب کنید. 

برای داشتن یک خانه سبز و شاداب باید گیاهتان را از جایی انتخاب کنید که معتبر بوده و برای سلامت گیاه تضمین کیفیت داشته باشد. گیاهان آپارتمانی برای سالم ماندن باید ریشه قوی و محکمی داشته باشند و ممکن است با خرید از یک گلفروشی ناشناخته، گیاهی بیمار را به خانه بیاورید که گیاهان دیگر را نیز دچار مشکل کند. علاوه بر سلامت گیاه، برگه شرایط نگهداری و مشاوران گیاه شناسی نیز برای نگهداری و درمان بیماری گیاهان ضروری هستند.

توجه به تعویض گلدان در زمان خرید. 

از فروشنده، گیاه “ریشه پر” تقاضا نمایید، این بدان معنی است که مدت زیادی است که گیاه به این گلدان منتقل شده و ریشه توسعه مطلوب خود را انجام داده و تعویض گلدان اشکالی بوجود نمی‌آورد، در غیر این صورت باید چند ماه پس از خرید اقدام به تعویض گلدان گردد.

توجه به نوع گیاه در زمان خرید. 

اگر گیاه گلدار مانند آزالیا مورد نظر شماست، گیاهی را انتخاب نمایید که پر غنچه باشد، غنچه‌های آن هنوز باز نشده یا تعداد کمی از آن‌ها شکفته شده باشند.

در صورتی که مایل به خریداری گلدان‌های با کاشت گروهی و گیاهان مختلف هستید دقت نمایید که گیاهان مجموعه از نظر قد و رنگ و نیازهای محیط کاملاً هماهنگ باشند.

ناگهانی خرید نکنید. 

ممکن است در یک نگاه عاشق گیاهی زیبا یا یک گل خوش رنگ شوید و بدون در نظر گرفتن مکان و شرایط محیطی و آب و هوایی، آن را بخرید. در این صورت فقط شانس زنده ماندن این گیاه را کم می‌کنید! متاسفانه بعضی از فروشگاه‌های گل و گیاه، گیاهانی را برای فروش عرضه می‌کنند که اصلا برای شرایط آب‌و‌هوایی آن منطقه مناسب نیستند. مثلا گیاه بابا آدم بسیار زیباست، اما برای نگهداری در تهران خیلی مناسب نیست، چراکه این گیاه هوایی با رطوبت بالا می‌خواهد.

نشانه‌های گیاه ناسالم را بشناسید. 

متاسفانه گاهی اوقات گیاهان ناسالم هم برای فروش در فروشگاه‌ها وجود دارند. در این راهنما از راهنمایی های خرید گل و گیاه چند نشانه اصلی برای تشخیص یک گیاه ناسالم را بیان می‌کنیم تا مطمئن شوید دفعه بعد با یک گیاه در حال نابودی به خانه نمی‌روید!

برگ زرد: این مورد می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد مغذی، آبیاری بیش‌ازحد یا هر دو باشد.

فشرده بودن ریشه: وقتی گیاه برای مدت طولانی در یک گلدان رشد می‌کند، ریشه دیگر فضایی برای رشد آزادانه ندارد و شروع به رشد دایره‌ای و مارپیچ مانند می‌کند. در این حالت جذب آب و مواد مغذی برای ریشه بسیار سخت خواهد بود. یک نشانه از ریشه‌ی محصور شده، بیرون زدن آن از زیر گلدان و از درون حفره هاست. هنگام خرید اگر ممکن است، از فروشنده بخواهید تا به‌آرامی گیاه را از گلدان خارج کند، بعد ریشه را با دقت نگاه کنید. اگر یک لایه ضخیم از انشعابات ریشه در زیر گیاه بود یا دیواره گیاه با ریشه پوشیده شده بود، یعنی این ریشه بیش‌ازحد رشد کرده و گیاه رشد خوبی در آینده نخواهد داشت. از آنجا که معمولا فروشنده‌ها حاضر به انجام چنین کاری نمی‌شوند، پیشنهاد ما این است که سراغ این دسته از گیاهان نروید.

آفات یا بیماری‌: بعضی اوقات گیاهانی که در فروشگاه‌ها وجود دارند که آفات و حشرات موذی را در خود مخفی می‌کنند. اگر در تشخیص آن‌ها دقت نکنید، ممکن است با آوردن آن گیاه بیمار به خانه، سایر گیاهان خود را هم آلوده کنید. به‌این‌منظور برگ‌های گیاه را نگاه کنید، اگر لک و یا نقطه غیرمعمول دیدید، احتمالا آن گیاه آلوده است. همچنین نقاط مختلف گیاه را چک کنید، چون حشرات موذی معمولا در زیر برگ و یا ساقه پنهان می‌شوند.

پژمرده بودن برگ‌ها: این مورد به‌طور قطعی نشان‌دهنده این است که آب کافی به گیاه نرسیده است. در این مورد خرید گیاه آسیبی برای سایر گیاهان شما در پی نخواهد داشت، بااین‌حال می‌توانید به‌جای خرید این گیاه سراغ یک گیاه دیگر رفته یا اگر چنین گیاهی را انتخاب می‌کنید، قبل از هراقدامی آن را به‌خوبی آبیاری کنید. گاهی تمام خواسته یک گیاه از ما، یک آبیاری خوب و منظم است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt