طرز تهیه گوشفیل

 در آشپزی, خانه داری, نان و شیرینی

گوشفیل یک شیرینی ایرانی و اصالتا اصفهانی است و مثل غذای بریان و خورشت ماست در تمام فصول سال در گوشه و کنار این شهر طبخ و سرو می‌شود، در این روزها که به خاطر اپیدمی و شیوع جهانی بیماری کرونا کمتر از خانه بیرون می‌رویم و اغلب در منزل آشپزی می‌کنیم بد نیست طرز پخت گوش فیل یا گوشفیل خانگی آسان با طعم بازاری را هم بلد باشیم.

گوشفیل همانند بامیه و زولبیا در ماه رمضان خواهان زیادی دارد و نیز بسیار خوشمزه و شیرین می باشد.

مواد لازم:

شیر: ۱/۳ لیوان

کره دمای محیط: ۵۰ گرم

زرده تخم مرغ: ۱عدد درشت

آرد سفید: حدودا ۱۵۰ گرم

ماست: ۲ قاشق غذاخوری

وانیل: ۲\۱ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: ۱قاشق چایخوری

روغن مایع: برای سرخ کردن به مقدار لازم

مواد لازم برای شربت بار 

آب: ۴/۵ لیوان

شکر: ۳۵۰ گرم

گلوکز: ۱۰۰ گرم

گلاب: ۱قاشق غذاخوری

زعفران: ۲\۱ قاشق چایخوری

نمک میوه: ۲\۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه:

دستور پخت زولبیا، بامیه و گوشفیل تقریباً یکی و بسیار شبیه یکدیگر است.

ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده با دقت جدا کنید و در یک کاسه بزرگ ترجیحاً استیل با وانیل، شیر و کره نرم شده مخلوط کنید. ترکیب فوق را با همزن دستی آن قدر هم بزنید تا یک حالت کرمی رنگ پیدا کند. سپس ماست را اضافه کنید و باز با همزن دستی هم بزنید. بعد از آن روغن و بیکینگ پودر را اضافه کنید و باز هم با همزن دستی خوب هم بزنید.

در این مرحله آرد را اضافه کنید و این بار با دست خوب هم بزنید و ورز بدهید. اگر مقدار بیشتری آرد نیاز بود آن را اضافه کنید. وقتی که خمیر یکدستی درست شد آن را یکجا جمع کنید و روی همان ظرف را با سلفون یا پارچه تمیزی بپوشانید و به مدت حدودا ۲ ساعت در دمای محیط استراحت بدهید.

بعد از ۲ ساعت خمیر را روی سطح کارتان با وردنه پهن کنید. ضخامت خمیر باید نازک و به اندازه ۱ میلی‌متر باشد. سپس خمیر را به صورت لوزی با یک چاقوی تیز یا رول‌بر برش بزنید. می‌توانید با قالب گرد یا ماه و ستاره گوش‌ فیل‌ها را قالب بزنید یا دو طرف لوزی را کمی لای دو انگشت فشار دهید تا جمع شود.

در یک ماهیتابه گودی مقداری روغن بریزید (مقدار روغن کم نباشد چون در این صورت گوشفیل روغن بیشتری به خودش جذب می‌کند). وقتی روغن داغ شد روی شعله متوسط گاز گوش فیل‌های برش زده به صورت لوزی را سرخ کنید. اجازه دهید رنگ گوشفیل ها بعد از سرخ کردن طلایی رنگ شود. سپس گوشفیل‌های سرخ شده را در یک آبکش بریزید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

شهد یا شربت بار

طرز تهیه شربت بار:

شکر، آب و گلوکز را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم گاز گرم کنید. وقتی شکر شروع به حل شدن کرد، نمک میوه را هم اضافه کنید. بعد از حل شدن شکر و گلوکز نوبت اضافه کردن زعفران و گلاب است. شعله گاز را زیاد کنید تا شربت به مدت ۱۵ دقیقه قل بخورد و با حرارت ملایم کاملاً بپزد و قوام بیاید. وقتی شربت آماده شد اجازه دهید دمای آن ولرم شود و سپس گوشفیل‌ها را در آن غوطه ‌ور کنید. ۲ الی سه دقیقه صبر کنید و بعد از آغشته شدن گوشفیل به شربت بار، آن‌ها را در آبکش بگذارید تا شهد اضافی گرفته شود.

نکته:

  • در تهیه شربت گوشفیل بسیار دقت کنید. اگر شربت به خوبی به قوام نرسیده باشد، موجب نرم و بیات شدن گوشفیل ها خواهد شد، حالت شربت بعد از سرد شدن باید کمی روان تر از عسل باشد.
  • زیاده روی در مصرف آرد برای تهیه خمیر گوشفیل موجب سنگین شدن خمیر و سفتی گوشفیل می شود. سعی کنید از آرد به اندازه استفاده کنید تا خمیر شما در روغن به خوبی پف کند.
  • هیچ گاه قبل از داغ شدن ماهیتابه گوشفیل ها را به روغن اضافه نکنید. این کار موجب می شود، گوشفیل به خوبی پف نکند.
  • برای تزئین روی گوشفیل ها می توانید از مقداری خلال یا پودر پسته یا بادام و یا پودر نارگیل استفاده کنید.
  • استفاده از گلوگز برای درست کردن شربت گوشفیل موجب براق شدن شربت می شود.
  • وجود کمی چسبندگی در خمیر گوشفیل طبیعی است و اهمیت زیادی ندارد. بعد از استراحت خمیر گوشفیل بهتر است کمی سطح و دستانتان را آرد پاشی کنید تا چسبندگی آن کمتر شود.
  • آرد سفید قنادی بهترین نوع آرد برای تهیه گوش فیل است.

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt