گل یاس

 در خانه داری, گل و گیاه

گل یاس ( jasmine ) از جمله گلهای فضای باز است که به صورت شاخه بریده و گلدانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در صورتی که از ابتدای رویش در خانه نگهداری شود، گلدهی آن متوقف می‌شود. زادگاه این گل خوشبو جنوب و جنوب شرق آسیا، هندوستان و کشور فیلیپین است و اولین بار توسط عرب ها به کشورهای اروپایی برده شد و در ایران نیز به صورت گلدانی و در استانهای گیلان، مازندران، فارس و خوزستان پرورش می‌یابد. در استانهای جنوبی نیز به دلیل نبود خطرر سرمازدگی، این گل را در هوای آزاد پرورش می‌دهند و از خاصیت روندگی آن برای تزیین منازل استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته گلهای معطر یاس در بهار و تابستان و اوایل پاییز که هوا خنک است رشد می‌کنند و در اوایل صبح و بعد از غروب آفتاب بیشترین عطر را دارند.

نور:

گل یاس  به محیطی پرنور با نور غیر مستقیم نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهداری آن در خانه در پشت پنجره جنوبی با نور زیاد غیر مستقیم است و در صورتی که آن را در بالکن یا تراس نگهداری می‌کنید باید مواظب تابش نور مستقیم آفتاب به آن باشید و ترجیحا محیطی سایه را برای یاس انتخاب کنید. در صورت دریافت نور شدید و مستقیم آفتاب، برگها خواهند سوخت و در مقابل با دریافت نور کم، ساقه ها دراز و بد شکل می‌شوند.

دما:

یکی از حساسیت های این گیاه، هوای سرد است.

گل یاس  خزان ندارد و همیشه سبز است اما در صورت بیش از حد سرد بودن هوا ممکن است برگها از بین برود و گیاه دچار یخ زدگی شود. بنابراین بهتر است در هوای سرد بیرون، آن را به داخل بیاورید. توجه داشته باشید که گل یاس برای گلدهی به هوای خنک نیاز دارد و بهترین درجه حرارت برای آن ۱۸ تا ۲۲ درجه با تهویه مناسب است.

آبیاری :
در فصول رویش به ویژه در تابستان و با گرمی هوا به آبیاری روزانه و منظم نیاز دارد. توجه داشته باشید که تعادل را در آبیاری گل یاس رعایت کنید و از بیش از حد خشکی دادن به آن پرهیز کنید. آبیاری با آب کتری سرد شده، آبی که مدتی در جایی باقی مانده و آب باران برای این گل مناسب است.

رطوبت :
در تابستان و هوای گرم به رطوبت متوسطی نیاز دارد که با غبارپاشی و ایجاد جزیره در زیر گلدانی تامین می‌شود. توجه داشته باشید که در هنگام غبار پاشی از ریختن آب بر روی گلبرگ ها خودداری کنید.

کوددهی:
در فصل رویش و شکوفا شدن اولین گلها باید کوددهی را آغاز کنید. بهترین کود برای این گل، کود دارای آهن و اسید هیومیک است که بهتر است هر ۲ هفته یکبار به آن داده شود.

گلدهی:
پس از دوره خواب زمستانی در اواخر پاییز و زمستان، گیاه در بهار و تابستان به گل می‌نشیند. البته در اوایل پاییز و خنکی هوا نیز این گیاه ممکن است گلدهی داشته باشد که در اینصورت بهتر است به آن کود بدهید.


خاک مناسب :
یکی از مهمترین نکات در مورد خاک گل یاس، عدم وجود آهک و قلیایی نبودن آن است. خاکی سبک با زهکش مناسب و گلدان دارای زهکش برای این گیاه مناسب است. مخلوطی از پیت ماس یا کمپوست نیز برای این گیاه مناسب است.

گردآوری: مرسده رنجبر

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt