شرایط نگهداری گیاه ماندویلا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه زیبای ماندویلا یک گیاه چندساله رونده می باشد و بومی جنگل‌های گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی بوده و تحمل سرما را ندارد گیاه ماندویلا همیشه سبز می باشد و زمانی که به ۲۵ سانتی متر برسد از فصل بهار تا پاییز شروع به گل دادن می کند.

ماندویلا گیاه همیشه سبز می باشد که اگر خوب از آن مراقبت شود تا سال‌ها زیبا می ماند. این گیاه تا ۴ متر رشد می کند و وقتی به ۲۵ سانتی متر برسد شروع به گل دادن می کند گل‌ها که از فصل بهار تا پائیز باقی می مانند شیپوری شکل هستند و به رنگ‌های صورتی، سفید و یا قرمز می باشند.

شرایط و نگهداری گیاه ماندویلا

آبیاری مناسب:

برخلاف بسیاری از گیاهان گلدار، گونه های ماندویا می توانند مقداری خشکی را تحمل کرده و به گل دهی خود ادامه دهند. گفته می شود، آنها سطح ثابت رطوبت را ترجیح می دهند. بنابراین سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید اما خیس نباشد. به آرامی آبیاری کنید تا به خاک فرصت دهید تا رطوبت را جذب کند. و برگها را نیز اسپری کنید تا آفات از بین برود و رطوبت اطراف گیاه افزایش یابد.

دمای مناسب:

به طور کلی گیاه ماندویلا در هوایی مناسب و گرم حدود ۱۸ الی ۲۹ درجه سانتی گراد به شکل پیچی همیشه سبز رشد می کند اما هوای سرد باعث ریزش برگ های آن خواهد شد. همچنین حداقل دمایی که این گیاه تحمل می کند حدود ۱۳ درجه سانتی گراد است که در این دما بایستی گیاه را به مکانی محافظت شده و گرم انتقال دهید.

نور مناسب:

ماندویلا دوستدار نور خورشید است اما نور باید به اندازه ای باشد که باعث سوخته شدن گیاه نشود. بنابراین بهتر است گل ماندویلا را در مکانی قرار دهید که از نور آفتاب صبحگاهی بر آن بتابد. آفتاب ظهر ممکن است باعث سوختگی این گیاه شود.

در صورتی که ماندویلا را در منزل یا آپارتمان نگه داری می کنید یا در فصل سرما آن را به منزل منتقل کرده اید؛ بهتر است آن را در مکانی نورگیر قرار دهید.

خاک مناسب:

بهتر است که خاک غنی و دارای زهکشی مناسب برای این گیاه تهیه کنید. و می توان از ترکیب خاک با سه نسبت مساوری از پیت ماس، خاک باغچه و شن در بستر کشت استفاده کرد.

کوددهی مناسب:

در فصول رشد گیاه، یعنی بهار و تابستان نسبت به تغذیه گیاه می‌توان با کود فسفات (۱۰-۲۰-۱۰) اقدام کرد. استفاده از کود مذکور موجب رشد بهتر و تسریع گلدهی در گیاه می شود.

تعویض گلدان:

برای انجام تعویض گلدان به شما توصیه می کنیم که صبر کنید تا گیاه خوب رشد کند. و وقتی که مطمئن شدید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضایی ندارد. می توانید آن را تعویض کنید. برای انجام تعویض در ابتدا جازه دهید که خاک بستر کمی خشک شود. و سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته بزنید. می بینید که گیاه خیلی راحت از داخل گلدان خارج می شود. پیشنهاد می کنیم که گلدانی که دارای یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی است تهیه کنید. و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

هرس ماندویلا:

هرس و سرزنی شاخه های گیاه ماندویلا باعث تحریک رشد شاخه های جانبی آن خواهد شد. در نتیجه بوته های ماندویلا پرپشت تر خواهد شد و گلدهی آن نیز بیشتر می شود.

هرس گیاه ماندویلا اواخر پاییز می باشد.

سرزنی و هرس ماندویلا نیز به این صورت است که از نوک شاخه مورد نظر حدود ۱٫۵ سانتیمتر جدا کنید. در زمستان نیز که گیاه را به دلیل سرما به خانه منتقل کرده اید می توانید مقدار بیشتری از ساقه را کوتاه کنید.

آفت‌ها و بیماری‌های ماندویلا

گل ندادن گیاه: نامناسب بودن شرایط محیطی می تواند از دلایل گل ندادن گیاه ماندویلا باشد، توجه داشته باشید که این گیاه نباید در معرض باد مصنوعی قرار گیرد زیرا در این صورت برگ ها و غنچه های آن ریزش پیدا می کنند.

زرد شدن برگ ها: سرما یا آبیاری بیش از حد از دلایل اصلی ایجاد این عارضه در گیاه ماندویلا هستند.

کنه تارعنکبوتی: از دیگر آفاتی که به این گیاه حمله می کند می توان به کنه تار عنکبوتی اشاره کرد.برای رفع این عارضه کافی است گیاه را با آب و صابون تمیز کرده و یا با سموم مخصوص سمپاشی کنید.

شپشک آرد آلود: شپشک ها با تغذیه از شیره گیاه، به آن آسیب زده و منجر به ضعیف شدن گیاه می شوند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt