شرایط نگهداری گل ساناز (رز مینیاتوری)

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل ساناز با نام علمی Rosa spp از خانواده رز مینیاتوری است که از ترکیب رز معمولی و رز چینی بدست می آید. سایز گلهای ساناز از رز مینیاتوری بزرگتر است و البته دارای طول دوره ی گلدهی زیادی می باشد و می تواند مدتی طولانی زینت بخش فضای بیرونی منزل شما باشد.

گل ساناز از رزهای پرطرفدار در فضای باغچه و منزل است. این گل تنوع رنگی قابل توجهی دارد و شرایط خاصی را برای رشد می پسندد. نگهداری گل ساناز به عنوان کاشت رز رونده مورد توجه قرار می گیرد.

منظور از رز رونده این است که گل ساناز در صورت برقراری شرایط محیطی حداکثر رشد را ارائه می دهد و از نظر ارتفاعی بلندتر از حد معمول می شود. بنابراین برای این بالاروی فضای لازم در نظر گرفته می شود. کاربرد فنس یا چوب برای تعادل در این روندگی مد نظر قرار می گیرد.

شرایط نگهداری گل ساناز

آبیاری مناسب:

ساناز نسبت به دیگر گونه‌های رز به آبیاری بیشتری نیاز دارد و لازم است در طول دوره رشد گیاه، خاک آن همواره مرطوب و نه خیس و غرقابی باشد. در هنگام آبیاری گیاه در گلدان، از زهکش کف گلدان اطمینان حاصل کنید و اگر آب در زیر گلدانی جمع شد، حتما آن را خالی کنید. همچنین در زمان آبیاری از ریختن آب روی برگ‌ها و ساقه گیاه خودداری کنید تا احتمال شیوع آفات و بیماری به کمترین حد برسد. البته توجه به این نکته لازم است که در فصل زمستان که زمان خواب گیاه است، باید میزان آبیاری را کم کرد.

نوردهی مناسب:

ساناز جزو گیاهان نورپسند است و برای رشد بهینه به دریافت نور کافی و کامل خورشید برای ۶ ساعت در روز نیاز دارد؛ بنابراین بهترین مکان برای کاشت و نگهداری این گل در منزل قرار دادن گلدان در نورگیرترین بخش آپارتمان و پشت پنجره‌های جنوبی است. رنگ پریدگی برگ ها، ریزش غنچه‌های گل و کاهش گلدهی از مهمترین علامت‌های کمبود نور دریافتی برای گیاه است.

خاک مناسب:

برای تهیه خاک مناسب رز مینیاتوری از خاک لومی، خاک شنی رسی با مقدار کمی خاک رسی بهره مند شوید. این خاک باید مخلوطی از مواد آلی را به همراه داشته باشد. این مواد باید حدود ۱۰ درصد از خاک را شامل شود. خاک گل ساناز باید از قابلیت زهکشی مناسب برخوردار باشد. اگر این گل در نواحی پرباران کاشته شود، سطح کاشت را بالاتر از چمن مد نظر می گیرند. چون این کار زهکشی مناسبی برای رز مینیاتوری رقم خواهد زد.

کوددهی مناسب:

کود مناسب ساناز، در زمان گل دهی باید هر ۲ تا ۳ هفته یک بار صورت بگیرد. مخلوط پتاسیم غنی شده برای گیاه مناسب است.

کود تهیه شده برای این گیاه باید یک چهارم از غلظت کود عادی را در برداشته باشد. این کود دهی در زمان ثمردهی اهمیت زیادی دارد و برای بقیه ایام می توان هر فصل آن را تکرار کرد.

دما مناسب:

دمای در نظر گرفته برای پرورش این گل متعادل بوده و به طور تقریبی برابر با ۲۲ درجه سانتی گراد است. گل ساناز به گرما علاقه ندارد و در دمای مطلوب و خنک آماده گل دادن می شود.

آفات و بیماری های گل ساناز (رز مینیاتوری)

درمان تریپس

اگر مشاهده کردید بر روی برگ‌های گیاه سوراخ های کوچکی ایجاد شده و گل ها و برگ‌ها شکل زیبای خود را از دست داده و لکه های زرد روی آن ایجاد شده نشان از حشره تریپس است. تریپس حالت مکنده دارد و از شیره گل ساناز تغذیه می کند، برای از بین بردن این آفت می توانید از سم های حشره کش تماسی یا مالاتیون استفاده کنید.

درمان سفیدک 

اگر به نحوه آبیاری گل ساناز دقت نکنید و محیطی مرطوب را برای آن فراهم کنید، گیاه مستعد بیماریهای قارچی می شود و برگ‌ها دچار سفیدک خواهند شد. برای درمان سفیدک می توانید از سم بنومیل برای گل ساناز استفاده نمایید.

درمان کنه تارعنکبوتی

اگر حالت تارعنکبوتی روی برگ‌های گل ساناز ایجاد شده است، گیاه به کنه تارعنکبوتی یا کنه دو لکه ای مبتلا شده است. برای از بین بردن کنه تارعنکبوتی از روی گل ساناز، می توانید یک برس کوچک را به کمی آب و صابون آغشته کنید و این قسمت‌های تار عنکبوتی را برطرف کنید. سپس از سم تترادیفون یا مالاتیون استفاده نمایید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt