شرايط نگهداری گل جعفری

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل جعفری گیاهی زیبا با گلبرگ‌های ظریف، پرپشت و خوشبو با رنگ‌های متنوع است که بسیار مقاوم در برابر گرما و تغییرات غیر منتظره دما می باشد. این گل رشد سریعی دارد و بوته‌های فشرده آن خیلی زود باغچه را با برگ و ساقه‌های سبز خود پر می‌کنند.

 در میان گل‌های یک ساله، این گل جزو دست و دلبازترین گل‌ها است و طیفی از رنگ‌های طلایی، مسی و برنجی را باغچه‌های تابستانی و پاییزی ما وارد می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت گل جعفری، احتمالاً به این بازمی‌گردد که می‌تواند در تمام طول تابستان گل‌های روشن و زیبایی بدهد.

انواع گل جعفری

  • جعفری گل درشت (Tagetes_erecta): با ارتفاع حدود ۹۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر، بلندترین گونه به شمار می‌رود. آن‌ها گاهی اوقات به عنوان گل‌های جعفری آفریقایی و یا آمریکایی شناخته می‌شوند.
  • گل جعفری فرانسوی (French marigolds): تا حدی کوچک‌تر و فشرده‌تر هستند. آن‌ها که زیبا و چشم‌نواز هستند، گل‌های جذاب و پررنگ و لعابی داشته و معمولاً از ارتفاع ۱۵ تا ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند.
  • جعفری کوتاه (dainty T. tenuifolia): که معمولاً در باغ‌های سنگی استفاده می‌شود، مکان‌های خشک و گرم را دوست داشته و حاشیه خیلی خوبی برای باغ‌ها ایجاد می‌کند. گل آن‌ها خوراکی است.
  • گل جعفری آفریقایی (Tagetes erecta): تا ۴ پا رشد کرده و گل‌های بزرگ به رنگ نارنجی یا زرد دارد.

شرایط و نحوه نگهداری گل جعفری

آبیاری مناسب:

آبیاری درست جزء یکی از شرایط پرورش گل جعفری است. سعی کنید در آبیاری گیاه جعفری زیاده روی نکنید وگرنه گیاه جعفری پژمرده می‌شود. اگر گیاهتان را در حیاط نگهداری می‌کنید، بهتر است برای آبیاری گیاهتان خیلی دیر عمل نکنید و حداقل بعد از دو روز گل جعفری را آبیاری کنید.

اگر گیاه جعفری را در خانه نگهداری می‌کنید آبیاری را کم کرده و زمانی که گیاهی حالت پژمردگی به خود گرفت، آن را سیراب کنید.

نور مناسب: 

به مکانی با نور کامل و حداقل ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. کمبود نور یکی از دلایل عدم گلدهی این گیاه و یا ریز شدن و حتی ریزش غنچه‌های گل است. البته اگر دما در تابستان بسیار بالا می‌رود بهتر است مکان کاشت این گیاه به گونه ای باشد که در بعدازظهر از سایه برخورد شود. محیط گرم و نور شدید نیز از دلایل کوچک ماندن گل‌ها و ضخیم شدن برگسار و همچنین سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها است.

دمای مناسب:

دما یکی‌دیگر از نکاتی است که در نگهداری و پرورش گل جعفری بسیار دخالت داشته و رشد این گیاه بعد از آبیاری و نوردهی به آن بستگی دارد. در صورتی که گل جعفری را در گلدان و در خانه نگهداری می‌کنید بهتر است آن را در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید تا بهترین حالت رشدش را داشته باشد.

خاک مناسب:

حالا می‌رسیم به مهمترین بخش برای نگهداری و پرورش گل جعفری. این گیاه به خاکی نسبتا سنگین با زهکشی بالا نیاز دارد. اگر می‌خواهید از گلخانه‌ها برای این گل خاک تهیه کنید، باید خاک برگ با پرلیت بخرید، اما درصورتی که بخواهید خاک را آماده کنید به انبار بروید و بیلچه خود را بیاورید.

قبل از این‌که شروع کنید خاکی شبیه به خاک رس آماده کرده و خاک را با برگ خشک درختان ترکیب کنید. حالا کمی شن نسبتا درشت در خاک بریزید و برای زهکشی مناسب، کمی ماسه در خاک بریزید و مخلوط کنید تا ترکیب خاک برگ یک‌دست شود. خاکی که برای گل جعفری انتخاب می‌کنید بهتر است با کود حیوانی یا شیمیایی ترکیب شده باشد تا رشد گیاه سریع‌تر شود.

تغذیه و کوددهی مناسب:

گل جعفری جزء گیاهانی محسوب می‌شود که کوددهی به آن بسیار مهم است و تاثیر مستقیم روی رشد گیاه دارد. برای کوددهی به گل جعفری می‌توانید از کود حیوانی و شیمیایی استفاده کنید. کود شیمیایی مناسب برای گل جعفری با ترکیب ۱۵-۱۵-۱۵ است. نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه شود این است که اگر می‌خواهید از کود حیوانی استفاده بکنید، باید حتما کودها را آفت‌کشی کنید.

آفات و بیماری های گل جعفری

بیماری‌های این گیاه می‌تواند قارچی یا طبیعی باشد. منظور از بیماری‌های طبیعی مگس‌ها و پشه‌ها هستند. اگر روی ساقه گیاه، سوسک‌های سفید رنگ و کوچک مشاهده کردید، سریع به نزدیک‌ترین گلخانه بروید و سم مخصوص شپشک آرد آلود را خریداری کنید.

اَگر پشه‌هایی سفید رنگ در حال پرواز دور گیاه بودند کافی است یک حبه سیر در کنار گیاه قرار دهید، اگر مشکل حل نشد، سم مخصوص پشه‌های سفید را بخرید.

اگر هیچ‌کدام از این آفت‌ها را مشاهده نکردید، ریشه و خاک گیاه را خوب بررسی کنید. گیاه را از گلدان در بیاورید و ریشه را چک کنید. درصوتی که سفیدی روی ریشه مشاهده کردید، گیاهتان دچار بیمای قارچی شده است و باید خاک دور ریشه را جدا کرده و ریشه گل را با سم قارچ کش ضد عفونی کنید. سپس خاک جدیدی در گلدان گیاهتان بریزید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt