روش های از بین بردن کرم گلدان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

کرم‌های گلدانی از جمله کرم خاکی یا سایر کرم‌های ریزی که بعد از مدتی از کاشت گیاهان در خاک گلدان تکثیر می‌شوند، جزو آفات به حساب می‌آیند.

اگر این مشکل در گلدان‌های شما نیز دیده می‌شود باید دیر یا زود به فکر رفع آن باشید. و برای از بین بردن کرم گلدان‌های خود کارهای لازم را انجام دهید.

کرم‌های گلدانی از کجا می‌آیند؟

با مساعد شدن شرایط خاک، رشد و تکثیر کرم‌های گلدانی در لایه بالایی خاک گلدان شروع می‌شود. کرم‌های خاکی بیشتر در لایه‌های زیرین گلدان رشد می‌کنند. علت بیرون آمدن کرم خاکی از گلدان تغییر شرایط خاک است. رطوبت بالا یا اسیدی شدن pH خاک علت رشد کرم خاکی در گلدان هستند.

فرض کنید به‌تازگی گلدان جدیدی خریداری کرده‌اید و به خانه آورده‌اید. این گلدان را نزدیک گل سانسوریا یا پتوس خود نگهداری می‌کنید و خبر ندارید که خاک آن حاوی کرم گلدانی است. بعد از مدتی متوجه کرم‌های ریزی در گلدان‌های قدیمی خود می‌شوید.

درست حدس زدید. گلدان جدید علت کرم زدن خاک گلدان سانسوریا یا پتوس شما است. گاهی از بیرون خاک گلدانی تهیه می‌کنید تا خاک گل پتوس خود را عوض کنید. اگر این خاک حاوی تخم‌های کرم باشد می‌تواند علت کرم زدن خاک گلدان پتوس شما شود.

روش های از بین بردن کرم گلدان

استفاده از سم

یکی از راه های از بین بردن کرم گلدان استفاده از سم می باشد، ولی بهتر است به عنوان آخرین مرحله از سم برای از بین بردن کرم درون خاک گلدان استفاده کنید. زیرا سم پاشی کردن خاک گلدان باعث می شود، که باکتری های مفید خاک نیز از بین بروند.

سم های مختلفی هستند، که می توانید از آن ها برای از بین بردن کرم گلدان استفاده کنید. مانند: سم دیازینون، سایپرمترین، مالاتیون و سوین. شما می توانید بعد از خریدن یکی از سم های نام برده شده، آن را به اندازه یک درب آب معدنی با یک پنجم لیتر آب، ترکیب کنید و گیاه مورد نظر را با محلول به دست آمده به مدت یک هفته سم پاشی کنید.

غرقاب کردن گلدان

گلدان را درون یک ظرف بزرگتر مثلا یک تشت بزرگ قرار دهید و سپس تشت را پر از آب کنید تا خاک گلدان در زیر آب ظرف بزرگ‌تر قرار بگیرد.

گلدان را برای مدتی حدود ۳۰ دقیقه در این وضعیت نگه دارید و در این مدت کرم‌های گلدان به دلیل کمبود اکسیژن همگی کشته خواهند شد. روش غرقاب کردن یک روش بسیار آسان و کم هزینه است که بسیاری از افراد برای از بین بردن کرم گلدان از آن استفاده می‌کنند.

تعویض خاک گلدان

شما می توانید برای از بین بردن کرم گلدان، خاک آن را تعویض کنید. اما باید مراقب باشید، که آن را در فصل مناسب و با روش صحیح عوض کنید. زیرا امکان دارد به گیاه مورد نظر آسیب وارد شود و یا حتی گیاهتان خشک شود.

محلول فلفل

انواع فلفل تند حاوی موادی هستند که برای حشرات خوشایند نیستند. و تنها کافیست یک نوع فلفل تند یا پودر آن را در آب بریزید و یک محلول تند فلفلی تولید کنید. سپس به صورت دوره‌ای آن را به خاک گلدان بپاشید.

با این کار حتی اگر کرم‌های خاک را نتوانید بکشید محیط خاک را برای حضور آن‌ها غیر قابل تحمل خواهید کرد. پس استفاده از محلول فلفل های تند، یک روش خانگی آسان برای مبارزه با کرم‌های خاک و دیگر انواع آفات است.

گرم کردن خاک گلدان

شما می توانید برای پیشگیری از تکثیر یا از بین بردن کرم درون گلدان، خاک مورد نظر را قبل از کشت حرارت دهید. اگر خاک مورد نظر را در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید، تمامی کرم های درون خاک از بین می روند.

سیر و پیاز

شما می توانید، برای از بین بردن کرم گلدان چند قطعه سیر و یا پیاز را به درون خاک گلدان اضافه کنید و یا عصاره آن را با آب ترکیب کنید و با آن گیاه مورد نظر را آبیاری کنید. به دلیل بوی تندی که دارند، باعث از بین رفتن کرم درون خاک می شوند.

استفاده از سنگ ریزه

برخی از پرورش دهندگان گل و گیاه خانگی عقیده دارند که اگر بافت خاک گلدان‌ها را با افزودن سنگ ریزه تغییر دهیم، امکان تکثیر و حیات کرم‌های خاکی را کاهش می‌دهیم. زیرا کرم‌های خاکی نیاز به تحرک در خاک دارند و همچنین پوست ظریفی دارند که در هر نوع بافتی از خاک نمی‌توانند تحرک و زندگی کنند.

اگر خاک حاوی سنگ ریزه‌های ریز و نوک تیز باشد محیطی نامناسب برای زندگی کرم های خاکی خواهد بود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt