روش نگهداری از گل زیبای آدنیوم

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

اگر به دنبال هدیه دادن یک گیاه آپارتمانی فوق العاده برای اقوام و دوستانتان هستید، انتخاب آدنیوم یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی .شماست. آدنیوم ظاهری شبیه به بونسای دارد و جزو گیاهان خانواده خرزهره است و هر ساله در اواسط زمستان تا اوایل بهار به گل می‌رود.

گل‌های آدنیوم صورتی، قرمز و گا‌ها سفید رنگ هستند و به گل رز شباهت دارند که به راحتی و با مراقبت جزئی به خوبی می‌توان در محیط آپارتمان از آنها نگهداری کرد.

شرایط نگهداری گل آدنیوم:

خاک مناسب :

ترکیب ماسه، ورمیکولیت و کوکوپیت برای کاشت و پرورش گیاه آدنیوم در گلدان مناسب است. به طور کلی خاکی که برای کاشت آدنیوم استفاده می‌شود باید حاصلخیزی کافی و زهکش مناسب داشته باشد. از ترکیب خاک کوکوپیت، خاک پیت ماس و خاک پرلیت به نسبت ۲-۱-۱ یا خاک مخصوص کاکتوس (ترکیبی از شن، ماسه، کود پوسیده شده و خاک برگ) نیز می‌توانید برای کاشت آدنیوم استفاده.کنید.

نور مناسب :

گیاه آدنیوم به نور مستقیم و کافی خورشید برای رشد و گلدهی نیاز دارد. برای نگهداری از آدنیوم در آپارتمان حتما آن را در برابر پنجره‌های نورگیر منزل قرار بدهید به طوری‌که در تابستان، صبح، دو ساعت نور مستقیم خورشید به آن بتابد، ظهر در سایه آفتاب و بعد ازظهر در سایه قرار بگیرد.

نور کم و عدم دریافت نور خورشید باعث بلند و باریک شدن ساقه‌ها، تعداد کمتر ورق و عدم گلدهی می‌شود.

آبیاری مناسب :

شیوه‌ی آبیاری آدنیوم با توجه به فصل و دمای هوا تعیین می‌شود. در طول فصل رشد (اواخر بهار و تابستان)، خاک آدنیوم باید مرطوب، بدون اینکه اشباع شود، باقی بماند. به شکل منظم خاک پای گیاه را بررسی کنید و قبل از آبیاری بعدی حتما کاملا خشک شده.باشد. علاوه بر این، گیاه را در گلدانی بکارید که سوراخ‌های خروج کافی داشته باشد. چون رطوبت بیش از حد ریشه را فاسد می‌کند (گلدان رسی یا سفالی می‌تواند کمک خوبی برای حذف رطوبت اضافه باشد)

دمای مناسب :

این گیاه به شدت به سرما حساس می باشد و در دمای ۱۵ درجه زرد میشود و تا دمای ۱۰ درجه مقاومت میکند و زنده می ماند ولی برترین دما بین ۱۰ تا ۳۰ درجه می باشد .

در بهار و تابستان میتوان در حیاط نگهداری نمود اما در موقع سرما حتما میبایست داخل نگه داری شود تا گیاه یخ نزند . کمی هوای خنک مثلا شب های ۱۷ تا ۱۸ درجه باعث گل انگیزی آن میشود.

کوددهی مناسب :

درطبیعت این گیاه به راحتی از مواد غذایی خاک استفاده می کند حتی در نبود مواد غذایی هم به دنبال غذا ریشه های خود را تا عمق خاک و اطراف می دواند ولی در شرایط گلدان باید در طول فصل رشد ماهی یک بار با کود کامل طبق دستور گیاه کود دهی شود.

در صورت کود ندادن رشد گیاه متوقف می شود و گاهی هم برگ ها زرد خواهند شد . توجه شود که دادن کود های اوره یا ازت بالا باعث زشتی و لاغر شدن تنه گیاه.می شود.

تعویض گلدان گل آدنیوم :

آدنیوم گیاهی کند رشد است و تقریباً هر دو یا سه سال ممکن است نیاز به تعویض گلدان پیدا کند. به یاد داشته باشید زمان تعویض گلدان که رسید سایز گلدان را فقط یک درجه بزرگ‌تر انتخاب کنید. انتخاب گلدان بسیار بزرگ برای اغلب گیاهان برخلاف تصور عموم نه‌تنها باعث رشد زیاد نمی‌شود بلکه گیاه به افزایش ریشه خواهد پرداخت و رشد اندام هوایی کند می‌شود.

آیا آدنیوم گیاهی سمی است؟

اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، بهتر این است که آدنیوم را انتخاب نکنید. این گونه گیاهی به‌واسطه صمغ شیری مانند خود که حاوی مواد سمی کشنده است بسیار خطرناک است. (در واقع، زمانی از آنها برای به سم آغشته کردن تیر در هنگام شکار در آفریقا استفاده می‌شده.است).

تمام بخش‌های این گیاه از جمله ساقه، تنه، ریشه، برگ و گل‌ها سمی است و در صورتی که حیوانات صمغ آن را بنوشند سریعا مسموم می‌شوند.

اگر حیوانی با صمغ این گیاه تماس پیدا کرد.، سریعا با دامپزشک تماس بگیرید. افراد باید هنگام کار با این گیاه دستکش استفاده کنند.و در صورت تماس با صمغ گیاه محل تماس را با آب و صابون بشویند.و اگر علایمی در آنها ظاهر شد به پزشک مراجعه کنند.

آفات و بیماری های گل آدنیوم. :

برگ‌ها سیاه شده و سقوط می‌کنند و انتهای ساقه آبکی و طوقه نرم شده.است. :

هوا سرد است و خاک را بیش‌ازحد مرطوب کرده‌اید. گلدان را به محل گرم‌تر با حداقل دمای ۱۵ درجه ببرید و اجازه دهید خاک بین دو آبیاری در زمستان کاملاً خشک شود.
قسمت‌های نرم شده را با یک چاقوی تیز جدا کرده.و با پودر قارچ‌کش یا خاکستر زغال ضدعفونی.کنید.

حشرات سفید پنبه‌ای و آرد آلود بین برگ‌ها دیده.می‌شود. :

عامل آن شپشک آرد آلود است. با یک گیاه‌پزشک مشورت کرده.و سم موردنیاز و غلظت مصرفی را بپرسیدو بعد سم را با پنبه آغشته به سم حشرات را پاک‌.کنید.

رشد گیاه کند شده.است. :

عدم حاصلخیزی و کهنه شدن خاک می تواند باعث کند شدن رشد شود. برای حل این مشکل می توان خاک گلدان را تعویض و گیاه را دو مرتبه در خاک نو مخلوط با کود پوسیده کاشت.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

نحوه نگهداری گل آنتوریوم

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt