روش‌های قلمه زدن گیاهان آپارتمانی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

قلمه زدن یکی از بهترین روش‌ها برای تکثیر گیاهان است. قلمه گیری گیاهان به سن، زمان، شرایط محیط، دما و رطوبت بستگی دارد. شما می‌توانید گیاهان آپارتمانی را در هر زمانی از سال، از جمله در زمستان، به آرامی قلمه بزنید.

با این حال، اگر می‌خواهید قلمه زدن را بهتر و اساسی‌تر انجام دهید، بهترین زمان برای این کار، زمستان یا اوایل بهار است، زمانی که ساعات طولانی‌تر نور روز بهار به گیاه انرژی لازم برای بهبودی و رشد را می‌دهد.

مزایای قلمه‌ زدن 

تکثیر با قلمه مزایای زیادی دارد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم از جمله اینکه:

گیاهان تولید شده از قلمه عملاً شبیه گیاهان مادری خود هستند. اگر گیاهی دارای ویژگی‌های مطلوب باشد، می‌تواند اطلاعات ژنتیکی مفید خود را به نسل بعد منتقل کند. این امر به ویژه از نظر اقتصادی سودمند است، زیرا به تولیدکنندگان تجاری اجازه می‌دهد تا یک گیاه خاص را شبیه‌سازی کنند و از ثبات در کل محصولات خود اطمینان حاصل کنند.

گیاهی که از قلمه رشد می‌کند نسبت به تکثیر جنسی اغلب در مدت زمان کوتاه‌تری بالغ می‌شود و زودتر از گیاهی که از بذر رشد کرده، گل می‌دهد.

روش‌های قلمه زدن گیاهان آپارتمانی

قلمه زدن انواع گیاهان آپارتمانی روش‌های متعددی دارد که با توجه به نوع گل و گیاه متفاوت است. شما برای انتخاب روش  قلمه زنی بهتر است به شکل گیاه و نحوه جوانه زدن آن دقت کنید.

قَلمه جوانه برگ: قلمه جوانه برگ برای گیاهانی است که در قلمه‌های برگ، شاخه تولید نشده اما ریشه تشکیل می‌شود.

قَلمه برگ: قلمه برگ مخصوص گیاهانی است که توانایی تولید ریشه و جوانه را در برگ خود دارند.

قَلمه ریشه: گیاهانی را که توانایی تکثیر جوانه بر روی ریشه خود را دارند از طریق ریشه قلمه می‌زنند. این کار بهتر است اواخر پاییز و اوایل بهار قلمه زنی انجام شود.

قلمه ساقه: قلمه ساقه از رایج ترین نوع قلمه زدن است که با توجه به نوع چوب و بلوغ ساقه به چهار قسمت زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • قلمه چوب نرم
  • قلمه چوب نیمه سخت یا نیمه خشبی
  • قلمه علفی
  • قلمه چوب سخت یا خشبی

نکاتی درباره انتخاب و نگهداری قلمه ها

  1. برای قلمه زدن ساقه های سالم و بدون بیماری را انتخاب کنید.
  2. اگر می خواهید قلمه هایی که در بستر غیر آبی هستند، ریشه زایی سریعتر داشته باشند ، یک کیسه روی قلمه ها قرار دهید.
  3. افزایش دما از قسمت انتهایی قلمه موجب ریشه زایی می شود که به آن “سیستم پاگرمایی” می گویند.
  4. احتمال ریشه زایی قلمه هایی که از قسمت های نزدیک به ریشه گیاه گرفته شده بیشتر است.
  5. برای موفق شدن قلمه و ریشه زایی، قلمه گیری را در زمان گلدهی گیاه، انجام ندهید.
  6. برای افزایش ریشه زایی قلمه ها می توانید هورمون اکسینی به کار برید اما هورمون سیتوکینین و جیبرلینی تاثیر منفی دارند.
  7. بعد از ریشه زایی قلمه تا حدی که قادر به تحمل خاک بود ، آن را به گلدان جدیدی منتقل کنید.

بهترین زمان تکثیر و قلمه زدن گیاهان آپارتمانی

قلمه زدن گیاهان باید در شرایط و زمان مناسبی صورت بگیرد. هر گیاهی از زمان مشخصی برای تکثیر و قلمه زنی برخوردار است. اما بهترین زمان برای قلمه زدن همه گیاهان فصل بهار یعنی در اوایل فروردین می باشد. این فصل برای انجام کارهای مراقبتی گل خیلی مناسب است. ماه فروردین را می توانید به عنوان بهترین زمان برای رسیدگی و انجام کار های گلتان در نظر بگیرید. البته نیاز به عجله نیست، به جز فروردین و اردیبهشت، خرداد را هم می توانید به عنوان زمان تکثیر و قلمه زدن گیاهان آپارتمانی انتخاب کنید. پس اگر متوجه شدید که گل درگیر لایه برداری یا رشد است، سریع به قلمه زدن آن روی نیاورید و اجازه رشد را به آن بدهید.

بهترین زمان تکثیر و قلمه زدن گیاهان آپارتمانی همان فصل بهار است، بعد از آن امکان اینکه نتیجه قلمه زدن خوب شود تقریبا کم می باشد. اگر برگ های ریخته شده گیاه را مشاهده کردید حتما آن را قلمه بزنید و اگر می خواهید نتیجه قلمه بی نقص باشد، این کار را در روز های اول این ماه انجام دهید. اما اگر احساس کردید نتیجه مطلوبی نخواهد داشت می توانید به ماه های بعد موکول کنید؛ البته فقط در صورت نیاز این کار را انجام دهید.

همانطور که گفتیم زمان تکثیر و قلمه زدن گیاهان آپارتمانی بستگی به نوع آن ها دارد؛ ممکن است برخی گیاهان به قلمه زدن در بهار عادت داشته باشند، پس به طور کلی زمان دقیقی برای آن وجود ندارد. گاها پیش می آید که کار تکثیر و قلمه زنی را برای فصل تابستان می گذارند. در این ماه به برش گل هایی که برگ های آن ها ریزش کرده است، می پردازند که بعد از قلمه زنی، گل و برگ های تازه و سبز گیاه می رویند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt