راهنمای سفر به تخت جمشيد

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

اگر به آشنایی با تمدن کهن آریایی علاقه دارید یا می‌خواهید از تخت جمشید بیشتر بدانید، در این مقاله با ماه خاتون همراه شوید.

تخت جمشید، این بنای باستانی به قدمت ۲۵۰۰ سال، نماد شکوه و عظمت ایران باستان و یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است. زمانی که از تمدن ایرانی سخن به میان می‌آید، اولین تصویری که در ذهن بسیاری از ما نقش می‌بندد، نقش و نگارهای تخت جمشید است. سلسله شکوهمند هخامنشی با سردمداری کوروش بزرگ، یکی از مهم‌ترین امپراتوری‌های جهان باستان محسوب می‌شود که مایه فخر و مباهات ما ایرانیان است و سرمایه‌ای عظیم از جنس تمدن و غرور ملی برایمان به یادگار گذاشته است.

کاخ تخت جمشید یکی از شاهکارهای معماری ایران در عصر باستان است و هنر اصیل سرزمین پارس را نشان می‌دهد. ما در این مقاله شما را با تمام کاخ‌ها و زیبایی‌های این مکان آشنا خواهیم کرد؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تخت جمشید، ماه خاتونچرا باید از تخت جمشید بازدید کنیم؟

اگر ایرانی و اهل سفر باشی، شیراز و بازدید از این مکان تاریخی را حتما باید جز یکی از برنامه های خود قرار دهید. تخت جمشید بزرگ ترین کاخ باستانی ایران بوده و به عنوان مهم ترین نماد تاریخی ایران در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مقبره کوروش پادشاه بزرگ هخامنشی در این مکان قرار دارد تا شما را به یاد بزرگی و وسعت ایران بیاندازد. مسیر سفر به این مکان تاریخی در جاده اصلی اصفهان که جاده ای دو طرفه است واقع شده و دسترسی به آن بسیار ساده است. در مسیر سفر به این مکان تاریخی، یک جاذبه گردشگری تاریخی دیگر به نام نقش رجب و نقش رستم مربوط به دوران پیش از اسلام وجود دارد که بازدید از آن ها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

مسیر دسترسی به تخت جمشید

مجموعه کاخ های تخت جمشید در ۵۷کیلومتری شهر شیراز و در شمال شهر مرودشت قرار گرفته است. مجموعه کاخ تخت جمشید در دامنه‌ کوهی به نام رحمت واقع شده است که از نظر معنوی برای ایرانی‌ها اهمیت زیادی داشته و این تقدس در آثاری از بناهای تاریخی آن نواحی هم دیده می‌شود. شما برای بازدید از تخت جمشید باید به مرودشت بروید که در ۴۰کیلومتری شیراز قرار دارد. بعد از اینکه به مرودشت و نزدیکی پاسارگاد رسیدید، باید از یک خیابان ۷کیلومتری در قسمت شمالی شهر بگذرید تا به کاخ‌های پارسه برسید. اگر می‌خواهید از تهران به سمت مرودشت بروید، باید بدانید که تخت جمشید حدود ۹۳۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

جاذبه‌های دیدنی تخت جمشید، ماه خاتونفهرست جاذبه های دیدنی تخت جمشید

تخت جمشید یا شهر قدیمی پارسیان باتوجه به وسعت و عظمتی که دارد، دارای سازه ها و جاذبه های دیدنی مختلفی است که می توانید از آن ها بازدید کنید.

پلکان ورودی

در قسمت ورودی تخت جمشید یک پلکان دو طرفه وجود دارد که در زمان خشایار شاه ساخته شده است. این پلکان دو طرفه در هر دو سمت ۱۱۱ پله وجود دارد که دارای تقارنی بسیار دقیق و زیبا است. این تقارن برای معماری آن دوران یک شاهکار معماری باستان به شمار می رود. هر سمت پلکان دارای دو قسمت است. در ابتدا شما باید ۶۳ پله بالا رفته و سپس ۴۸ پله دیگر را در جهت مخالف حرکت کنید. هر پله ۶ متر طول و ۳۸ متر عرض دارد.

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا یا کاخ خشایار شاه و داریوش، شکوهمندترین و قدیمی ترین سازه در پرسپولیس به شمار می رود. ساخت این کاخ توسط داریوش بزرگ آغاز شد و در زمان حکومت خشایارشاه به اتمام رسید. از این کاخ عمدتا پادشاهان هخامنشی برای پذیرایی های بزرگ از مهمانان خاص خود استفاده می کرده اند. این کاخ سلطنتی ۷۲ ستون داشته که ۱۳ تای آن هنوز محکم و پابرجا مانده اند. این کاخ اولین سازه ایرانی محسوب می شود که از سنگ بر روی بنا استفاده شده است.

کاخ ملل

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز کاخ ملل در پرسپولیس است که دارای دو گاو بزرگ در دروازه غربی و دو گاو بزرگ بالدار با سر انسان در دروازه شرقی است. این مجسمه ها نماد شکوه و عظمت امپراطوری هخامنشی به شمار می رود. بعد از عبور از ورودی های کاخ به دروازه باشکوه خشایارشاه یا همه ملل می رسید.

راهنمای سفر به تخت جمشید، ماه خاتونکاخ هدیش

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی موجود در پاسارگاد کاخ هدیش است. این کاخ، کاخ اختصاصی خشایار شاه بوده و در بلندترین قسمت این مجموعه واقع شده است. کاخ هدیش به وسیله دو پلکان به کاخ ملکه وصل می شود. نوشته های تاریخی نشان می دهد این کاخ اولین مکانی بوده که در حمله یونانی ها به آتش کشیده شده است. به دلیل ویرانی بیش از اندازه، اطلاعات خاصی از این کاخ در دسترس نیست.

کاخ خصوصی داریوش یا کاخ تچر

این کاخ در جنوب غربی آپادانا واقع شده و یکی از اولین بناهای پاسارگاد به شمار می رود. کاخ تچر یک تالار مرکزی با ۱۲ ستون در سه ردیف دارد که به آن کاخ آینه نیز می گویند. پلکان ها و نقاشی های غربی روی این کاخ در زمان اردشیر سوم ساخته و کشیده شده اند.

کاخ شورا

کاخ دیگر در مجموعه پاسارگاد یا همان تخت جمشید، کاخ شورا است. این کاخ که به آن تالار مرکزی نیز گفته می شود محلی برای صحبت بزرگان با پادشاه بوده است.

کاخ صد ستون

همان طور که از نام این کاخ پیدا است، دارای ۱۰۰ ستون بوده و مساحت آن حدود ۴۶ هزار متر مربع است.

کاخ سه در

کاخ سه در کاخ دیگری در مجموعه پاسارگاد است که در ورودی ایوان شمالی آن تصویر اردشیر اول با ریش بلند و عصای سلطنتی دیده می شود که در حال خروج از تالار است. اردشیر اول در دستان خود نیلوفر آبی دارد. بر روی دروازه شرقی این کاخ یک تابلو از اردشیر اول و ولیعهد بر روی اورنگ زیب وجود دارد.

ساعات بازدید از تخت جمشید، ماه خاتونساعت بازدید از تخت جمشید

ساعات بازدید از بنای تخت جمشید در نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ بعد از ظهر و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۷:۳۰  بعد از ظهر می‌باشد. هزینه ورود به مجموعه تخت جمشید نیز برای گردشگران ایرانی معادل ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی معادل ۵۰ هزار تومان می‌باشد. توجه داشته باشید که بازدید از سایر بخش‌های مجموعه تخت جمشید مانند موزه تخت جمشید و شرکت در برنامه نور و صدا نیاز به پرداخت هزینه جداگانه‌ای دارد.

کلام آخر

تخت جمشید، این بنای باستانی و شکوهمند نماد غرور و عظمت آریایی است و همواره مایه فخر ما ایرانیان بوده است؛ باید توجه کنیم که بخشی از تاریخ و اعتبار ملی ما با تخت جمشید و دوران هخامنشی گره خورده است و هر یک از ما به‌عنوان یک ایرانی وظیفه داریم تمام تلاشمان را در جهت محافظت از این بنای ارزشمند به کار گیریم.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt