خانه ی زینت الملک در شیراز

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

گردآوری: ندا حاج رسولی

خانه زینت‌الملک یا زینت‌الملوک قوامی یکی از ساختمانهای به جای مانده از دوره قاجار است . که ساخت آن در حدود سال ۱۲۹۰هـجری قمری توسط “علی محمدخان قوام الملك” آغاز شد . و در سال  ۱۳۰۵   توسط نوه او یعنی ” محمدرضا خان قوام” پایان یافت.این بنا محل زندگی خاندان قوام ها بوده است.


این بنا در شیرازدر خیابان لطفعلی خان زند در محله ی گود عربان واقع شده . و این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۹۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
بانو زینت الملک دختر قوام الملک چهارم بوده است . که خاندان قوام الملک از نسل حاج ابراهیم خان کلانتر هستند. و در زمان های مختلف در شیراز و فارس والی و کلانتر بوده اند.


زینت الملوک زن خیر خواهی بوده است که در خانه خود مجالس خیریه برگزار می کرده است.
این بنا در نزدیکی نارنجستان قوام ساخته شده و
طراحی این خانه به گونه ای است که از راه دری در زیرزمین به نارنجستان قوام منتهی می شود. در واقع، فاصله این خانه تا خانه قوام یک کوچه است و یک راه زیرزمینی آن دو را به هم مرتبط کرده است.

در هنگام ورود به خانه زینت الملک ، به یک در معرق کاری شده بسیار زیبا برخورد می کنید. و سپس به یک هشتی می رسید و بعد به حیاط زیبا ی خانه وارد می شوید.
حیاط با دو حوض پر از آب و گلهای بسیار زیبا مزین شده ، در آخر حیاط عمارتی با سر در شیر و خورشید دیده می شود . که ایوان آن در حال حاضر بصورت کافی شاپ در آمده است.

 

این عمارت دارای بیست اتاق است که همگی به هم راه دارند.گچبری های بینظیر ستون ها و دیوارها و نقاشی حیوانات و گل و بوته و تصاویری از زنان و کودکان ، کاشیکاریهای پر نقش و نگار کف راهروها ، آینه کاری های بسیار زیبا از جمله جذابیت های این خانه قجری می باشد.


شیشه های رنگی پنجره های عمارت هنگام تابش افتاب و انعکاس نور ، فضای بسیار زیبا و دلپذیری را در داخل اتاقها ایجاد می کند.
زیر زمین آجر کاری شده ی این بنا در حال حاضر موزه مشاهیر می باشد.
تندیس خانم زینت الملوک در ورودی موزه دیده می شود.
علاوه بر این تندیس ،مجسمه دو سرباز قاجار و تندیس هایی از دوره های مختلف تاریخی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

تندیس مشاهیری همچون ملاصدرای شیرازی، سعدی، قا آنی و قطب الدین شیرازی ، محمد نمازی و بسیاری دیگر از شخصیت های برجسته ی دوره های مختلف همراه با توضیحاتی در باره ی آنها در این موزه در معرض نمایش هستند.

بدون شک این عمارت یکی از جاذبه های گردشگری بینظیر شیراز است . که ارزش بازدید را در سفر به شیراز دارد.

گرد آوری : ندا حاج رسولی

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    درود بر شما و سایت خیلی پر محتوای شما و تشکر از سرکار خانم رسولی جهت شناسایی این آثار تاریخی، قبل از اینکه عده ای بی وطن تخریب کنند.

  • ناشناس

    مثل همیشه محتوا و قلم بسیار جذاب و گیرا
    ممنون از خانم حاجی‌رسولی عزیز

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt