نرمی و لطافت رو به موهایمان هدیه کنیم

 در پوست و زیبایی, سلامتی

نویسنده: طیبه فرهانی (پزوهشگر طب سنتی)

هر عامل استرس زا و تحریک کننده با تغییر مزاج و کاهش کیفیت خون، سبب خشک شدن و از بین رفتن رطوبت محل رویش مو، خشکی و کاهش تغذیه ی کافی مو در نتیجه باعث ریزش بسیار زیاد موخواهد شد.

مصرف غذاهای خشک و خشکی مزاج و هوا، استفاده از صابونها، شامپوها و لوسیون‌های نامناسب و قلیایی و آبهای آهکی، رنگ‌های شیمیایی مو، استفاده مکرر از سشوار و اتوی مو نیز از عواملی هستند که به تدریج سبب خشکی و آسیب پذیر شدن موها می شوند.

بنابراین وقتی موها خشک و وز می شوند و راحت شانه نمی شوند، فشاری که موقع شانه کردن به موها وارد می شود می تواند سبب ریزش مو و حتی موخوره شود

حال برای اینکه موهای نرم و لطیف داشته باشید چه اقداماتی انجام دهیم؟

تغذیه مناسب داشته باشید و مزاج خود را متعادل نگهدارید.

ورزش کنید و از عوامل تنش و اضطراب تا حد امکان دوری کنید.

از رنگهای شیمیایی مو و وسایل حرارتی مو کمتر استفاده کنید.

شامپو مخصوص موهایتان تهیه کنید و شستشوی ساقه موها را با همان کفی که موقع آبکشی موها سرازیر می شه انجام دهید.

موهایتان را آبرسانی و رطوبت بخشی کنید از جمله با مالیدن لعاب گل بنفشه، لعاب ختمی یا لعاب اسفرزه به موها.

مالیدن روغن زیتون با آب ولرم و شستشوی موها با شوینده مناسب بعد از نیم ساعت در تامین لطافت و رطوبت موها موثر است.

برای تقویت و نرمی موها، می توانید ۴ قاشق غذاخوری به خرد شده را در ۲ لیوان آب به مدت ۱۵ دقیق دم کنید و بعد از حدود ۸ ساعت صاف کنید و در ظرفی نگهداری کنید. می توانید به این محلول ۴ ق غ سرکه هم اضافه کنید. هفته ای دو بار مقداری از محلول صاف شده را قبل از حمام روی سر ماساژ دهید  و پس از یک ساعت بشویید.

همچنین می توانید ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون،۱ عدد زرده تخم مرغ و ۱ قاشق غذاخوری سرکه راکاملا مخلوط کنید تا به صورت خمیر نرم و یکدستی شود سپس هفته ای دوبار کف سر و نوک موها را با آن ماساژ دهید. موها را جمع کرده و با پارچه ای ببندید و بعد از یک ساعت بشویید. این نسخه علاوه بر تقویت و نرم ولطیف کردن موها به رفع موخوره نیز کمک می کند.

نرمی و لطافت مو 

از محصولات آلوئه ورا استفاده کنید. آلوئه ورا برای رشد و تقویت مو، مراقبت و كنترل ریزش مو، ایجاد نرمی و كنترل خشكی مو بسیار مناسب  است. و  بعنوان یك ماده جادویی در جهت افزایش و رشد موها شناخته شده است.

آلوئه ورا حاوی آنزیمهای محركی برای تولید و رشد موهای جدید است و مكانیسم عملكرد آن به گونه‌ای است كه سرعت جریان گردش خون را افزایش می دهد بنابراین پاپیلای پوستی (زائده بافتی ریشه موی سر) را فعال کرده و سبب افزایش تغذیه فولیكولهای مو می شود.

معمولا شامپوها و نرم‌كننده‌های حاوی آلوئه ورا شامل مخلوطی از ویتامینهای مناسب مو، عصاره‌های گیاهی و روغنهای طبیعی هستند و برای انواع مختلف موها نظیر خشك، نازك، چرب و معمولی مناسب هستند.

نرمی و لطافت مو

برای نرم کردن ریش، ۲ قاشق مربا خوری نشاسته گندم را در مقدار کمی شیر حرارت دهید تا پخته و به صورت فرنی شود. سپس ۱ قاشق چایخوری پودر گل ختمی و کمی گلاب را نیز به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و به ریش بمالید. پس از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt