برای حفظ سلامت و تقویت قلب چه اقداماتی انجام دهیم؟!

 در پزشکی, تغذیه سالم, سلامتی

نویسنده: طیبه فرهانی دکترای بیولوژی وپژوهشگر طب سنتی

 

برای حفظ سلامت و تقویت قلب چه اقداماتی انجام دهیم؟!

قلب منبع حیات بوده و سلامت بدن وابسته به سلامت قلب است.
بیماری های قلبی عروقی اغلب شامل: فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، بیماری دریچه‌ای قلب، سکته مغزی یا آریتمی (ضربان قلب نامنظم) است.
غم و ناراحتی بزرگترین دشمن قلب و از عوامل زمینه ساز مشکلات قلبی است.

بنابراین با توجه به اهمیت و نقش سلامت قلب در بدن لازم است:

– مراقب مزاج و رژیم غذایی خود باشیم  و  به اندازه کافی و متناسب با نوع مزاج تحرک و فعالیت بدنی داشته باشیم.

– مزاج و رژیم روزانه  خود رو اصلاح کنیم به خصوص افرادی که غلبه مزاجی دارند.

به عنوان مثال:

افراد گرم و خشک مزاج:

در صورت غلبه مزاجی و افزایش گرمی و خشکی، استعداد بیشتری برای بروز بیماریها و اختلالاتی نظیر اضطراب، تپش قلب و میگرن پیدا می کنند.
این افراد بهتر است که از عصبانیت، هیجانات روانی و زیاد حرف زدن پرهیز کنند و در شرایط عصبی دستور تنفس و تمرینات ذهنی آرامبخش به کار ببرند.
همچنین از هوای تازه و خنک بهره مند شوند و فعالیت جسمی و ورزش را در هوای خنک صبح زود یا شامگاه انجام دهند.

افراد گرم و تر مزاج:

افراد گرم و تر مزاج نیز اگر دچار غلبه گرمی و تری در بدن شوند مستعد بروز بیماریها و اختلالاتی نظیر سردرد تپش قلب، چاقی، سکته و فشار خون هستند.

این افراد لازم است نگرانی خشم و هیجان بیش از اندازه نداشته باشند. از هوا محیط و فعالیت‌ها و حالات روانی افزایش دهنده گرمی و تری بپرهیزند بخصوص در هوای مرطوب فعالیت زیاد و ورزش‌های سخت برای آنان مفید نیست. پیاده روی یا دویدن صبحگاهی برای این افراد بسیار مناسب است و لازم است روزانه حدود نیم ساعت به این فعالیت بپردازند.

 افراد با مزاج سرد و خشک:

در صورت غلبه مزاجی استعداد بیشتری برای بروز بیماریها و اختلالات عروقی مثل  لخته شدن خون، پیدا می کنند.
افراد با این نوع مزاج بهتر است به ورزش های خفیف مانند پیاده روی بپردازند و از هوا محیط و فعالیت های افزایش دهنده سردی و خشکی خودداری کنند. حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن های مناسب برای این افراد مناسب است.
از بی خوابی و کم خوابی خودداری کنند و از غم و تنهایی، مرور افکار منفی، نگرانی بیش از اندازه که موجب تشدید علایم سوداوی می شوند بپرهیزند.

همچنین برای سلامت و تقویت قلب لازم است  از غم و اندوه زیاد و اموری که ناخوشایند و آزار دهنده است دوری کنیم و سعی کنیم در جمع ها و مکانهای شاد حضور داشته باشیم.

 

– از غذاهای مولد خون لطیف که برای سلامت قلب مفید است  مثل گوشت گوسفند، جوجه خروس، زرده تخم مرغ عسلی و …استفاده کنیم.

 

– میوه های تقویت کننده های قلب مثل سیب، به، آب سیب و به، انار شیرین، انگور مصرف کنیم. سیب شادی بخش و مقوی قلب و مغز و کبد است و برای اضطراب، استرس و افسردگی مفید است. به شادی آور و تقویت کننده قلب و مغز و معده است و برای وسواس و افسردگی مفید می باشد. انگور تولید کننده و تصفیه کننده خون، ملین و شادی آوراست.

– بوهای خوش ، نشاط آور و مقوی  متناسب با مزاج استفاده و استشمام کنیم.

 عرقیات مقوی قلب مثل گلاب، بیدمشك، بهارنارنج  استفاده کنیم:

-گل محمدی و گلاب شادی آور وتقویت کننده قلب، کبد و کلیه ست.

 

-بیدمشک مقوی قلب، ضد اضطراب و آرامبخش می باشد.

 

-بهار نارنج در رفع  اضطراب و ایجاد آرامش ، تقویت قَلب ومغز و معده ، و کاهش سردردهای عصبی و میگرنی  و افزایش هوش و حافظه  بسیار مؤثر است. 

 

– عرقهای بیدمشک وگلاب  را ترکیب کنید و همراه با مقداری زعفران و عسل میل کنید. این ترکیب برای افزایش نیرو، کاهش اندوه، اضطراب و افسردگی بسیار عالی و موثر است.

– عرقهای اسطوخودوس،سنیل الطیب، بهارنارنج  و بادرنجبویه را ترکیب کنید،  یک سوم لیوان  از این ترکیب و باقی مانده  را آب و مقدار کمی زعفران بریزید. وجود زعفران در این ترکیب  باعث اثربخشی بیشتر آن روی قلب می شود.

مصرف دمنوشهای نشاط آور مانند اسطوخودوس، بادرنجبویه، گل گاوزبان و سنبل الطیب را در رژیم نوشیدنی خود قرار دهیم:


اسطوخودوس: مقوی بدن، قَلب و احشاء، و در تقویت ارواح دماغی بی نظیر است. سردرد و سردردهای یكطرفه را درمان می كند و برای معالجه ضعف اعصاب مفید است و تپش قلب را از بین می برد.

 

بادرنجبویه: مقوی قَلب و مغز و حواس و شادی آور بوده و  برای افرادی که تپش قلب ،درد قلب يا ضعف قلب دارند مفید است. داراى اثرات آرام‏بخش است و در درمان اختلالات گوارشى و قلبى با منشأ عصبى و اضطراب مورد استفاده قرار مى‏گيره.

 

گل گاوزبان: شادی آور بوده، حواس پنجگانه رو تقویت می کنه و برای رفع حواس پرتی مفیده. همچنین معرق، ادرارآور، آرام بخش وافزایش دهنده فشارخون است اما چنانچه همراه با سنبل الطیب و لیموعمانی مصرف شود کاهش دهنده فشار خون  می باشد.

 

ریشه و ریزوم سنبل الطیب: درتپش قلب، کاهش فشار خون، تسکین سردردهای میگرنی ، رفع سرگیجه و به عنوان آرام بخش و برطرف کننده بی‌خوابی کاربرد دارد. اما نباید همزمان با سایر داروهای خواب آور مصرف شود.

*بیمارانی که نسبت به گیاه حساسیت دارند و بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبدی هم نباید این گیاه را زیاد مصرف کنند.*

 


– شربت سکنجبین و زعفران  نیزگزینه مناسب دیگری است که نباید از آن غافل شویم:

زعفران شادی افزا و توانبخش  قَلب است. اما بیماران قلبی، بیمارانی که اخیرا مبتلا به سکته های قَلبی شده اند در مصرف آن باید احتیاط کنند.
مصرف سکنجبین عسلی یکی از بهترین گزینه ها برای تعدیل مزاج، دفع کننده مواد زائد بدن و تولید کننده خون لطیف و باز کننده انسداد عروق است.

 

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

 

اگر به بخش سلامتی علاقه مند هستید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید!

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

تخم کتان و این همه خواص!

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt