خواص گیاه پرسیاوشان

 در سلامتی, گیاهان دارویی

سلام به ماه خاتونیای عزیز امروز اومدیم با معرفی یک گیاه دارویی دیگ به اسم پرسیاوشان و برای آشنایی با این گیاه دارویی تا آخر مقاله همراه ما باشید. 

گیاه پرسیاوشان در گویش مازندرانی به نام‌های سیولنگه واش، گیلکی چاه سیالَک و سیالک، لری پَرِسیووَش و در گویش کردی با نام سیاوخشی قابل شناسایی است.

معرفی گیاه دارویی پرسیاوشان

این گیاه دارای خواص دارویی بسیاری است و در ایران پراکندگی وسیعی دارد.

این گیاه دارای شاخه‌های سیاه، سخت، باریک و براق به درازای تقریبا ۲۰ سانتی‌‌متر و برگ‌‌های کوچکی مانند برگ‌‌های گشنیز، به صورت بریده بریده دارد.

برگ‌های این گیاه استفاده طبّی دارد.

ساقه و گل و میوه و دانه ندارد. ریشه‌‌اش از لحاظ دارویی بی‌‌ارزش است.

 گیاه پرسیاوشان را بیشتر می‌‌توانید کنار جوی و چاه‌های قدیمی که در نواحی مرطوب و سایه‌‌دار قرار دارند پیدا کنید.

خواص پرسیاوشان

 ۱ پرسیاوشان دارای خواص درمانی بسیاری بوده که سم‌‌زدایی کبد، کمک به درمان زردی یا یرقان و کمک به دفع راحت سنگ‌‌های کلیوی از جمله آن‌‌ها است.

 ۲ این گیاه همچنین برای دفع سنگ مثانه مفید است.

 ۳ تنگی نفس را درمان می‌کند.

 ۴ سرفه و سرماخوردگی را تسکین می‌دهد و بخور آن برای سرماخوردگی مفید است.

 ۵ پر سیاوشان در درمان التهابی و جوش‌های گوشه چشم موثر است.

 ۶ این گیاه همچنین ادرارآور است.

 ۷ التهاب گلو را درمان می‌کند.

 ۸ برای درمان برونشیت موثر است.

 ۹ خوردن گرد خشک آن برای اسهال مفید است.

 ۱۰ ضماد سوخته آن جهت جلوگیری از ریزش مو و رویاندن آن کاربرد دارد.

 ۱۱ پرسیاوشان تب‌بر است.

از بین بردن سنگ مثانه

پرسیاوشان خواص زیادی دارد. یکی از این خواص از بین بردن سنگ مثانه است. پرسیاوشان به دفع سنگ و کم کردن درد ناشی از آن کمک بسیاری می‌کند.

درمان مشکلات خواب

از خواص پرسیاوشان درمان مشکلات مربوط به خواب، اعم از بی خوابی، کم خوابی، درگیری فکری، ناآرامی، کابوس دیدن، عدم احساس آرامش و… است. این گیاه می‌تواند به شما در کنترل اعصاب و پیدا کردن احساس آرامش کمک کند. قرار دادن آن در اتاق خوابتان به شما آرامش می‌بخشد و استشمام عطر آن باعث دور شدن افکار منفی از شما می‌شود. علاوه بر این، مصرف دمنوش این گیاه نیز خواص بسیاری برای کسانی دارد که به دنبال کنترل اعصاب و آرامش بخشی هستند.

خواص گیاه پرسیاوشانموثر برای تقویت مو

ضماد سوخته این گیاه برای تقویت مو و درمان ریزش مو بسیار موثر است. قرار دادن آن بر روی سر به تقویت ریشه‌ی مو کمک کرده و مانع از سست شدن موها و ریزش آن‌ها می‌شود.

موارد منع مصرف

قبل از استفاده از این گیاه دارویی، با یک پزشک مشورت کنید.

مصرف بیش از اندازه پرسیاوشان باعث استفراغ می‌شود.

 از جوشانده این گیاه به طور مداوم استفاده نکنید برای این کار می‌توانید ۱۰ روز از آن استفاده کنید و ۵ روز فاصله بگذارید و مجدد آن را مصرف کنید.

 استفاده از گیاهان دارویی ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند از این رو با مشاهده هر نوع عارضه‌ای،‌ فورا پزشک خود را مطلع سازید.

 تنها یک فنجان از این جوشانده را در روز بنوشید مگر در مواقع بیماری‌های حاد مانند سرماخوردگی حاد یا آنفلوآنزا، که مصرف سه فنجان در روز به مدت ۴ روز مجاز است.

شیوه استفاده

جوشانده: سه قاشق سوپ‌خوری برگ پرسیاوشان را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به آرامی به مدت یک ساعت بجوشد. سپس آن را صاف کنید. مقدار مصرف آن ۳ تا ۶ فنجان در روز است.

شربت سینه: مقدار ۱۰۰ گرم پرسیاوشان خشک را با یک لیتر آب جوش و نیم کیلو شکر مخلوط کرده و به مدت شش ساعت بگذارید بماند سپس آن را با فشار از صافی بگذرانید و در داخل ظرفی بریزید تا کم کم ته نشین شود. بعد قسمت صاف شده‌ روی آن را بردارید و با یک کیلو و نیم شکر و ۸۰ گرم دیگر برگ پرسیاوشان مخلوط کرده و بجوشانید تا غلیظ شود. مقدار مصرف این شربت دو قاشق غذاخوری تا چند بار در روز می‌باشد. این شربت برای رفع سرفه و برونشیت استفاده می‌شود. ضمناً خلط و سینه را نرم کرده و باعث رفع اخلاط می‌شود.

  دم کرده: مقدار ۲۰ گرم برگ خشک پرسیاوشان را در یک لیتر آب بریزید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را صاف کنید.

  برای تقویت مو و رشد موها، برگ تازه‌ پرسیاوشان را به صورت پماد تهیه کنید و روی سر مالش دهید یا این که از دم کرده‌ آن مصرف کنید.

————————————————

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

گیاه دارویی بولاغ اوتی

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt