رهایی از عقاید کهنه

 در خودپروری, روانشناسی

گذشته من چیزی نیست به جز ردپایی در پشت سر؛ آنچه امروز زندگیم را به جلو می راند، نیرویی است که آن را در لحظه های کنونی به وجود می آورم.

اکنون وقت آن فرا رسیده که آن دسته از آراء و عقاید را که با توافق نامه جدید شما با واقعیت منافات دارد بشناسید و رها کنید.

بد نیست به شماری از این عقاید ریشه دار و عميق نظر افکنید و آنها را از سطح هشیاری خویش بیرون رانید. تاریخچه زندگی شما از این عقاید سرشار است. در واقع این عقاید پایه و اساس استنباط شما از واقعیت های زندگی است.

شما برای توجیه و توصیف مسیری که تاکنون در زندگی پیموده اید از آنها استفاده می کنید. اکنون با عزمی راسخ تصمیم بگیرید تا آن دسته از عقاید را که با توافق نامه جدیدتان با واقعیت سازگار نیست از صفحه ذهن پاک کنید.

شاید بپرسید که چرا انسان به نظام باورهای ناخواسته خود چسبیده است؟

رامانا ماهاراشی، یکی از استادان معنوی قرن بیستم هندوستان در کتابی زیر عنوان : «همان گونه که هستید باشید» در پاسخ به این پرسش که چرا انسان همچنان وجود راستین خویش را انکار میکند، میگوید :

 

شادی و سرور و یا درد و رنج ما تنها تصورات ذهن ما است.

کل وجود ما را از شادمانی سرشته اند.

ما ماهيت خود را فراموش کرده ایم و بر این باوریم که وجود ما به این جسم و ذهن محدود می شود. این تعیین هویت نادرست است و به مصیبت و نگون بختی ما دامن میزند. چه باید کرد؟ این گرایش ذهنی بسیار کهنه و قدیمی سینه به سینه و نسل به نسل به ما منتقل شده و به همین دلیل ریشه دار و نیرومند است.

به هر حال برای این که جوهره راستين ما یعنی شادمانی مجال خودنمایی پیدا کند این حالت باید از میان برود.

این فصل ممكن است شما را در پاسخ به پرسش : «چه باید کرد؟» که از سوی راماناماهاراشی مطرح شده یاری کند.

در زیر به ده مورد از متداول ترین و دشوارترین عقایدی که به طور معمول از دوران طفولیت به ما آموزش داده می شود اشاره میگردد. هر یک از این عقاید را بررسی کنید و ببینید که کدامیک به زندگی شما راه یافته است.

آنگاه پیشنهادهای مرا برای رهایی از آنها کانون توجه قرار دهید. در این فرآیند شما موافقت نامه تازه ای را با واقعیت وجودتان منعقد خواهید کرد. و به احتمال زیاد پاسخ های خود را در قبال این پرسش که : «چه باید کرد؟» خواهید یافت.

از یاد نبرید که زندگی شما جزیی از یک میدان عظیم انرژی است.

هر چه از محفظه ذهن، عقاید بیشتری را دور بریزید، برای جذب عقاید تازه بیشتر جا باز میکنید.

از خود بپرسید که آیا همچنان قصد دارید به ده عقیده زیر بچسبید. و یا این که می خواهید از شرّ آنهـا خلاص شوید.

اگر این عقاید به شما خدمت نمیکنند با پیروی از گفته مارک تو آین که در آغاز این فصل به آن اشاره شد، آنها را مطالبی دروغ و بی اساس که همواره وجود داشته اند به شمار آورید.

کتاب: وجود متعالی انسان

نویسنده: وین دایر

گردآوری: پریسا مشکین پوش

 


اگر به بخش روانشناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt