غار چال نخجیر

 در -, آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

غار چال نخجیر واقع در شهر دلیجان است که به صورت اتفاقی کشف شده اما امروزه به یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران تبدیل گردیده است. قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد.

کشور پهناور ما ایران پر است از شگفتی‌ها و جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد. یکی از این شگفتی‌ها که در کشور ما کم نیست، وجود غارهای جذاب در دل کوه‌ها است.

غارها همواره مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته‌اند و گویا برای ما حکم سرزمین‌های ناشناخته را دارند، به همین دلیل علاقمندان به کشف دنیاهای عجیب و غریب عاشق دیدن زیبایی‌های موجود در دل کوهستان و غارها هستند.

 

غار چال نخجیر کجاست؟

غار چال نخجیر نزدیک شهرستان دلیجان، از توابع استان مرکزی، و در منطقه‌ای به همین نام در نزدیکی روستای نراق واقع شده.

این غار در دل کوه تخت قرار گرفته است. کلمه چال‌ نخجیر یعنی پایین‌تر از شکارگاه. از مسیر سلفچگان یا کاشان می‌توانید به این غار بروید. اما بهترین راه همان مسیر سلفچگان است.

برای استفاده از این مسیر، باید از راه اتوبان اصفهان به سمت شهر دلیجان حرکت کنید. و سپس وارد جاده نراق بشوید. بعد از حدود ۱۵ کیلومتر تابلوی غار را می‌بینید. و سپس به ورودی غار می‌رسید. چال نخجیر در دامنه کوه قرار گرفته و به همین دلیل دسترسی به آن بسیار آسان است و به راحتی می‌توان از آن بازدید کرد.

دمای هوای داخل غار همانند بسیاری از غارهای دیگر در تمام فصول ثابت و بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد می باشد. غار طبقاتی چال نخجیر دارای سه طبقه است. و طبقه اول و زیرین غار دارای سفره آب زیرزمینی و دریاچه ایست که در عمق ۶۱ متری از سطح غار قرار دارد. و ۱۹ متر نیز عمق آن است. طبق نظر زمین شناسان طول این غار حدود ۱۲ کیلومتر تخمین زده شده است. که تا به امروز ۶ کیلومتر ازآن کشف شده است.

غار نخجیر از یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی تشکیل شده است. که تقریبا ۴ کیلومتر از آن به وسیله افراد محلی و غارنوردان ماهر کشف شده است و عمق آن بنا به پیش‌بینی‌ها در حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است. داخل غار دالان‌ها، کریدورها، دهلیزها، حوضچه‌‌ها و تراس‌های بسیار زیبایی به وجود آمده است. همچنین منشورهای بلور «کلسیت» بر اثر عوامل طبیعی در این غار به وجود آمده که بازتاب نور از این منشورها، زیبایی غار را چند برابر کرده است.

کِی به غار چال نخجیر برویم؟
به طور کلی سفر به غارها زمان مشخصی ندارد و شما در هر فصلی از سال که به غار سفر کنید می‌توانید از آن بازدید کنید. دمای داخل غارها معمولا ثابت و نهایتا با ۲ درجه اختلاف از دمای محیط اطراف است. اگر قصد گردش در مناطق اطراف این غار را دارید فصل بهار و تابستان و ماه‌های اردیبهشت تا خرداد زمان مناسبی برای سفر است. اما زیبایی پاییزی و حال و هوای زمستانی هم سفر به این منطقه را برای‌تان به یادماندنی‌تر خواهد کرد. همان‌طور که اشاره شد، داخل غار تهویه طبیعی دارد‌. و همین موضوع باعث می‌شود هوای درون آن در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد .و بازدیدکنندگان احساس تنگی نفس و کمبود اکسیژن نکنند.

از خصوصیات غارچال نخجیر می‌توان به تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد اشاره کرد. غار چال نخجیر از تالارهای مختلفی تشکیل شده که زیباترین تالار آن، چهلستون نام دارد. از دیگر تالارهای غار می‌توان به سفره عروس. دریاچه. برزخ. باغ وحش. چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها اشاره کرد.این غار به دلیل وجود مناظر بکر طبیعی و جذابیتهای حیرت آور فراوان از اهمیت ویژه‌ای در جذب توریست برخوردار است. در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز. سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب. لاک پشت. گوزن. انسان. کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده است. که بیشتر آنان از جنس آهک است.

تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از عجایب این غار شگفت انگیز است. که در تابستان خنک و در زمستان گرم است. و هیچ گاه در این مجموعه بازدیدکنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند. با توجه به قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی به آن بسیار آسان بوده. و بازدیدکنندگان به راحتی قادر به بازدید از این محل هستند. تنوع سنگ‌های موجود. سنگهای کریستال با شکلهای مختلف مثل آبشار. زیبایی خاصی به غار داده است. به طوریکه هر بیننده‌ای را به شگفتی وا می‌دارد.قرار گرفتن غار در کنار ابنیه تاریخی نراق یک محیط کاملا توریستی را بوجود آورده که با این تنوع می‌توان به رونق صنعت گردشگری در منطقه امیدوار بود.با داشتن زیبایی‌ها و قابلیت‌های دیدنی فراوان غار ، در صورت راه اندازی و معرفی مناسب می‌تواند به یکی از جاذبه‌های توریستی جهان تبدیل شود.

در سفر به چال نخجیر چه چیزهایی با خود ببریم؟
برای بازدید از این غار نیاز به ابزار یا تجهیزات خاصی ندارید. اما حتما باید باید کفش مناسب داشته باشید. زیرا سطح درون غارها معمولا مرطوب و لغزنده است. اگر در فصل سردتر به این منطقه می‌روید. لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید. عکاسی داخل این غار ممنوع نیست. اما نمی‌توانید از فلش برای عکاسی استفاده کنید. بهتر است در مسیر داخل غار از خوردن خوراکی خودداری کنید. امکانات و تجهیزات رفاهی در فضای بیرونی غار موجود است.

سخن نهایی
همانطور که می دانید، برای ایجاد هر یک از اشکالی که داخل غارها میبینید، میلیون ها سال زمان نیاز است. بنابراین در ماجراجویی خود درون غارها هرگز به این رسوبات شکننده دست نزنید. این جمله معروف را همواره به خاطر خود بسپارید: در سفر به طبیعت، تنها چیزی که از شما به جای میماند رد پای شما، و تنها سوغاتی که با خود می برید عکسهایتان هستند. البته در این غار فلاش دوربینتان را خاموش کنید، زیرا که عکس برداری با فلاش ممنوع است.

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon


 

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt