«نارنگی» نارنجی های خوشمزه پاییزی

 در -, تغذیه سالم, سلامتی

نارنگی به عنوان یکی از مرکبات پاییزی در ایران شناخته می‌شود. و محدود به فصل خاصی نمی‌شوند. البته در دسته‌بندی، نارنگی در خانواده پرتقال قرار می‌گیرد. این میوه خوشمزه که اغلب شیرین است. به سلامتی و تغذیه سالم کمک می‌کند. اصالت نارنگی مربوط به چین است. و حالا در سراسر دنیا گونه های مختلفی از نارنگی رشد پیدا می‌کند. به لطف طعم دلنشین و راحتی در خوردن، نارنگی محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر مرکبات دارد.

 

در این مقاله با فواید و مضرات نارنگی و ویژگی های دارویی و درمانی این میوه محبوب آشنا شوید.

طبع نارنگی چیست؟

اگر ترش باشد مزاج آن سرد وخشك است. ولی معمولا طبع آن سرد وتر بوده .گاهی در مواردی كه خيلي شيرين باشد. مختصری بسمت حرارت مي رود. كه البته در بدن خودش را نشان نمي دهد. بنابراين نارنگی هم رطوبت بخش خوبی به بدن است.، غذاييت كمی دارد و در رژيم های لاغری با مزاج گرم خوب است.

فواید نارنگی برای بدن.

اضافه وزن و چاقی:

اگر می خواهید وزن بدن خود را کاهش دهید و یک رژیم غذایی خوب داشته باشید.، خوردن نارنگی یکی از بهترین انتخاب ها است.، زیرا این میوه، مانند دیگر میوه ها، حاوی مقدار زیادی فیبر است. علاوه بر آن، نارنگی حاوی ویتامینی است .که از تولید کورتیزول جلوگیری می کند، کورتیزول هورمونی است. که می تواند باعث استرس شود. و می تواند بدن شما را تشویق کند تا چربی را ذخیره کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

ویتامین C که در نارنگی موجود است نیز سیستم ایمنی بدن شما را بهبود خواهد بخشید. با استفاده از نارنگی، احتمال ابتلا به بیماری های مختلفی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و سایر علائم کاهش می یابد. بنابراین اگر می خواهید تمام مدت سالم بمانید، مصرف نارنگی بهترین راه برای رسیدن به آن است.

کنترل فشار خون:

اگر به فشار خون مبتلا هستید، نوشیدن آب نارنگی تازه یا افزودن میوه خشک شده آن به غذا به بیمار کمک می کند. تا فشار خون خود را کاهش داده و آن را کنترل کند.

همچنین افرادی که نیاز به دریافت پتاسیم بیشتری دارند می توانند. از طریق میوه نارنگی، پودر نارنگی یا آب این میوه زمستانی میزان پتاسیم مورد نیاز خود را جبران کنند.

رفع مسمومیت :

افرادی که دچار مسمومیت با الکل می شوند می توانند. این مسمومیت را با نوشیدن آب نارنگی یا خوردن نارنگی تازه برطرف کنند. خاصیت سم زدایی نارنگی به بیمار کمک می کند. تا خیلی سریع بر مسمومیت و ضعف خود غلبه کند.

سلامت قلب:

یک مطالعه پنج ساله روی بیش از ۵۰۰ هزار بزرگسال نشان می دهد. خوردن حداقل یک فنجان میوه تازه یک بار در روز ممکن است. به طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. افرادی که روزانه میوه می خورند. تقریبا ۳۳ درصد کمتر در اثر حمله قلبی یا سکته می میرند، بنابراین نارنگی گزینه مناسبی برای مصرف روزانه میوه شماست.

نارنگی برای زنان باردار و نوزادان مفید است:

اگر زنان باردار به دنبال منبع خوبی برای ویتامین‌های دسته B و اسید فولیک هستند، می‌توانند از نارنگی استفاده کنند. فولات موجود در نارنگی سبب می‌شود. تشکیل سلول خون و شکل گیری لوله عصبی در نوزادان سریع تر انجام شود. این ویتامین از ویتامین‌های حیاتی برای زنان باردار محسوب می‌شود. و خطر تولد نوزاد با وزن پایین را کاهش می‌دهد.

زیاده‌روی در مصرف تمامی موادغذایی عوارض جانبی متعددی به همراه دارد؛ نارنگی نیز از این امر مستثنا نیست و مصرف بیش از ۵شماره نارنگی در روز ممکن است دردسر آفرین باشد.

  • افراط در مصرف نارنگی موجب افزایش گاز روده شده و ناراحتی‌هاي‌ گوارشی برای مصرف‌کننده به همراه می‌آورد.
  • نارنگی از ان جهت که آسان‌ترین میوه برای خوردن است و پوست ان به سادگی جدا میشود بیشتر توسط بچه‌ها خورده میشود. بنابر این باید مراقب بچه‌ها بود زیرا مصرف بیش‌ازاندازه نارنگی ان‌ها رابه اسهال و کندی عملکرد روده‌ها مبتلا میکند.
  • مراقب باشید هرگز نارنگی رابه‌صورت مخلوط با شیرگاو میل نکنید. ترکیب این ۲ موجب بروز دردهای شکمی میشود.

استفاده از نارنگی در غذاهایمان

۱- نارنگی برای بالا بردن پروتئین در سالاد میوه استفاده میشود که باعث خوش عطر شدن و مفید تر شدن آن نیز میشود.

۲- آب نارنگی را می توان در نودل و پاستا استفاده‌ کرد و ویتامین این سوپ را افزایش داد.

۳- از نارنگی می توانید در شیرینی پزی و کیک پزی استفاده کنید و طعم خوبی را با نارنگی تجربه کنید.

۴- همچنین می توانید آب نارنگی را در غذاهای دیگر همچون مرغ و ماهی استفاده کرد .( البته با توجه با دستور غذایی)

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt