خنده، شفا دهنده ای بزرگ

 در داستان پندآموز, داستانک

درسال های اخیر حرفه ی پزشکی به این نتیجه رسیده است که خنده از قدرت التیام بخش فوق العاده ای برخوردار است؛ اما این را یک پژوهشگر یا یک پزشک کشف نکرده است، بلکه کاشف آن یک بیمار بود. بیماری که به تشخیص پزشکان بیش از چند ماه نمی توانست زنده بماند؛ اما این تشخیص را نپذیرفت.

او کسی جز نورمن کازنز نبود که یکی از نویسندگان سرشناس آمریکاست. در سال ۱۹۶۴ پزشکان تشخیص دادند به یک بیماری مهلک در ارتباط با بافت های بدنش مبتلاست. به او گفته بودند امکان بهبودی اش یک در پانصد است و بنابراین فرصت چندانی برای زنده ماندن ندارد؛ اما میل و اراده ی کازنز به زندگی کردن قوی بود.

از این رو تصمیم گرفت بخش اعظم مسئولیت درمانش را شخصاً عهده دار شود. او برنامه ای طراحی کرد که در جریان آن باید روزانه از تمامی احساسات و عواطف مثبت خود استفاده می کرد. از جمله ی این ها ایمان، عشق و امید بود.

کازنز گفت این ها در مقایسه با چیزی که بیش از هر عاملی می تواند او را شفا بدهد موضوعات مهمی نیست

و این عامل شفا دهنده خنده بود.

اما چگونه می توانید بخندید در حالی که به شما گفته اند مهلت چندانی برای زندگی کردن ندارید؟

اما نورمن کازنز خندید و برنامه ای تدارک دید که همه روزه بتواند از صمیم دل بخندد.

او به تماشای فیلم های سینمایی خنده دار رفت و هر روز مدتی را صرف خندیدن کرد.

بعد ها نیز در جایی گفت:« این روش موثر واقع شد. من به این نتیجه رسیده ام که روزی ده دقیقه خنده از ته دل، دست کم دو ساعت خواب بدون رنج و ناراحتی به من تقدیم می کند. بررسی های بعدی که در این خصوص انجام شد نشان داد این که می گویند خنده، داروی شفابخش است واقعیت دارد.»

جاش بیلینگز، بذله گوی مشهور قرن نوزدهم، می گوید:

« در دارو خنده ای وجود ندارد؛ اما خنده پر از داروست!»

پس از بهبودی چشمگیر و شگفت انگیز کازنز، وی همچنان به مطالعه روی تاثیر احساسات و عواطف مثبت بر انسان ادامه داد و سرانجام به دانشکده ی پزشکی کالیفرنیا رفت.

این اتفاقی نادر بود، زیرا کسی که مدرک دکترای پزشکی نداشته باشد نمی تواند به این دانشکده راه یابد. کازنز کتاب آناتومی یک بیماری را به رشته ی تحریر درآورد که در آن به بیولوژی امید اشاره شده است. در حال حاضر ثابت شده است که خنده می تواند مسکنی قوی باشد.

از آن گذشته خنده تنفس را بهتر می کند، به تولید مولکول های مورفین گونه ی اندروفین کمک می کند، سلول های دفاعی بدن را در برابر بیماری افزایش می دهد، از شدت استرس می کاهد، اندام های داخلی را تحریک می کند و کیفیت گردش خون را در بدن بهبود می بخشد.

کازنز می گوید بررسی های مفصل و همه جانبه ای که صورت گرفته نشان می دهد

خنده موجب افزایش سلامت اشخاص می شود

منبع:

کتاب: عامل تغییر باش نه قربانی تقدیر (جلد دوم)

نویسنده: سعید گل محمدی

 


اگر به بخش داستانک علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt