دیورک، مرداب راز آلود!

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

مرداب دیورک:

از جاذبه های گردشگری کلاردشت و جاهای دیدنی نزدیک عباس آباد است. مرداب دیوک یا  دیورک در بین بومیان به مرداب کلاردشت هم شهرت دارد. اینجا از جاذبه های طبیعی مازندران است که مراجعه به آن خیلی خطرناک محسوب می شود.

اگر خودروی سواری مناسب این جاده ها ندارید باید دو الی سه ساعت بر اساس تجهیزات و مقاومت بدنی پیاده روی داشته باشید. همچنین در ورودی جنگل خودروهای نیسان بومیان و برخی جیپ های قدیمی ، طبیعت گردان مشتاق را با پرداخت هزینه به نزدیک مرداب منتقل می کنند.

دیورک کجاست؟!

برای سفر به مرداب دیورک باید از مسیر جاده چالوس به‌سمت کلاردشت بروید. به این ترتیب که در جاده‌ چالوس وقتی به شهر مرزن آباد رسیدید، به‌سمت کلاردشت حرکت کنید و از آنجا به‌طرف عباس‌آباد تغییر مسیر دهید.

بعد از طی مسافتی حدود پنج کیلومتر در ابتدای جاده‌ عباس آباد، در سه‌ راهی پیش‌رو مسیر سمت راست را به‌ روستای پیشنبور ادامه دهید. سپس با گذشتن از میان روستاهایی چون لش‌سر، پیشنبور و بازارسر، وارد جاده پیمبور شوید که آخرین روستای مسیر است و کمی آن‌طرف‌تر جاده‌ آسفالت تمام می‌شود که باید وسیله‌ نقلیه خود را در ایستگاه گاز پارک کنید.

اگر با خودروی آفرود به این منطقه سفر می‌کنید، مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید تا نزدیکی دریاچه بروید. ولی مسافران خودروهای معمولی باید در انتهای جاده‌ آسفالت پارک کنند. در ادامه مسیر حدودا بین ۱٫۵ تا دو ساعت راه‌پیمایی و جنگل‌‌نوردی در پیش دارید که می‌توانید از هوای جنگل و صدای پرندگان نهایت لذت را ببرید. در واقع یکی از لذت‌های این سفر، جنگل‌گردی و کشف مرداب است.

طبیعت دیورک در فصول مختلف:

مرداب دیورک در هر فصلی چیزی برای نمایش دادن دارد.

  • دَر بهار، درختان این منطقه سرسبزی خود را از سر گرفته و به هر جا که نظر می کنید، چیزی جز سبزی و زیبایی نخواهید دید.
  • درٖ فصل تابستان، درختان زیبایی خود را بیشتر در معرض نمایش می گذارند و جذابیت این مرداب بیشتر خواهد شد.
  • دَر پاییز، رنگارنگ شدن درختان در نوع خود زیبایی دیگری را به وجود می آورد.
  • درٖ زمستان نیز، سفید پوش شدن این منطقه زیبایی را به روش خود برایتان صرف خواهد کرد.

در یک کلام، این منطقه در هر فصلی تماشایی است و کافی است برنامه ریخته و وسایل مورد نیاز خود را جمع آوری کرده و راهی جنگل های کلاردشت شوید. دریوک، درست مانند یک گنج است که در دل درختان جنگل، خود را پنهان کرده است. برای کشف این گنج باید خود را به جنگل های شمال کشور برسانید و اندک سختی راه را به جان بخرید.

علت آشنا نبودن نام دیورک:

شاید از خود بپرسید چرا تا به حال نام این مرداب را نشنیده اید. جواب این سوال به محلی که دیورک در آن واقع شده است باز می گردد. مرداب دیورک در بین درختان جنگل های کلاردشت خود را مخفی کرده است تا بتواند برای سال های سال بدون هیچ مشکل و آزاری از ناحیه انسان به بقای خود ادامه دهد.

این تمام علتی است که باعث شده این مرداب هنوز هم بتواند زیبایی های خود را به نحو شایسته ای حفظ کند و برای بسیاری از گردشگران جذاب و ستودنی باشد. آرامشی که از کمپ زدن شبانه در کنار این مرداب حاصل می شود، شاید در هیچ جای جهان مانندش وجود نداشته باشد.

باید ها و نباید های سفر به مرداب دیورک:

سعی کنید برای رفتن به این مرداب، وسایل و لوازم مورد نیاز را با خود به همراه بردارید. از آنجایی که شما برای رسیدن به مرداب باید مسیری را به صورت پیاده طی کنید، لازم است که کفش های مناسب پیاده روی بپوشید تا راه رفتن طولانی مدت شما را خسته و آزرده نکند.

اگر در فصول خنک سال که در آن بارندگی زیاد است، تصمیم گرفته اید به بازدید از دریوک بروید، حتما وسایلی مانند لباس های گرم اضافی را نیز با خود بردارید. ضمنا سعی کنید دوربین عکاسی حرفه ای خود را نیز با خود ببرید. دریوک آن چنان چشم شما را غرق در زیبایی خواهد کرد که دوست دارید همیشه این صحنه ها تماشا کنید. تنها راهی که می توان به این هدف نائل شد، گرفتن عکس هایی بسیار زیبا و با کیفیت از مناظر بکر موجود در این منطقه است.

بهترین زمان بازدید از مرداب دیورک

هر چند دیورک در هر زمان و فصلی زیبایی های مخصوص خود را دارد، اما بهترین زمان برای بازدید از این مرداب، در فصولی است که در آن بارندگی زیاد نیست. مسیری که داخل جنگل است ممکن است در اثر بارندگی، به گل تبدیل شده و راه رفتن را برای کسانی که دوست دارند از این منطقه بازدید کنند، سخت کند.

_____

گردآوری: مرسده رنجبر

راهنمای سفر به روستای جواهرده

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt