برای پایین آوردن تب چه بخوریم؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

وقتی بیمار هستید ممکن است اشتهای شما به‌شدت کاهش پیدا کند، اما از آنجا که بدن در هنگام تب کالری بیشتری می‌سوزاند، برای مبارزه با عامل بیماری‌زا به انرژی بیشتری نیاز دارید. به علاوه زمانی که در حال مبارزه با عفونت هستید، برای تقویت سیستم ایمنی خود باید انرژی و مواد مغذی بیشتری دریافت کنید.

همه‌ی غذاها تأثیر یکسانی روی تب ندارند. در مقاله‌ی امروز به معرفی چند غذای مفید برای تب می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بهترین غذاهایی که باید هنگام تب مصرف کنید. 

وقتی بیمار هستید و تب دارید، مجبور نیستید بیشتر از حد معمول غذا بخورید. فقط کافی است غذاهای مغذی زیر را برای بهبودی سریع‌تر به رژیم خود اضافه کنید:

۱. ماست یونانی

اگر به لبنیات حساسیت ندارید و می‌توانید آن‌ را تحمل کنید، از ماست یونانی استفاده کنید. ماست یونانی منبع خوب پروبیوتیک است، یعنی حاوی باکتری‌های مفیدی است که با تقویت میکروبیوم روده به بهبودی شما کمک می‌کنند. روده‌ و باکتری‌های مفید آن که سایر میکروب‌های مضر را از بین می‌برند، اولین خط دفاعی بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. به همین دلیل، تقویت میکروبیوم روده روی سیستم ایمنی بدن تأثیر مثبت دارد و به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند.

ماست یونانی علاوه بر داشتن پروبیوتیک، منبع خوب پروتئین است. بنابراین حتی اگر اشتهای زیادی نداشته باشید، با خوردن مقدار کمی از آن مقدار زیادی مواد مغذی دریافت خواهید کرد.

٢. سوپ مرغ

برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی یا آنفولانزا که با تب همراه هستند، سوپ مرغ سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوپ مرغ سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است که به بدن جهت مقابله با انواع ویروس‌ها کمک می‌کند. پس جهت درمان خانگی برای کاهش سریع تب، افزودن سوپ مرغ به رژیم غذایی یکی از روش‌های بسیار کارساز خواهد بود.

٣. آب نارگیل

برای اینکه بدن خود را در بهترین حالت نگه دارید، باید هیدراته بمانید. مصرف مایعات به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، عفونت را مهار می‌کند و باعث انتقال مواد مغذی ضروری به داخل سلول‌ها می‌شوید. دریافت کافی مایعات به‌خصوص زمانی که تب دارید و از طریق تعریق مقدار زیادی آب از دست می‌دهید، اهمیت ویژه‌ای دارد.

به خاطر داشته باشید که محصول انتخابی شما باید حاوی آب نارگیل خالص و فاقد هر گونه شیرین‌کننده یا طعم‌دهنده باشد.

۴. میوه‌ها

وقتی تب دارید میوه‌ها دوست شما هستند. بیشتر میوه ها حداقل ۸۰ درصد آب دارند، بنابراین برای هیدراته کردن بدن انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. به‌علاوه، بسیاری از آن‌ها مقدار قابل توجهی ویتامین C دارند که برای عملکرد سیستم ایمنی و همچنین ترمیم سلول ضروری است.

پرتقال، موز، سیب و آووکادو از بهترین میوه‌هایی هستند که می‌توانید هنگام بیماری مصرف کنید.

۵. سبزیجات پخته

سبزیجات هم مثل میوه‌ها با تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از عملکرد سیستم ایمنی حمایت کرده و به شما در خلاص شدن از تب کمک می‌کنند. متخصصان به‌ویژه خوردن هویج، کرفس و پیاز را توصیه می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها برای تهیه‌ی سوپ مرغ خانگی استفاده کنید.

بهتر است هنگام بیماری از مصرف سبزیجات خام بپرهیزید، چون سبزیجات خام مقدار زیادی فیبر دارند که ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ شود. بنابراین، از سبزیجات پخته استفاده کنید که هضم آن‌ها راحت‌تر است.

۶. عسل

عسل به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی از گذشته به عنوان یک ماده دارویی جهت ضدعفونی‌کردن بریدگی‌ها یا سوختگی‌ها استفاده می‌شده است. علاوه‌بر آن، عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیار زیادی دارد و در پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو گزینه مناسبی‌ست. همچنین به یاد داشته باشید که اگر در طول بیماری خود مشکل سرفه هم دارید، استفاده از عسل در درمان سرفه تاثیرگذار خواهد بود.

٧. زنجبیل

آخرین خوراکی برای درمان خانگی تب استفاده از زنجبیل است. زنجبیل به‌خاطر فواید متنوعش مانند سیر، در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته است. جهت درمان خانگی برای کاهش سریع تب با استفاده از زنجبیل، کافی‌ست مقداری از آن را به داخل چای خود اضافه کنید.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt