معرفی کتاب «سیمای پارسی»

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

معرفی کتاب: الهام زنجانیان  (کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)

معرفی کتاب، به مناسبت ۸ آبان روز نوجوان

“سیمای پارسی”، شروین وکیلی، فصلنامه‌ی فروزش، شماره‌ی پنجم، زمستان۱۳۹۱، ص:۳۲-۳ ،قابل دریافت ازصفحه تلگرام دکتر شروین وکیلی

تلگرام: 

https://t.me/sherwin_vakili

اینستاگرام: 

sherwin_vakili@

 

____________________

چرا کتاب “سیمای پارسی”؟

بنشینم و نگاه کنم؛ که خودش برود و ببیند و تجربه کند و سرش خدای ناکرده به سنگ بخورد و یادبگیرد؟! نوجوانی و استقلال طلبی، دو مقولۀ متهورانه و در عین حال دلشوره آور. این صبوری بزرگترین امتحان مادر و پدر بودن؛ که بند بند وجودم، با دشواری این آزمون آشناست!

به وقت وداع، هنگام سفر، پایان هر دوره از زندگی، و یا هر خداحافظی و بدرودی، با فرزندان و شاگردانم در جستجوی توشۀ راهی، اندرزنامۀ کوتاهی، جزوۀ مختصری برای ادامۀ راهشان هستم؛ تا دل بی قرار خود را آرام بخشم، تا خیالم راحت باشد که هر آنچه باید گفته‌ام و هر آنچه باید شنیده‌اند. نصیحتنامه‌ای، یا بهتر بگویم وصیتنامه‌ای!


کتاب “سیمای پارسی” همان جزوۀ کوتاه و کامل راهنمای طی طریق امن و مطمئن برای هر انسان پارسی است. و برای نوجوانان که در آغاز راه هستند بهترین بلدِ راه. هدهدی نه به سان سفارش‌های ملال آور و بغض آلودِ مادرانه، بل سی کلیدواژۀ ساده و صمیمی، رمزگونه‌ای که چون به خاطر سپرده شود؛ هر یک سی مرغی شویم بر قلۀ کوه قافی.
بیایید کتاب “سیمای پارسی” را به جان و دل بخوانیم و بار دیگر با خود و یکدیگر پیمان ببندیم که پارسی باشیم!

بخشی از مقدمه کتاب “سیمای پارسی” نوشتۀ دکتر شروین وکیلی:

آن کس که پارسی باشد، جوینده و مشتاق و دارنده‌ی ویژگی‌هایی است که در سراسر تاریخ دیرپای ایران زمین اندیشیده، آزموده، و برگزیده شده است. این ویژگیِ‌هاست که رخسار بهترین من‌های‌ تکامل یافته در تمدن ما و سیمای انسان ِ کامل ِ برآمده از فرهنگمان را مشخص می‌سازد. از این رو، هرکس می‌تواند «پارسی» باشد. یعنی به صفات و ویژگی‌های گزیده‌ترین مردمانی که در فراخنای هزاره‌ها برین سرزمین گام می‌زدند، بنگرد و راهبردهایشان را دریابد و بکوشد که ویژگی‌های ایشان را دارا باشد.

پارسیٰ، آن کسی است که بند نافش با فرهنگ و تمدن ایرانی قطع نشده،

و میل و امکان و توانایی ِ بهره‌مند شدن از این قلمرو معنایی را دارا باشد.

پارسیْ فرزند و وارث تجربه‌ی تاریخی دیرپا، و خزانه‌ی فرهنگی گرانبهایی است که زیستن و هستی داشتنی تمام و کامل را ممکن می‌سازد. پارسیٰ بودن به قومیت و نژاد و دین و سن و جنس و ریخت و پیشه و باورهای شخصی بستگی ندارد، بلکه خصوصیتی است که از انتخاب شخصی آدمیان، برای تعلق داشتن به سپهر فرهنگ ایرانی، و تصاحب کردن گزیده‌ای کارآمد ارزشمند از محتوای آن برمی‌خیزد.این مفهوم، نو و بی پیشینه نیست، چرا که پارسی سالک ِ راهی است که پیش از او هزاره‌هاست پارسیان و پارسایان پیموده‌اند.

پارسیٖ را میتوان از برجستگی کردارهایش، بزرگی خواسته‌هایش، نیکوکاری و مهربانیاش، و خویشتنداری و انضباطش برای مدیریت خویشتن شناخت، و از گرانشی و تاثیری که بر جهان، بر دیگری، و بر من وارد می‌آورد، و دگرگونی ای که در هستی پدیدار می‌سازد.

پارسی آن کس است که از زیستنی سالم و نیرومند و شادکام و پرمعنا برخوردار است.

در یک کلام، پارسی آن است که بخواهد پارسی باشد، و باشد!

سرفصل‌های کتاب:

_ پارسی، آن کسی است که تنی سالم، ورزیده، شایسته، پاک، آراسته و سرزنده داشته باشد.
_ منِ پارسی آن است که روانی هشیار، دانا، خردمند، مرکزدار، آرام، کنشگر، خویشتندار، شادکام وخودشناس داشته باشد.
_ پارسی آن است که در جامعه‌اش درستکاری، راستی، خویشکاری، وارستگی، پیروزمندی، دادگری، مهربانی، پیمان داری وفرهمندی پدید آورد.
_ پارسی آن است که از فرهنگ سرشار باشد، یعنی برخوردار از ادب باشد، آزاد اندیش، سخنور، ویژه‌کار، هنرمند، فرهیخته وآفریننده باشد.

مخاطبین کتاب:

خواندن این کتاب، به همۀ کسانی که به پرورش من و شخصیت خود اهمیت می‌دهند و به بهبود شخصیت و من‌های جامعۀ خود می‌اندیشند، پیشنهاد می‌شود.

به ویژه اولیا مربیان که با رفتار و کردار خود بهترین الگو برای تربیت و نهادینه شدن “سیمای پارسی” در فرزندان، کودکان و نوجوانانمان هستند..

________

maahkhatoon97

اگر به بخش معرفی کتاب علاقه مند هستید، از مقاله قبلی ما دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

معرفی کتاب «زندگی در مرگ»

____________________

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt