کلم بروکلی و ارزش غذایی باورنکردنی آن!

 در تغذیه سالم, سلامتی

بسیاری از سبزیجات هستند که برای سلامتی ما فواید بی‌شماری دارند. کلم بروکلی یکی از این سبزیجات است که نمی‌توان از برشمردن فواید بی‌نظیرش چشم‌پوشی کرد. با ما همراه باشید تا شما را با خواص بی نظیر آن آشنا کنیم.

بروکلی را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد اما بهترین روش خوردن آن بخارپز کردن، کمی سرخ کردن یا خوردن به صورت خام و در سالاد است، زیرا این روش‌ها مواد مغذی کلم بروکلی را حفظ می‌کنند. تعدادی از روش‌های پختن این سبزی، برخی فواید سلامتی آن را ارتقا می‌دهد، از جمله افزایش خواص کاهش کلسترول که در صورت بخارپز شدن بروکلی اتفاق می‌افتد.

در اینجا می‌خواهیم خواص کلم بروکلی برای سلامتی را شرح دهیم:

  • سرشار از مواد مغذی

کلم بروکلی مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات زیست فعال است که بدن به آن‌ها احتیاج دارد. این سبزیجات دارای ترکیباتی مانند کربوهیدرات سالم، پروتئین، فیبر، ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، A، K و ویتامین B9 یعنی فولات است و از این نظر بخصوص برای خانم‌ها و بخصوص خانم‌های باردار بسیار مفید می‌باشد.

به‌علاوه دارای مواد معنی عالی شامل پتاسیم، فسفر و سلنیوم است که در کمتر مواد غذایی پیدا می‌شود.

  • درمان اختلالات معده

دارابودن مقدار زیاد فیبر از خواص کلم بروکلی محسوب می‌شود. ریشه‌ی اغلب اختلالات معده در یبوست است. فیبر می‌تواند با جلوگیری از یبوست تقریبا همه‌ی اختلالات معده را درمان کند.

فیبر به حجم غذا می‌افزاید، موجب حفظ آب می‌شود و به حرکات روده‌ای کمک می‌کند. همچنین منیزیم و ویتامین‌های موجود در کلم بروکلی با کاهش التهابات به کاهش اسید معده، تسهیل گوارش، جذب مواد مغذی و تسکین معده کمک می‌کنند.

  • مفید برای بارداری

از آن‌جایی که بروکلی بسیار مغذی و سرشار از ریزمغذی‌های ضروری برای زنان باردار، از جمله پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، سم‌زداها، آهن، فسفر و مواد دیگر است، جزء ایده‌آلی از رژیم‌های آن‌ها می‌باشد. هم چنین با داشتن فیبر فراوان، از یبوست که در طول بارداری بسیار رایج است، جلوگیری می‌کند.

بعلاوه، محتوای فولات موجود در بروکلی تضمین می‌کند که هیچ نقص مادرزادی مانند نواقص لوله‌ی عصبی به وجود نیاید که از مشکلات عمده‌ی مادران باردار با فقر اسید فولیک هستند.

  • درمان یبوست

یبوست علامتی است که به دلیل اختلال در هضم مواد غذایی و سخت شدن حرکات روده‌ای ایجاد می‌شود و می‌تواند دردناک و اذیت کننده باشد. کلم بروکلی سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است که هردو به هضم غذا و عملکرد بهتر دستگاه گوارشی کمک می‌کنند.

  • کاهش وزن

کاهش وزن یکی دیگر از خواص کلم بروکلی به شمار می‌رود. این نوع کلم کالری کمی دارد و یک گزینه‌ی ایدئال برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. این سبزی منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شود و شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد. این موضوع به جلوگیری از پرخوری و در نتیجه لاغری کمک می‌کند.

  • کمک به سلامت استخوان

کلم بروکلی با دارابودن مقدار چشمگیر کلسیم (۴۷ میلی‌گرم کلسیم در هر ۱۰۰ گرم کلم بروکلی) و سایر مواد مغذی مانند منیزیم، روی و فسفر می‌تواند برای همه‌ی افراد به‌خصوص کودکان، افراد مسن، زنان بادار و شیرده بسیار مفید باشد، زیرا این افراد بیشتر از دیگران در معرض پوکی استخوان، ضعف استخوان‌ها و دندان‌ها و کمبود کلسیم قرار دارند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

خواص بی نظیر کلم بروکسل

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt