معرفی مینی سریال چرنوبیل

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

سریال چرنوبیل (Chernobyl) یک مینی‌ سریال تلویزیونی بریتانیایی – آمریکایی در پنج ‌قسمت و در ژانر درام و تاریخی می باشد و نویسنده و خالق مجموعه کریگ مازن و کارگردان آن یوهان رنک است.

سریال چرنوبیل (Chernobyl) تولید مشترک شبکه ی کابلی آمریکایی اچ ‌بی ‌او و شبکه ی تلویزیونی بریتانیایی اسکای است.

از چرنوبیل به عنوان بدترین سانحه هسته‌ای جهان یاد می‌شود. انفجار راکتور شماره چهار نیروگاه اتمی چرنوبیل در ۱۹۸۶ که باعث انتشار مواد رادیواکتیو شد. این اتفاق از داخل نیروگاه آغاز شد و ابتدا مناطق اطراف نیروگاه و سپس شعاع گسترده‌تری را تا بخشی از نواحی غرب اروپا آلوده کرد.

تلفات ناشی از این آلودگی هنوز به طور کامل قابل ارزیابی نیست، اما بیش از پنج میلیون نفر در این واقعه‌ی هولناک آسیب‌های جدی دیده اند؛ آسیب‌هایی که آثارش همچنان بعد از حدود سی سال باقی است.

داستان سریال

چرنوبیل، ماجرای واقعی یکی از فجایع انسانی در تاریخ است و داستان شجاعت زنان و مردانی را روایت می‌کند که خود را قربانی کردند تا اروپا را از فاجعه نجات دهند. این سریال کوتاه بر روی فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در آوریل ۱۹۸۶ در اوکراین (شوروی) رخ داد متمرکز است و آشکار می‌سازد که چرا و چگونه این حادثه رخ داد و به پنهانکاری شوروی اشاره می‌کند.

جوایز و افتخارات

  • این مجموعه کوتاه پنج قسمتی، با کسب بیش از نود درصد آرای مثبت منتقدان، توانست به سرعت در میان مخاطبان هم با اقبال عمومی مواجه شود و رکورد امتیاز را در میان کاربران IMDB بشکند و با ۹.۵/۱۰ امتیاز، صدر فهرست ۲۵۰ سریال برتر تاریخ را به خود اختصاص دهد و بهترین سریال تاریخ تا به امروز لقب گیرد.
  • چرنوبیل در هفتادو یکمین دوره جوایز اِمی موفق شد در نوزده رشته نامزد دریافت جایزه شود که از آن جمله می‌توان به بهترین مجموعه کوتاه تلویزیونی، بهترین کارگردانی مینی سریال، بهترین فیلمنامه دراماتیک و سه کاندیداتوری بازیگری اشاره کرد
  • همچنین برنده‌ی جایزه بهترین اثر ژانر ترسناک/تریلر بخش تریلر و تیزر سریال، از جایزه تریلر طلایی (Golden Trailer Awards) شده است.

نقاط قوت سریال

یکی از مهمترین نقاط قوت سریال توضیح روایی یک اتفاق علمی پیچیده در قالب روایت ساده و مهیج داستانی است. بیننده لحظه به لحظه با استرس و تعلیق و چراییِ ماجرا، همراه با شخصیت‌ها پیش می‌رود، چنانکه تصاویری مستند از حادثه‌ای غیر قابل کنترل را ملموس تماشا می‌کند.

البته گاهی شاید توجه زیاد به بُعد علمی روایت، کشش داستانی را دچار ریتم کندی کند، ولی بازگو کردن چنین وقایع پیچیده‌ای که در پرده‌ای از ابهام پنهان شده، آن هم به زبانی که برای همه اقشار قابل درک باشد؛ تحسین برانگیز و جذاب است.

تعدادی از بازیگران سریال

  • جرد هریس در نقش پروفسور والری لگاسف
  • استلان اسکاشگورد در نقش بوریس شربینا
  • امیلی واتسون در نقش یولانا خومیوک
  • جسی باکلی در نقش لیودمیلا ایگناتنک

سخن آخر

چرنوبیل هم مانند بسیاری از دیگر آثار تاریخی به بازسازی یک واقعه با استناد به یک ماجرای حقیقی پرداخته است. این بدان معناست که برای پیشبرد اهداف داستانی.قطعا از عناصر داستانی و نماد‌ها و شخصیت‌های کامپوزیت هم بهره جسته تا روایتگر ماجرایی حقیقی باشد.و نه تمام حقیقت ماجرا، اما در نمایش جزییات دقیق حادثه به قدری خوب عمل کرده.که تماشاچیان را فارغ از خطرات احتمالی، به سمت تور‌های گردشگری چرنوبیل بفرستد.تا از نزدیک به تماشای محل حادثه بنشینند.

 

اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

معرفی سریال بازی تاج و تخت

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt