پوست سبز گردو!

 در سلامتی, گیاهان دارویی

پوست سبز گردو:

لایه سبزرنگ میوه‌ گردو که معمولاً تا زمان برداشت گردو عمر می‌کند همانند پودر پوست گردو از ترکیبات مختلفی همچون فنل، آمینو اسیدها، آلکالوئیدها، اسیدهای فنل کربوکسیلیک، کومارین، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و … برخوردار است و می‌تواند کاربردهای مختلفی خصوصاً در پزشکی و داروسازی داشته باشد.

موارد استفاده از پوست گردو:

۱)اسکراب و لایه‌برداری پوست با پوست سبز گردو:

پوست سبز گردو می‌تواند به‌عنوان یک ماده لایه‌بردار طبیعی شناخته شودکه باعث روشن شدن پوست و همچنین از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست می‌شود. زمانی که این پوست به‌صورت پودر در می‌آید و به شکل ماسک یا کرم لایه‌بردار استفاده می‌شود اثرات قابل‌توجهی بر روی پوست و سلامت آن خواهد داشت به همین دلیل حتی در تولید انواع کرم‌ها و ماسک‌های لایه‌بردار پزشکی استفاده می‌شود.

۲)استفاده از پوست گردو به‌عنوان رنگ موی طبیعی:

پوست سبز گردو قابلیت رنگ دهی بسیار بالایی دارد و رنگ طبیعی آن از ماندگاری و دوام بسیار خوبی برخوردار است. مواد و ترکیبات موجود در این ماده باعث جلوگیری از سفید شدن زودرس موها شده و از موها در برابر عواملی همچون نور خورشید، رنگ‌های شیمیایی، کمبود ویتامین‌ها و … محافظت کرده و باعث زیبایی، درخشندگی و جذابیت بالای موها خواهد شد.

پودر پوست گِردو از روند تسریع از بین رفتن رنگ‌دانه‌های مو جلوگیری می‌کند و رنگی طبیعی به آنها می‌بخشد. برای استفاده از این ماده می‌توان ابتدا مقداری از پوست سبز تازه گردو را نیم ساعت در آب جوشاند و بعد از آنکه کاملاً خنک شد با استفاده از پنبه یا دستمال قسمت‌های سفید مو را رنگ کرد. این روش باعث می‌شود که موها به‌صورت طبیعی رنگ شوند و سلامت خود را حفظ کنند.

۳)محافظت در برابر عفونت باکتریایی:

از مهم‌ترین کاربردهای پوست سبز گردو در طب سنتی جلوگیری از رشد باکتری‌های مختلف است چرا که این ماده حاوی مقدار زیادی تانین است. این ماده می‌تواند خاصیت ضدباکتریایی و قابضیت داشته باشد و انواع باکتری‌های مختلف مانند E. Coli و استافیلوکوکوس اورئوس را از بین ببرد.

همچنین پوست سبز گردو برای از بین بردن انگل و کمک به غلبه بر عفونت‌های انگلی بسیار عالی است و به علت داشتن ماده‌ای به نام ژوگلون می‌تواند به از بین رفتن انواع عفونت‌ها کمک کند.

۴)درمان عفونت‌های قارچی:

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پوست سبز گردو از بین بردن انواع قارچ‌های پوستی است که به دلیل وجود ماده‌های به نام جوگلاندین در آن است. در حقیقت پوست سبز گردو در طب سنتی برای درمان بیماری‌های پوستی به خصوص بیماری‌هایی با ماهیت قارچی مانند اگزما، پسوریازیس، تبخال و انگل‌های پوستی به کار می‌رود و می‌تواند اثرات بسیار مفید و چشمگیری داشته باشد.

ژوگلون موجود در پوست سبز گردو از سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌های ویروسی محافظت کرده و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های جدی محافظت می‌کند.

۵)ضدعفونی کردن لثه‌ها:

لثه‌ها از جمله اعضای مهم و حیاتی بدن هستند که ممکن است در اثر عوامل مختلف دچار عفونت و تورم شوند و در نهایت منجر به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان دهان شوند بنابراین استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده طبیعی که عوارض جانبی نداشته باشد اهمیت بالایی دارد.

مالیدن پوست گردوی تازه باعث تقویت لثه‌ها و ضدعفونی شدن آنها می‌شود. این ماده PH محیط دهان را تغییر می‌دهد و باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد و بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد.

۶)رفع زردی دندان‌ها:

زردی دندان‌ها یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد حتی با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده مکرر از مسواک و خمیردندان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.مالیدن و سابیدن پوست سبز گردو به دندان‌ها به مدت یک تا دو دقیقه می‌تواند به‌راحتی و به شکل قابل‌توجهی زردی دندان‌ها را از بین برده و باعث سفید شدن آنها شود.

جویدن پوست سبز تازه گردو درد دندان را ساکت می‌کند و از خونریزی لثه جلوگیری می‌کند.

۷)پوست گردو مفید برای گوش:

چکاندن جوشانده­ پوست سبز گردو در گوشی که درد می­ کند درد آن را ساکت می کند و چرک گوش را برطرف می کند.

۸)پوست گِردو برای کاهش اشتها:

این ماده در برنامه های لاغری و رژیم غذایی، برای کنترل اشتها مفید است، زیرا حاوی امگا ۳، فیبرهای گیاهی و پروتئین هایی است که باعث احساس سیری می شود.

۹)مفید برای قلب:

از مشکلات قلبی، لخته خون و تنگی شریان جلوگیری می کند. زیرا فشار را کاهش داده و سطح کلسترول مضر خون را نیز کاهش می دهد.

۱۰)جلوگیری از سرطان:

از سرطان، به ویژه سرطان ریه جلوگیری می کند. زیرا حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند اسید اپیلاسیک است که از رشد سلول های بدخیم جلوگیری می کند.

فواید جوشانده پوست گِردو:

  1. درمان عفونت گلو و لوزه مفید است.
  2. باعث بهبود سیستم هضم ، تسریع روند هضم داخلی و دفع مواد زائد می شود.
  3. با کم خونی مبارزه می کند زیرا حاوی مقادیر زیادی آهن است.
  4. برای از بین بردن انگل و خارش مهبل نیز استفاده می شود.
  5. برای تصفیه­ خون بسیار مفید است.

احتیاط!

باید توجه کرد که پوست سبز گردو و برگ گردو باید به مقدار لازم و با دستور پزشک مصرف شود و مصرف زیاد آن مسمومیت ایجاد خواهد کرد.

_________

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش سلامتی علاقه مند هستید. از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

تخم کتان و این همه خواص!

maahkhatoon97

____________________

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt