فواید دوچرخه سواری منظم!

 در سلامتی, ورزش

برای همه دوست‌داران دوچرخه‌سواری لازم است که نسبت به فواید دوچرخه سواری آگاه باشند.

۱. کاهش وزن

ما لیست بلند بالایی از فواید دوچرخه‌ سواری برایتان داریم، اما شاید هیچ‌کدام به اندازه «کاهش وزن» جذاب و دوست‌داشتنی نباشد. بله دوچرخه سواری خاصیت کاهش وزن هم دارد. چطور باعث لاغری می‌شود؟ یک حساب کتاب ساده به ما نشان می‌دهد اگر کالری مصرفی را بالاتر از کالری دریافتی ببریم، لاغر شدن شروع می‌شود و خوشبختانه دوچرخه‌سواری تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت مصرف می‌کند.

البته در هر شرایطی این کالری‌سوزی را ندارد؛ بلکه بسته به شدت تمرین و مدت زمان آن، می‌توانید از ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت بسوزانید. دوچرخه‌سواری روش خوبی برای کنترل یا کاهش وزن است، زیرا باعث افزایش متابولیسم بدن، عضله‌سازی و چربی‌سوزی بدن می‌شود. اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، دوچرخه سواری باید با یک برنامه غذایی سالم همراه باشد.

۲. بهبود عملکرد قلبی عروقی

خبر بد این است که در بین هموطنان ما بیماری‌های قلبی عروقی مثل سکته، فشار خون بالا و حمله قلبی این روزها شایع است. اما خبر خوب این است که یکی دیگر از فواید دوچرخه‌ سواری منظم این است که قلب، ریه‌ها و گردش خون شما را بهبود می‌بخشد. دوچرخه‌سواری ماهیچه‌های قلب شما را تقویت می‌کند، ظرفیت ریه را بالا می‌برد و سطح چربی خون را کاهش می‌دهد.

۳. عضله‌سازی با دوچرخه سواری

عنصر مقاومت در دوچرخه‌سواری به این معنی است که فقط چربی نمی‌سوزاند، بلکه عضله هم می‌سازد. خصوصاً در ناحیه عضلات سرینی، همسترینگ، چهار سر ران و ساق پا. قطعا این مورد یکی از جذاب‌ترین فواید دوچرخه‌ سواری است.

چگونه دوچرخه‌سواری باعث عضله‌ سازی می‌شود؟

همان‌طورکه گفتیم وجود عنصر مقاومت در تمرین باعث عضله‌ سازی می‌شود. مقاومت در برابر وزن بدن، جاذبه و رکاب زدن به شما کمک کند تا در حین دوچرخه‌سواری، عضلات بالایی و پایینی پا را بسازید؛ عضلاتی که بیشتر تمرین داده می‌شوند عضلات چهارسر ران هستند.

۴. بهبود تعادل، هماهنگی

اولین درس دوچرخه، حفظ تعادل است. می‌توان این مورد را اولین فایده دوچرخه سواری هم به حساب آورد. برای راندن دوچرخه چاره‌ای جز تعادل نداریم به همین ترتیب تعادل در افرادی که رکاب می‌زنند تقویت شده است. گاهی بعضی انواع این وسیله ورزشی مثل دوچرخه‌سواری کوهستان یا دوچرخه‌سواری نمایشی، تعادل و هماهنگی بیشتری را هم می‌طلبد.

تقویت تعادل به خصوص برای افرادی که در آستانه میان‌سالی قرار دارند بسیار مهم‌تر است؛ چراکه با افزایش سن و کم تحرکی تعادل کلی بدن کاهش می‌یابد و افراد در معرض زمین خوردن و شکستگی قرار می‌گیرند، بنابراین نگه داشتن تعادل بسیار مهم ست.

۵. پاهای قوی‌تر

این ورزش، بسیار سرگرم کننده‌تر از وزنه زدن در باشگاه است و می‌تواند تا حدی قدرت و استقامت مشابه را در عضلات پایین‌تنه ایجاد کند. از طرفی، دویدن و بیشتر ورزش‌های تیمی که شامل دویدن است، با گذشت زمان می‌تواند به مفاصل زانو فشار وارد کند.

با همه این‌ها دوچرخه‌سواری به‌عنوان ورزشی که تأثیر و فشار کمی بر روی مفاصل زانوی شما دارد همان ورزشی است که می‌توانید با خیال راحت انتخاب کنید و حتی در سنین بالا نیز شرکت کنید. حتماً صندلی دوچرخه خود را به درستی تنظیم کنید، زیرا صندلی خیلی بالا یا پایین باعث ناراحتی و مشکل در پاهایتان می‌شود.

۶.بهبود گوارش

دوچرخه‌سواری انرژی زیادی می‌طلبد که از طریق سوختن چربی و ذخایر قند بدن به‌دست می‌آید. کاهش انرژی، فرد را ملزم به خوردنِ وعده‌های کوچک می‌کند تا انرژی خود را در طول دوچرخه‌سواری دوباره به‌دست آورید. همین عادت به نظم در مصرف وعده‌های کوچک، به جای این‌که یک‌باره یک وعده اصلی میل کنید، می‌تواند به عملکرد دستگاه گوارش شما در کنار دوچرخه‌سواری کمک کند. همچنین ورزش منظم به بهبود حرکت روده‌ها کمک می‌کند که برای رفع یبوست موثر است.

۷.بالا بردن کیفیت زندگی جنسی

تحریک سیستم قلبی عروقی راهی عالی برای افزایش میل جنسی و مقابله با پیری است. ورزش شما را از نظر جنسی سرحال و قوی نگه می‌دارد؛ یک مطالعه نشان داده که مردان بالای ۵۰ سال که حداقل سه ساعت در هفته دوچرخه‌سواری می‌کنند، ۳۰٪ کمتر دچار ناتوانی جنسی می‌شوند. در زنان ورزش و به‌خصوص تمرینات هوازی (مثل دوچرخه‌سواری) می‌تواند یائسگی را تا چند سال به تأخیر بیندازد.

۸. تقویت عملکرد مغز

در حین انجام این ورزش فقط پاهای شما نیست که درگیر می‌شود؛ بلکه مغزتان هم همین‌قدر درگیر خواهد شد. دوچرخه‌سواری جریان خون را در مغز بهبود می‌دهد و طبق مطالعات می‌تواند به پردازش افکار و حافظه کمک کند.

برای این‌که از فواید دوچرخه سواری به اندازه کافی بهره‌مند شوید دوچرخه‌ای انتخاب کنید که مناسب قد و وزن شما باشد. استفاده از دوچرخه‌ای که برای شما مناسب نباشد غیر از این‌که تمرین را سخت می‌کند، ممکن است باعث کمر درد و گردن درد شود؛ اگر هم از دوچرخه ثابت استفاده می‌کنید لازم است که استفاده صحیح از دوچرخه ثابت را یاد بگیرید.

________

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش ورزش علاقه مند هستید، از مقاله قبلی ما نیر دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

دوچرخه سواری!

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt