کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ چیست و چگونه استفاده کنیم؟

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

همانطور که از نامش پیداست، کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ یا همان سه بیست، یک فرمول متعادل برای انواع گیاهان در حال رشد به شمار می­رود. نسبت مواد مغذی ۱: ۱: ۱ آن را تقریباً در هر مرحله از رشد گیاه مناسب می­کند. در طراحی فرمول از مواد درشت مغذی ازت، پتاس و فسفر و ریز مغذی بور، آهن، روی و منگنز استفاده شده است. استفاده از کود ۳ بیست برای فصل رشد گیاه که نیاز به همه ی مواد غذایی در گیاه بالاست، بسیار مناسب است.

علت شهرت این کود به کود کامل ۲۰-۲۰-۲۰، داشتن ۲۰ درصد فسفات، ۲۰ درصد پتاسیم و ۲۰ درصد ازت است. علاوه بر این در اکثر نمونه های این محصولات که شرکت های مختلف می سازند، موادی مانند منگنز، بورات، روی و آهن نیز وجود دارد.

وجود این سه ماده و ترکیبات ثانویه آن باعث شده است خواص کود ۳ بیست بسیار زیاد باشد و از آن برای زمین های زراعی و کشاورزی، گلخانه ها و گلدان های گیاهان آپارتمانی استفاده شود.

انواع و مشخصات کود سه بیست

پس از این که دانستیم کود سه چیست بهتر است با انواع مختلف آن نیز آشنا شویم. این کودها به دو شکل مایع و پودری در بازار وجود دارند. اما باید بدانید در هر دو نوع خواص کود سه بیست یکسان است. تنها هنگام استفاده از کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ پودری برای برخی گیاهان آپارتمانی باید آن را با میزان مشخصی از آب حل کرده و محلول آن را برای گلدانتان استفاده کنید. اما هنگام استفاده از کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ مایع، به دلیل محلول بودن آن کار شما راحت تر است.

کود سه بیست چه رنگی است؟

برای برخی از افراد این سوال پیش می آید که کود سه بیست چه رنگی است. این محصولات در رنگ های مختلف تولید می شوند، بنابراین مشاهده رنگ آن ها روش خوبی برای شناختن تقلبی یا اصل بودن آن ها نیست و به دنبال رنگ خاصی از آن ها نباشید. به طور مثال رنگ کود سه بیست پودری بیشتر صورتی و سفید است.

اما رنگ های دیگر نشانه تقلبی بودن آن ها نیست و خواص کود سه بیست به رنگ آن بستگی ندارد. کود سه بیست مایع نیز در اکثر اوقات سبز و بی رنگ است.

کود سه بیست برای چه گیاهانی قابل استفاده است؟

این کود را می توان برای تامین نیازهای تمامی گیاهان، از جمله در مزارع کشاورزی، تمامی باغات و درخت ها، کشت های گلخانه ای و حتی گیاهان آپارتمانی استفاده نمود.

راهنمای استفاده از کود

مقدار استفاده از این کود به ازای هر ۱ لیتر آب ۳ تا ۴ گرم می‌باشد و فواصل استفاده بسته به نوع گل آپارتمانی فرق می‌کند و از ۷ الی ۱۵ روز یکبار می‌باشد. با توجه به تنوع گلهای آپارتمانی نمی‌توان برنامه‌ی یکسان و دقیقی ارائه داد.

پس توصیه می‌شود زمان و مقدار کود مصرفی برای هر گلدان و نوع گل را در یک دفترچه یادداشت کنید و با بررسی میزان رشد و سبزینگی گل، میزان و فواصل کوددهی را تغییر دهید تا به شرایط ایده‌آل برسید. همچنین می‌توانید با جستجو در منابع مطمئن اینترنتی مقدار کوددهی مناسب هر گیاه را پیدا کنید.

مزایای های کود سه بیست

  • کود سه بیست باعث شادابی و طراوت برگ‌های گیاهان می‌شود.
  • با مصرف کود سه بیست ساقه و برگ گیاه از تنفس سلولی کامل برخوردار میشود.
  • کود سه بیست از ریزش برگ‌ها و میوه‌ها جلوگیری میکند و سبب افزایش باردهی می‌شود.
  • مصرف این کود در زمان میوه دهی باعث زود رسیدن میوه ها شده و سبب میشود کشاورز با فروش زودتر محصول خود سود بیشتری به دست بیاورد، علاوه براین طعم و کیفیت میوه را نیز افزایش می‌دهد.
  • استفاده از این کود در فصل رویشی باعث مقاومت گیاه در برابر تنش های محیطی و سرما و گرما میشود.
  • در واقع کود سه بیست باعث بیشتر شدن شاخه گیاهان و میوه می‌شود و از زمانی که گیاه بذر می‌باشد تا انتهای زندگی گیاه میتوان از آن استفاده کرد.

مضرات کود سه بیست چیست؟

در حالت کلی و استفاده درست از کود سه بیست این کود هیچ عوارضی برای گیاهان و محصولات باغی شما نخواهد داشت ولی اگر میزان استفاده از این کود رعایت نشود گیاه و محصولات شما را دچار مشکلات خفیف خواهد کرد.

مضرات کود سه بیست بیشتر بر اثر استفاده نادرست اتفاق میوفته در کنار این موارد این کود بخاطر داشتن ازت (نیتروژنن) بالا برای گیاهانی مانند کاکتوس و ساکولنت توصیه نمیشه و نباید خیلی زیاد برای این گونه از گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt