فواید بی نظیر بادام درختی

 در تغذیه سالم, سلامتی

میان‌وعده بخشی از یک رژیم غذایی سالم و مفید است اما انتخاب غذاهای نامناسب ارزش غذایی میان‌وعده‌ها را از بین می‌برد. بادام درختی یکی از آن میان‌وعده‌های مغذی و مفیدی است که نه تنها باعث ایجاد حس سیری می‌شود، بلکه فواید زیادی نیز برای سلامتی بدن فراهم می‌کند.

بادام شیرین مصرف خوراکی دارد؛ اما از نوع تلخ آن روغن تهیه می‌کنند که معمولا به‌عنوان چاشنی در غذا استفاده می‌شود. معمولا بادام به‌صورت خام مصرف می‌شود، اما می‌توان از آن در سالاد و سایر غذاها استفاده کرد.

بادام درختی به‌خاطر ارزش درمانی بالا و طعم خوبی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد استفاده می‌شود. بعضی از خواص بادام درختی درادامه بیان شده است.

تقویت سلامت مغز:

بادام درختی سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌رشد استفاده می‌شده است. این خشک‌بار از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل شده است که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستند.

بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد، در ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از بادام در رژیم غذایی، مثل روغن بادام، برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی مفید است.

سلامت دندان:

یکی از با اهمیت‌ترین فواید بادام، تاثیر مثبت آن در حفظ سلامتی دندان‌هاست؛ بادام نوعی میان‌وعده بسیار مغذی به شمار می‌رود و عاری از ترکیبات قندی است، از این رو پلاکی بر روی سطح دندان‌های فرد ایجاد نمی‌کند. این خاصیت بادام، به دلیل وجود کلسیم و پروتیین در آن، به محافظت از دندان‌ها در برابر باکتری‌های مضر که بیماری‌های پریودنتال ایجاد می‌کنند، کمک می‌کند.

بهتر است در بخشی از رژیم غذایی خود، بادام را بگنجانید و در صورتی که به لاکتوز حساسیت ندارید، شیربادام شیرین نشده می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

سلامتی معده و رفع یبوست:

یکی دیگر از فواید بادام، کمک به حفظ سلامتی معده است. خوردن یک مشت بادام یا نوشیدن یک لیوان شیربادام، می‌تواند به دستگاه گوارش در برابر بیماری آزاردهنده‌ای چون یبوست در افراد کمک فراوانی کند همچنین دیگر خاصیت بادام، کمک به ایجاد باکتری‌های سالم در روده و کمک در روند هضم غذا و نیز مقابله با بیماری‌های آن است.

برخلاف پروبیوتیک‌های ماست که وظیفه افزودن باکتری‌های سالم را به معده بر عهده دارند، پروبیوتیک‌های موجود در بادام، غیرقابل هضم بوده و در معده باقی می‌مانند. از این رو دیگر خاصیت های بادام، کمک به درمان زخم معده است.

کاهش سطح کلسترول بد:

برخی به مصرف بادام به صورت‌های خام یا بوداده عادت دارند اما برخی دیگر، حالت خیس کرده آن را تناول می‌کنند. فواید بادام در این روش تضمین‌کننده سلامت دستگاه گوارش و کمک به مقابله با سرطان است.

بافت، مواد مغذی در دسترس و نیز مزه بادام در این حالت تقویت می‌شود؛ با نرم شدن لایه بیرونی بادام در اثر خیساندن، هضم آن راحت‌تر و در نتیجه جذب ریزمغذی‌ها سریع‌تر صورت می‌پذیرد. خاصیت بادام پوست‌کنده، آزاد کردن آنزیمی ‌برای هضم چربی با نام لیپاز است.

چاقی صورت:

بادام برای درمان چاقی مفید و موثر است، زیرا به کاهش وزن کمک می کند. این خوراکی لذیذ حاوی پروتئین و فیبر فراوانی است که میل به خوردن را کنترل می کند. با همه اینها، مصرف زیاد بادام ممکن است باعث افزایش وزن شود.

بادام حاوی پروتئین هایی است که به راحتی قابل هضم هستند. به خصوص پس از خیساندن آن ها در آب به مدت ۱۲ ساعت برای از بین بردن پوسته بیرونی. این به عنوان یک مکمل غذایی سالم عمل می کند زیرا حاوی آماندین است.

 


اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt