سنگ پا و فواید شگفت انگیز آن!

 در پوست و زیبایی, سلامتی

سنگ پا چیست؟!

سَنگِ پا نوعی سنگ آتشفشانی است و اعتقاد بر این است که هنگام برخورد گدازه‌ها با آب شکل می‌گیرد. این ماده عمدتاً برای پاکسازی پوست استفاده می‌شود و به از بین بردن لایه‌های ضخیم پوست کمک کند. به دلیل این خاصیت، از سَنگِ پا برای ماساژ، درمان ترک پاشنه پا و بسیاری از مشکلات مربوط به پوست استفاده می‌شود. برخلاف نام آن، سنگ پا فقط برای پا قابل‌استفاده نیست و برای قسمت‌های دیگر بدن نیز کاربردهای فراوانی دارد.

فواید شگفت انگیز سنگ پا:

۱)درمان ترک پاشنه پا

به دلیل تغییرات آب و هوایی یا هر نوع آسیبی ممکن است پاشنه پا ترک بخورد. ترک پاشنه پا نه‌تنها باعث از بین رفتن زیبایی پا می‌شود بلکه می‌تواند به مشکلاتی در راه رفتن و درد پا منجر شود.
در حقیقت به خاطر ترک‌خوردگی پاشنه‌ها، پوست ضخیم می‌شود(که به آن هیپرکراتوز می‌نامند). یکی از فواید سنگ پا این است که می‌تواند مانند یک عامل کراتولیتیک عمل کرده و به از بین بردن لایه‌های ضخیم پوست کمک کند و در درمان ترک پاشنه پا مفید باشد.

۲) از بین بردن سلول‌های مرده پوست

پوسته‌پوسته شدن راهی طبیعی برای لایه‌برداری و به از بین بردن سلول‌های مرده پوست است. اگر پای شما دائماً در کفش یا جوراب باشد پوست آن به دلیل کمبود رطوبت یا ساییده شدن بر اثر راه رفتن و دویدن ممکن است شل و مرده شود. در این صورت لازم است که به‌طور مرتب لایه‌برداری یا اسکراب شود. سنگ پا یک درمان خانگی مفید است که با عملکردی مانند اسکراب می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک ‌‌‌‌‌‌‌کند

۳)درمان میخچه و پینه

یکی دیگر از فواید سنگ پا برای پوست درمان میخچه و پینه پا است. این مشکلات اغلب در اثر فشار یا ساییدن پوست ایجاد می‌شود. استفاده از سنگ پا می‌تواند به کاهش اندازه میخچه و پینه‌های پا کمک کند. برای استفاده ابتدا قسمت آسیب‌دیده را با پماد سالیسیلیک اسید نرم کنید و سپس با سنگ پا به‌آرامی ماساژ دهید. فراموش نکنید در استفاده از سنگ پا برای میخچه و پینه باید بسیار مراقب باشید.

۴)از بین بردن موهای زائد بدن

بانوان اغلب برای از بین بردن موهای زائد بدن به اپیلاسیون متوسل می‌شوند که بسیار هزینه‌بر بوده و همچنین با درد زیادی همراه است. از بین بردن موهای زائد بدن در خانه یکی دیگر از فواید سنگ پا است.
برای این کار ابتدا پوست و سنگ را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید و سپس پوست را صابون بزنید. حال سنگ را به‌آرامی و به شکل دورانی روی پوستتان بمالید؛ اگر هنگام استفاده از سنگ پا، پوستتان تحریک شد بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید و پوست را بشویید.

۵)رفع تیرگی زیر بغل

پوست زیر بغل به دلیل اصلاح با ژیلت، کرم موبر، اپیلاسیون یا استفاده از ضدعرق‌ها رفته‌رفته شروع به تیره شدن می‌کند. برای خلاص شدن از شر پوست تیره، مات و خشن زیر بغل می‌توانید از سنگ پا جهت لایه‌برداری یا پاکسازی سلول‌های مرده پوست استفاده کنید.
این بدان معناست که سنگ پا پوست را سفید نمی‌کند بلکه آن را از سلول‌های مرده پاک می‌کند، درنتیجه پوست تمیزتر و روشن‌تر می‌شود. همچنین می‌توانید از سنگ پا برای رفع تیرگی آرنج، زانوها و پاشنۀ پا استفاده کنید، اما باید مراقبت باشید که پوست تحریک نشود.

۶)لایه‌برداری و از بین بردن خشکی پوست

خشکی پوست اغلب به دلیل تغییرات آب و هوایی یا سلول‌های مرده ایجاد می‌شود، در این شرایط لازم است لایه‌برداری پوست انجام شود. سنگ پا به‌عنوان یک اسکراب طبیعی می‌تواند خشکی را از بین برده و پوست را نرم کند. برای غلبه بر خشکی پوست بهتر است بعد از استفاده از سنگ پا مرطوب‌کننده بزنید،. همچنین اگر پوست بیش‌ازحد خشک است نباید از سنگ پا استفاده کنید

۷)سنگ پا برای قند خون

اگر در مورد سَنگِ پا و دیابت چیزهایی شنیده اید، باید بدانید که استفاده منظم از سنگ پا برای ۱۰ دقیقه در روز می‌تواند به تنظیم انسولین و همچنین جلوگیری از ترک و خشکی پا کمک زیادی کند. به یاد داشته باشید که برای استفاده از سنگ پا حتماً آن را به آرامی روی پا بکشید تا موجب ایجاد زخم و پارگی نشود

قرن‌هاست که از سَنگِ پا به‌عنوان ابزاری برای پاکسازی سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود اما استفاده نادرست از این سنگ می‌تواند باعث خونریزی پوست شود و خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی را افزایش دهد!

چگونه از سنگ‌پا استفاده کنیم؟!

۱- آماده‌سازی پوست

ابتدا از سَنگِ پا به‌عنوان ابزاری برای پاکسازی سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود؛

پوست را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید تا خیس بخورد. نه‌تنها پوست بلکه سنگ را نیز در آب ولرم خیس کنید. هرگز از سنگ خشک استفاده نکنید زیرا ممکن است سبب کنده شدن پوست شود.

۲- لایه‌برداری

وقتی پوستتان به‌خوبی مرطوب شد ابتدا آن را با حوله خشک کنید سپس سنگ خیس‌خورده را به‌ آرامی و به صورت دورانی روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. آن را به آرامی بر روی ناحیه تماس پینه بسته به صورت دایره ای بکشید.
این کار باید درست شروع شود. تا زمانی که پوست مرده از بین برود، آن را مالش دهید و پوست تازه و نرم تر را در زیر آن پیدا کنید. این کار را ۲ تا ۳ دقیقه یا تا زمانی که پوست‌های مرده کاملاً از بین رفته و روی سنگ جمع شود، ادامه دهید. هرگز با فشار سنگ را روی پوست نکشید زیرا ممکن است پوست آسیب ببیند.

۳- خشک‌کردن پوست

بعد از لایه‌برداری لازم است که پوست را با آب بشویید و با حوله خشک کنید، سپس مرطوب‌کننده بزنید. استفاده از مرطوب‌کننده برای ترمیم ترک‌های پوستی بعد از لایه‌برداری ضروری است.

۴- سنگ خود را تمیز کنید

سَنگِ پا بعد از هر بار استفاده باید تمیز و خشک شود. فقط با یک آبکشی ساده با آب و صابون می‌توانید از رشد باکتری و قارچ‌ها در داخل منافذ سنگ اطمینان یابد. درنهایت سنگ را کاملاً خشک کنید و همچنین در جای خشک نگه دارید.

______

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش پوست و زیبایی علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک‌ زیر کلیک کنید:

جدیدترین نکات در مورد سیر!

maahkhatoon97

_______________________

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt