شرایط نگهداری گیاه محبوبه شب

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

محبوبه شب یکی از زیباترین گیاهان و در عین حال آسان کاشت ترین آنها برای کاشت در باغچه می باشد که از جنس Cestrum و خانواده Solanaceae به حساب می‌آید این گیاه در ایران به عنوان یاس شب هم شناخته می‌شود این گیاه از آن دسته گیاهان است که نور خیلی زیاد برای رشد و گلدهی نیاز دارد ولی رطوب معمول برایش خوب است.

در ادامه با ما همراه باشید تا معرفی و نیازهای آن را مورد بررسی قرار بدهیم.

شرایط نگهداری گیاه محبوبه شب

نور مناسب:

برای نگهداری گل محبوبه شب در خانه به نور زیاد احتیاج دارید.اگر این گیاه را در گلدان می‌کارید حتما آن را پشت پنجره جنوبی و در معرض نور مستقیم قرار دهید. ولی اگر نور کافی برای گل محبوبه ندارید آن را خریداری نکنید و یا از نورهای مصنوعی مثل لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

در نقاطی كه هوا زیاد سرد نمی‌شود می‌توان گل محبوبه شب را در فضای آزاد و در محل آفتابگیر كاشت اما در نقاطی كه هوا خیلی سردمی‌شود بهتر است آن‌ها را به داخل گلخانه منتقل سازند و یا در كنار دیوار آفتابگیر بكارند.

دما مناسب: 

بهترین دما برای رشد محبوبه شب بین ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است. دمای منفی ۵ درجه و بالاتر از ۲۶ درجه باعث ایجاد اختلال در رشد گیاه می‌شود.

خاک مناسب: 

اگر چه شب‌ بو با بیشتر خاک‌های مرطوب با زهشکی خوب سازگاری دارد اما بهتر است که آن را در خاک گچی، رسی، لومی، شنی بکارید. البته محبوبه شب با خاک‌های اسیدی که pH آن‌ها ۵ تا ۷ نیز باشد، سازگاری دارد. همچنین برای گلدان بهتر است از کمپوست لومی استفاده کنید.

كوددهی مناسب:

گل محبوب شب نیز همانند سایر گیاهانی که به گلمی‌نشینند، نیاز به کوددهی دارد. به طور کلی کاهش رشد گیاه، رنگ پریدگی برگسار، کوچک ماندن برگ‌های جدید، علت گل ندادن محبوبه شب و یا ریزش غنچه‌های گل، از اثرات کمبود مواد غذایی در خاک است. پس در بهار و تابستان ماهی یکبار با کودهای کریستالون مخصوص گیاهان گلدار تغذیه کنید. از کریستالون سه بیست یا از کودهای محلول حاوی فسفات آمونیم هر سه هفته یک بار می‌توانید، استفاده کنید.

آبیاری مناسب:

مانند تمامی گل‌ها، بهتر است آبیاری بعد از هر بار خشک شدن خاک صورت بگیرد. به دلیل داشتن ریشه های عمیق، بیماری پوسیدگی ریشه در این گل شایع است و حتما آبیاری به صورت منظم انجام شود. در روزهای گرم که تبخیر آب بیشتر است، تعداد دفعات آبیاری گل نیز باید بیشتر شود.

هرس گیاه: 

عمدتاً محبوبه شب نیازی به هرس ندارد با این‌حال بهتر است پس از پایان فصل گلدهی شاخه‌های مرده و آسیب دیده را از گیاه جدا کنید تا رشد سالمی داشته باشد.

تعویض گلدان:

هر سال انتهای گلدان محبوبه شب را چک کنید و در صورت بیرون زدن ریشه ها گلدان آن را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. در صورتی که ریشه ها فضای کافی داشته باشند بیرون نمی‌‌زنند اما به منظور تامین مواد مغذی خاک می‌توانید خاک سطحی و قدیمی را با خاکی تازه تعویض کنید.

آفات و بیماری‌های گیاه:

بیماری لکه برگی

لکه‌های قهوه‌ای سیاه با حاشیه آبدار زرد بر روی برگ بوجود می‌آید. برگ‌های آلوده را حذف و روی برگسار آب نپاشی و از قارچ کش استفاده کنید.

شته

با مکیدن شیره گیاه، موجب کاهش رشد، بدشکلی و رنگ پریدگی برگ‌های جوان شده و با تولید عسلک موجب چسبندگی سطح برگسار می‌گردند. برای کنترل آن از حشره‌کش مناسب استفاده کنید.

سوراخ روی برگ‌های محبوبه شب

لاروهای حشرات با تغذیه از بافت برگ سوراخ‌هایی در آن بوجود آورده و موجب بدشکلی برگ‌ها، کاهش سطح فتوسنتز و غذاسازی در برگ و ضعف گیاه می‌شوند. جمع آوری کرم‌ها با دست و یا سمپاشی با حشره‌کش مناسب برای کنترل آن توصیه می‌شود.

زردی برگ‌ها و پوسیدگی ریشه

در اثر آبیاری زیاد اتفاق می‌افتد. آبیاری را کاهش دهید و در صورت لزوم از قارچکش در خاک استفاده کنید.

علت گل ندادن محبوبه شب

گلدهی محبوبه شب بسیار بستگی به شرایط دمایی، میزان آبیاری و نور دریافتی در طول روز دارد. اگر این موارد به درستی رعایت شود با افزایش سن و شروع دوران بلوغ گل‌ها ظاهر می‌شوند. اما اگر تمام شرایطی که در بالا ذکر شده، رعایت کرده‌اید و خبری از جوانه زدن گل‌ها نبود، احتمال یکی از عوامل زیر باعث بروز این مشکل شده است:

  • کمبود نور
  • سرد و خشک بودن هوای محیط
  • انتخاب کود اشتباه مانند ازت، نیتروژن، اوره و…
  • عدم تعویض گلدان
  • وجود آفات مانند حمله تریپس‌ها

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt