گلاب گیری کاشان

 در آداب و رسوم, فرهنگ و هنر

کاشان؛شهری دوست داشتنی در استان اصفهان است که با نام‌های کاشون و کاشو نیز شناخته می‌شود.

آیینی که قرن هاست در فرهنگ این شهر ریشه دوانده و آوازه کیفیت و مرغوبیت گلاب های حاصل از این مراسم به آن سوی مرزهای جهانی رسیده است.

تاریخچه گلاب گیری قمصر کاشان

آثار باستانی کشف شده و بررسی اسناد بین المللی نشان می دهد که تولید گلاب و مراسم گلاب گیری در ایران و کاشان از عمری طولانی برخوردار است. با اینکه ایرانیان از چندین هزار سال پیش گل محمدی می‌کارند و این گل از گیاهان بومی ایران به شمار می رود ولی آیین گلاب گیری از هزار سال پیش شروع شده. تا به امروز ادامه داشته است. تا جایی که اکنون قمصر کاشان به عنوان قطب گلاب گیری جهان شناخته شده و حجم زیادی از گلاب های تولیدی به خارج از کشور صادر می‌کند. علاوه بر این موضوع برای پی بردن به قدمت پروژه گلاب گیری می‌توان به طرح گل سرخ روی اشیای باستانی، سفرنامه ها و آثار نویسندگان تاریخی که مهر تاییدی بر این تاریخچه طولانی هستند اشاره داشت.

زمان گلاب گیری کاشان

حتماً در جریان مراسم گلاب گیری در استان های مختلف ایران هستید. می‌دانید که برخی شهرها از اوایل اردیبهشت به پیشواز این مراسم می روند ولی گلاب گیری قمصر کاشان از اواسط اردیبهشت شروع می شود.

گلاب گیری کاشانگلاب گیری در شهرستان‌های کاشان

با برگزاری این مراسم در جای جای کاشان همچون قمصر، نیاسر و برزک و روستاهایی مثل وادقان، ون، سار و سده.

مرغوب‌ترین گلاب کاشان

خوب است بدانید مرغوب‌ترین گلاب کاشان ازگل‌های محمدی ارتفاعات کاشان گرفته می‌شود. گل‌هایی که نسبتاً دیرتر شکوفا شده و گلاب غلیظ‌تری از آن‌ها تهیه می‌شود. برای همین مراسم گلاب گیری این نقاط چند روزی دیرتر از قمصر برگزار می‌شود. مرغوب‌ترین گلاب مربوط به روستاهای وادقان و ون است، این روستا در مرز استان‌های قم، اصفهان و مرکزی قرار داشته و ۵۰ کیلومتر از شمال کاشان فاصله دارند.

انواع گلاب قمصر کاشان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گلاب‌ها انواع مختلفی دارند و فقط برخی از آن‌ها برای مصارف خوراکی مجاز هستند. به عبارت دیگر با گلاب‌هایی که مصارف درمانی دارند، متفاوت‌اند. در واقع هر چه اندازه گل های سرخ در فرآیند گلاب گیری بیش‌تر باشد. گلاب غلیظ‌تر و سنگین‌تری تولید می‌شود.

سنگین: این نوع گلاب از مخلوط ۸۰ لیتر آب و ۳۰ کیلوگرم گل سرخ به دست می‌آید که به عنوان گلاب درجه یک شناخته می‌شود.

سبک: برای تهیه این نوع گلاب، ۸۰ لیتر آب و ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم گل سرخ لازم است. گلاب حاصل از آن عطر کم‌تری دارد و برای مصارف خانگی مناسب است.

دو آتیشه: در تهیه این گلاب به جای آب، گلاب و گل های محمدی را داخل دیگ مسی می‌ریزند. در نتیجه گلاب حاصل از ۲ بار تقطیر غلظت بالا، طعم گس و تلخی خواهد داشت.

سه آتیشه: در این روش نیز با ترکیب گلاب دو آتیشه و گل محمدی فرآیند گلاب‌گیری انجام می‌شود.

پس آب: بعد از گلاب گیری، تفاله‌های گل محمدی یک بار دیگر در دیگ مسی ریخته می‌شود. گلاب حاصل از آن، گلاب رقیقی با عطر و کیفیت کم است.

—————————————-

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

نوروز خوانی 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt