آیین نوروز خوانی

 در آداب و رسوم, فرهنگ و هنر

مراسم نوروز خوانی جز آیین سنتی ما ایرانی‌ها برای استقبال از سال نو و عید نوروز می‌باشد. از زمان‌های قدیم در شهرها و روستاهای کشورمان این مراسم را برگزار می‌کردند. مردم با ساز و دهل به استقبال فصل بهار و سال جدید می‌رفتند.

مراسم نوروز خوانی از جمله آیین‌های دیرینه مردم ایران زمین محسوب می‌شود که تا هزار سال پیش در تمام نقاط ایران اجرا می‌شد. در حال حاضر در بسیاری از مناطق کشورمان اجرای این مراسم سنتی به صورت کامل منسوخ و یا نسبت به سال‌ها گذشته کمرنگ شده است.

مراسم نوروز خوانی در ایران

نوروز بزرگترین عید باستانی مردم ایران است که قدمت چند صد ساله دارد.  مراسم استقبال از عید نوروز از هفته‌ها قبل آغاز می‌شود و مردم کشورمان هر ساله در ماه اسفند با شور و شوق خاصی به استقبال سال نو و فصل بهار می‌روند. مراسم نوروز خوانی در ایران بیش از هزار سال قدمت دارد و از همین رو می‌توان نوروز خوانی را یکی از اصلی ترین آیین‌های ایرانی‌ها برای استقبال از فصل بهار و سال نو معرفی کرد.

نوروزخوان‌ها معمولا در ماه اسفند آیین نوروز خوانی را با شور و شوق خاصی آغاز می‌کنند. نوروزخوان‌ها به خصوص در گذشته همواره یک چوب در دست و یک کوله بر پشت داشتند و کوچه به کوچه محله‌های شهر و روستای خود را با خواندن اشعاری آهنگین می‌گشتند و نوید آمدن فصل بهار و سال نو را به مردم شهر خود می‌دادند. مردم محلی هم به رسم شادباش به نوروزخوان‌ها شیرینی تعارف می‌کردند و مژدگانی می‌دادند. در سال‌های اخیر نوروزخوانی بیشتر به صورت نمادین در برخی از مناطق روستایی و شهری شمال کشور اجرا می‌شود. آیین نوروز خوانی در واقع به نوعی آوازخوانی بهارانه است و همواره نوروز خوان‌ها از اشعار شاد با مضمون رویش و سرسبزی در این مراسم سنتی استفاده می‌کنند.

نوروز خوان کیست؟

 به افرادی که مراسم نوروز خوانی را اجرا می‌کنند، در اغلب شهرهای ایران نوروز خوان می‌گویند. معمولا این افراد بسیار خوش صدا هستند و اشعار مربوط به فصل بهار و سال نو را با حالت توصیفی و آهنگین می‌خوانند تا نظر مردم را به مفهوم این شعرهای زیبا جذب کنند. برخی از نوروز خوان‌ها در مناطق غربی کشور همراه با شعر خوانی ساز و دهل هم همراه خود دارند، به همین دلیل همواره مراسم نوروز خوانی بسیار تماشایی، شاد و جذاب با حضور مردم در کنار نوروز خوان‌ها برگزار می‌شود.

آیین نوروزخوانی
تاریخچه مراسم نوروز خوانی

تاریخچه مراسم نوروز خوانی به زمان ظهور زرتشت، یعنی بیش از ۱۴۰۰ سال پیش بر می‌گردد. دقیقا زمانی که هنوز ایرانی‌ها مسلمان نشده بودند. در بسیاری از کتاب‌ها و منابع خاستگاه اصلی مراسم نوروز خوانی را منطقه البرز شمالی معرفی می‌کنند. این منطقه را می‌توان اولین بخش از کشورمان معرفی کرد که در گذشته‌های دور مراسم نوروز خوانی در آنجا رونق بسیار زیادی داشته است و مردم محلی در روزهای پایانی سال این مراسم را با شور و هیجان زیادی اجرا می‌کردند.

نحوه اجرای مراسم نوروز خوانی

نحوه اجرای مراسم نوروز خوانی در اغلب شهرها و مناطق کشورمان شبیه به هم است. نوروزخوانان معمولا تنها، دو نفره یا در گرو‌ه‌های چهار نفره به اجرای این مراسم می‌پردازند و هریک وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرند. معمولا دو نفر از اعضای گروه که صدای بهتری دارند، شعر را با آواز می‌خوانند و یکی دیگر از اعضای گروه ساز می‌زند. نفر چهارم گروه هم “کوله‌کش” یا “بارکش” است که با کیسه‌ای بر پشت یا در دست، هدایا را از مردم می‌گیرد و در کوله می‌گذارد.

———————————————-

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

چهارشنبه سوری در مازندران

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt