معرفی فیلم نظریهٔ همه‌چیز

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

نظریهٔ همه‌چیز (The Theory of Everything) فیلمی در ژانر درام، عاشقانه و زندگی‌نامه‌ای به کارگردانی جیمز مارش که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. آنتونی مک‌کارتن فیلم‌نامهٔ این فیلم را برپایهٔ سفر به بی‌نهایت: زندگی من با استیون نوشتهٔ جین وایلد هاوکینگ، نگاشته‌است.

در این کتاب او به رابطه‌اش با همسر سابقش، استیون هاوکینگ، ابتلای استیون به بیماری عصبی حرکتی و موفقیتش در فیزیک می‌پردازد.

بهتر است پیش از هر چیز بفهمیم نظریهٔ همه‌چیز چیست؟

نظریهٔ همه‌چیز (TOE)، نظریه پایانی، نظریه نهایی یا نظریه اصلی یک نظریه منسجم، همه جانبه و یکپارچه است که تمامی جنبه‌های فیزیک جهانی را کاملا توضیح داده و به هم مرتبط می‌سازد. یافتن نظریه همه چیز یکی از مهمترین مسائل حل‌نشده فیزیک در جهان است. نظریه ریسمان و نظریه ام دو نامزد اصلی برای نظریه همه چیز هستند. طی چند قرن گذشته دو چارچوب نظری رشد کرده‌اند که با هم بیشترین شباهت به نظریهٔ همه‌چیز را دارند و تمامی فیزیک مدرن بر آنها متکی است: نظریه نسبیت عام و نظریه مکانیک کوانتوم. به علاوه نظریهٔ همه‌چیز در تلاش است چهار نیروی اصلی شناخته شده زمین یعنی نیروی گرانش، نیروی هسته‌ای ضعیف، نیروی هسته‌ای قوی و نیروی الکترومغناطیس را با هم یکپارچه سازد.

داستان فیلم:

داستان فیلم نظریه همه چیز در مورد مشهورترین و درخشان‌ترین فیزیکدان عصر ما، استیون هاوکینگ است. استیون هاوکینگ دانشجوی رشته کیهان‌شناسی و همسرش جین وایلد دانشجوی رشته هنر در دانشگاه کمبریج در دهه ۱۹۶۰ هستند. استیون در سن ۲۱ سالگی متوجه می‌شود مبتلا به بیماری درمان‌ناپذیری به نام اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ASL) شده و فقط ۲ سال دیگر زنده می‌ماند. در اینجا تلاش خودش و عشقی که جین و دوستان استیون نثار او می‌کنند به استیون کمک می‌کند پله‌های ترقی را بپیماید و جانشین انیشتین در فیزیک، همسری برای جین و پدری برای ۳ فرزندش شود. در فیلم می‌بینیم که مشکلات جسمی استیون و اوج گرفتن شهرت علمی او چگونه بر زندگی‌اش با جین تاثیر می‌گذارد.

جوایز فیلم:

لیست جوایز فیلم The Theory of Everything 2014 بسیار بلند بالا است. فیلم زندگینامه ای استیون هاوکینگ در مجموع ۹۱ نامزدی و ۱۹ برد در جشنواره‌های مختلف را از آن خود کرد. این فیلم نامزد ۴ جایزه اسکار در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین موسیقی، بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش ‌اول زن شد و در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد جایزه اسکار را نصیب ادی ردمین کرد. فیلم The Theory of Everything کاری از جیمز مارش افتخارات دیگری چون ۷ نامزدی و ۳ برد جایزه بفتا، ۲ نامزدی و ۲ برد جایزه گلدن‌گلوب و ۱ نامزدی جایزه گرمی را نیز دارد.

نظرات منتقدین و امتیاز فیلم:

منتقدین نظرات مثبتی به خصوص در مورد موسیقی فیلم، فیلمبرداری و بازی‌ها به خصوص بازی جونز و ردمین دارند. وبسایت راتن‌تومیتوز براساس ۲۷۰ نقد امتیاز ۸۰% را به فیلم داستان زندگی استیون هاوکینگ داده و بینندگان نیز امتیاز ۷.۷ از ۱۰ را به آن داده‌اند. در این بخش مرور کوتاهی بر نمرات منتقدین به فیلم The Theory of Everything و نظرات آنها داریم.

خوب است بدانید:

فیلمبرداری فیلم سینمایی نظریه همه چیز از اکتبر ۲۰۱۳ با بودجه‌ای معادل ۱۵ میلیون دلار آغاز شد. فیلم نظریه همه چیز جیمز مارش اولین بار در ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ (۱۶ شهریور ۱۳۹۳) در جشنواره فیلم بین‌المللی تورنتو به نمایش درآمد. پس از آن تا آخر سال ۲۰۱۴ در کشورهای بسیاری چون آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، اتریش و دیگر کشورها اکران شد و به فروش بیش از ۱۲۳ میلیون دلار رسید.

تعدادی از بازیگران فیلم:

  • اِدی رِدمِین
  • فلیسیتی جونز
  • چارلی کوکس
  • امیلی واتسون
  • سایمن مک‌برنی
  • دیوید تیولیس
  • انزو چیلنتی
  • گای الیور-واتس
  • کریستیان مک‌کی
  • آلیس اور-ایوینگ

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt