معرفی فیلم اتاق تاریک

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر

فیلم اتاق تاریک یکی از شجاع‌ترین آثاری است که در چند سال اخیر در سینمای کشورمان تولید شده و با رد شدن از تابو‌ها و تابو شکنی که می‌کند؛ جای پای خودش را محکم کرده و تحسین آمیز می‌شود. موضوع فیلم حتی در سینمای اروپا و هالیوودی هم چندان سابقه ندارد و در همین کشورها هم تا حد زیادی روی این مقوله خودسانسوری صورت گرفته است.

داستان آزار و اذیت جنسی کودکان سوژه‌ای است که روح الله حجازی روی آن انگشت گذاشته و خودش با نوشتن فیلمنامه فیلم و کارگردانی داستانی که از ذهنش برآمده، یک اثر کاملا شخصی ولی قابل توجه را خلق کرده است.

داستان فیلم:

در فیلم اتاق تاریک فرهاد (ساعد سهیلی) و هاله (ساره بیات) زن و شوهری هستند که پس از به دنیا آمدن بچه اشان امیر وارد دنیایی تازه از زندگی اشان شده‌اند، و این واقعه برایشان بسیار شیرین است. اما شبی ناگهان امیر در بیابانی نزدیک خانه آنها گم می‌شود و پس از آن دچار رفتارهای نظیر پرخاشگری و شب‌ادراری و درد شکمی و غیره می‌شود. گاهی به پدر و مادرش می‌گوید که آن شب کسی او را در بیابان اذیت کرده و این رفتارهای او باعث خشم پدر و مادرش و دعوا کردن آنها می‌شد…

اکران فیلم و حواشی اکران:

طبق برنامهٔ اکران سازمان سینمایی و سمعی، بصری، این فیلم در ۲۸ آذر ۱۳۹۷ اکران شده‌است. همچنین موضوع جنجالی و پر حاشیه این فیلم؛ که مربوط به تجاوز جنسی به کودکان است، پس از اکران این فیلم مورد توجه قرار گرفت.

فیلم اتاق تاریک به علت موضوع بسیار حساسش، در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحریم شد و در زمان اکران هم این فیلم با محدودیت از سوی وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی روبرو شد.

جوایز فیلم اتاق تاریک:

اتاق تاریک توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم هانوی در سال ۲۰۱۸ و جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی کرالا هند در سال ۲۰۱۸ را نیز دریافت کند. همچنین اتاق تاریک تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم بلگراد در سال ۲۰۱۹ بود.

خوب است بدانید:

اتاق تاریک از حیث کارگردانی و نکات فنی یک پله رو به پالا برای حجازی محسوب می‌شود. و او توانسته در اجرای نکات فنی فیلمسازی خود، درست عمل کند. فیلمبرداری بی‌نظیر فیلم که با حال و هوای مرموز و رازآلود داستان جور می‌شود. و می‌تواند تا حدی نقصان اجرای بازیگران را جبران کند. دوربین در فیلم اتاق تاریک به مثابه بازیگری دیده می‌شود که شخص جدیدی در بین خانواده فرهاد و هاله است و بهتر از آنها می‌تواند به اطراف نگاه کند و نورپردازی مناسب حاکم بر این صحنه‌ها، نقش فیلمبرداری را پررنگ تر کرده است. فیلم اتاق تاریک همانطور که از اسمش بر می‌آید از صحنه‌های تاریک متعددی برخوردار است که به لطف همین نورپردازی، زیبا آفریده شده‌اند.

بازیگران فیلم اتاق تاریک:

  • ساعد سهیلی در نقش فرهاد
  • ساره بیات در نقش هاله
  • علیرضا میرسالاری در نقش امیر (پسر فرهاد و هاله)
  • مروارید کاشیان در نقش پگاه
  • محمد امامی در نقش نگهبان مجتمع مسکونی
  • امیررضا رنجبران در نقش پیمان
  • ژیلا دایی در نقش خانم مطلق
  • رضا احمدی در نقش خان محمد

در نهایت

«اتاقِ تاریک» قصّه‌ی آدم‌ها و روابط‌شان است. آدم‌های خوب ولی شکل‌نگرفته‌ای که روابط‌شان هم گرچه خوب می‌نماید امّا شکل نمی‌گیرد. و نهایتاً تنها راهِ حلّی که بلدند، دفن کردن مشکلات و ترس‌های‌شان در اتاقِ تاریک است. غافل از آنکه، آن اتاق فقط شب‌ها تاریک است و هیچ اتاقی تا ابد تاریک نمی‌ماند.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt