رهایی از تعصب

 در خودپروری, روانشناسی

رهایی از تعصب

کلمه «تعصب» به مفهوم پیشدستی در قضاوت است.

هرگاه به خود اجازه دهید که بر مسند قضاوت بنشینید و رای و فتوی درباره این و آن صادر کنید، اندیشه ای مسموم را در ذهن فرآیند کرده و با پیش – داوری، مسمومیت اندیشه های خود را بیشتر می کنید.سالها پیش هنگام تحقیق برای نوشتن کتاب:

«واقعا برای بچه هایتان چه می خواهید؟»

با آمار و اطلاعاتی برخورد کردم که نشان میداد بچه هایی که بدون تحقیق و یا پرسش عقیده ای را می آموزند، پس از بلوغ تعصب بیشتری را به زندگی خود فرا می خوانند. هرگاه بپذیرید که پیش داوری که طبعا براساس سخن دیگران بیان می شود مانع از رشد و توسعه ذهن انسان است، ادعای فوق را آسان تر خواهید کرد.

تفکر تعصب آمیز پایه و اساس ندارد.

فرد متعصب با ذهنش به گونه ای برخورد می کند که گویی برای فرآیند افکار و اعتقادهای دیگران این فضا را اجاره کرده است.

هرگاه، حتی برای یک لحظه، ذهن را منحصر به تعبیر و تفسیر کارهای خود کنید و از قضاوت درباره دیگران به هر شکل ممکن احتراز نمایید، خویش برترتان به شما مجال خواهد داد که خود و دیگران را به درستی بشناسید.

خودپرستی در ذهن سرشار از تعصب یک فرمانده و حاکم بلامنازع است. تعصب بدان معناست که ما انگیزه ها و رفتارهای دیگران را با معیارهای انگیخته از منیت خویش تفسیر کنیم.

اشتباه نشود کلمه «تعصب» تنها معرف خصومت های مذهبی و یا نژادی نیست. هرگاه شما اعضای نسلی متفاوت را حقیر، بیگانه و غیرعادی به شمار آورید در پرتگاه تعصب فرو می افتید.

برای رهایی از عادت های ناشی از پیش داوری که در قلمرو منیت و نفس پرستی متمرکز است، فهرستی از افکارتان را در طول روز تهیه کرده و با بررسی یک به یک آن ها ببینید که چقدر از انرژی درونی خود را در طول روز به پیش داوری اختصاص می دهید. از خود بپرسید که آیا همچنان مایلید ذهنتان را برای اشغال افکار و عقاید دیگران اجاره دهید.

بهترین شیوه درمان پیش داوری آن است که پیام های امیال نفسانی را نادیده گیرید و تنها به توصیه های خویش برتر تان گوش فرا دهید و بر این حقیقت چشم بگشایید، که هیچ کس در این سیاره در نزد خدا برتر و یا استثنایی نیست.

تصفیه افکار از آلودگیها و زواید یعنی مشاهده کمال خدا در هر چیز و هرکس.

به محض این که حس کردید پیش داوری به ذهنتان رسوخ کرده، این انگل روانی را از ذهن پراکنده کنید و این اندیشه را که قصد ندارید ذهنتان را مسموم کنید به جای آن بنشانید.

واژه (ناماست) در زبان سانسکریت نمایانگر نوعی تفکر ناب و خالص بوده و مفهومش آن است که «من به آن ذره خدایی که در توست تکریم می کنم».

پالایش افکار از هرگونه پیش داوری زمانی تحقق می یابد که مایل باشید به حضور اعتقادهای بی شماری که از دیگران ستانده اید اعتراف کنید و بخواهید با افکار نابی که از ذات راستین شما سرچشمه می گیرند متصل شوید. بدین سان تمایل پیدا می کنید که عادت های پیش داوری را نابود کرده و به جای آن از آرمان (ناماست) که در بالا به آن اشاره شد پیروی نمایید.

کتاب: وجود متعالی انسان

نویسنده: وین دایر

 

اگر به بخش روانشناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt