١۶ روش تمرکز تکنیک تقویت حافظه

 در دوره های آموزشی, متفرقه

١۶ روش تمرکز تکنیک تقویت حافظه

١. اعتماد به حافظه: 

اولین اصل تقویت حافظه، اعتماد به حافظه است.

پس به توانایی مغز و قوی بودن حافظه خود اعتماد کنید تا حافظه نیز به شما کمک کند. هیچ وقت به قدرت حافظه خود شک نکنید.

اشخاصی که جملاتی مانند: حافظه ام ضعیف است، سنم بالا رفته و دچار فراموشی شده ام و … را مرتب تکرار می کنند به شدت به قوه حافظه خود صدمه وارد می کنند، چرا که با این کار به خود تلقین می کنند که حافظه ای ضعیف دارند.

٢. به کار انداختن حافظه:

کسانی که حافظه و ذهن خود به طورمرتب استفاده می کنند کمتر از دیگران در معرض فرسایش وضعیت حافظه قرار می گیرند. همان گونه که اگر اعضای بدن به کار گرفته نشود و جنب و جوش نداشته باشد دچار سستی و تنبلی می شود، حافظه هم اگر مورد استفاده قرار نگیرد ضعیف می شود.

٣. بررسی و مرور کارهای روزانه:

هر شب موقع خواب یا موقعی از روز که فرصتی پیدا می کنید کارهای روزانه را به طور منظم و تا حد ممکن به صورت جزئی به خود، یادآوری کنید و یا بر روی کاغذ بنویسید. این تمرین مغزتان را وادار به فعالیت می کند و در نهایت باعث تقویت حافظه می شود.

۴. تمرکز: 

تَمرکز یعنی دقت روی یک موضوع خاص بی آن‌که افکار دیگری ذهن را به خود مشغول سازد. تمرکز یعنی یک بعدی فکر کردن و افکار اضافی و بیهوده را کنار گذاشتن، یعنی تمام حواستان بر یک مطلب خاص بپردازد.

۵. فاصله بین یادگیری:

یکی از علت های مهم خستگی مغز، طولانی بودن مدت مطالعه است. بین یادگیری فاصله بیاندازید. پس از یادگیری یک مطلب چند دقیقه صبر کنید تا مطالب در مغز جا بیفتد. بعد مطالعه را ادامه دهید.

 ۶. فهمیدن:

مطالب را خوب بخوانید و تجزیه و تحلیل کنید، آنگاه به خاطر بسپارید و از حفظ کردن بدون درک معنی خودداری کنید.

۷. سیستم لایه لایه برای یادگیری: 

در این روش مثلا بعد از مطالعه صفحه دوم دوباره به صفحه اول رجوع کنید.

 ۸ تنفس عمیق:

یکی از روش های مهم برای تقویت حافظه، تنفس عمیق است. با کمک تنفس عمیق می توانید به اندازه کافی اکسیژن به سلول های مغز برسانید. اگر تنفس عمیق در کنار طبیعت یا هوای آزاد صورت گیرد بسیار بهتر از تنفس در هوای بسته است.

۹. تعیین هدف:

یکی از عوامل مهم ایجاد تمرکز حواس و افزایش دقت در هنگام مطالعه، آگاهی از هدف مطالعه است. اگر قبل از مطالعه مشخص کنید که هدفتان از مطالعه چیست، با تمرکز و کنجکاوی بیشتری مطالعه خواهید کرد.

١٠. علاقه: 

علاقه یک شرط اساسی در یادگیری است. هر چه علاقه شما بیشتر به یک موضوع باشد بهتر تمرکز می کنید، بیشتر دقت می کنید و به راحتی به حافظه می سپارید.

 ۱۱. وقت را هدر ندهید:

اگر نشستن برای مطالعه طولانی شود و مطالعه ای صورت نگیرد از میزان تمرکز کم می شود، عادت کنید قبل از مطالعه آنچه را نیاز دارید آماده کنید و پس از آنکه نشستید، بلافاصله مطالعه را آغاز نمایید.

۱۲. موضوعی که ذهن را به خود مشغول می سازد بر روی کاغذ بیاورید:

این کار سبب می شود تا بار ذهنی شما تخلیه گردد و تمرکز ایجاد شود. لازم نیست که موضوع را به صورت تشریحی بنویسید، نوشتن یک یا دو کلمه کافی است.

۱۳. تمرین کشوهای ذهنی:

باید بر ذهن خود کنترل دقیق داشته باشید، هر فکری باید با اجازه شما وارد مغزتان شود و خروج فکر نیز باید منوط به اجازه شما باشد.

۱۴. تمرکز فکر با تجسم اعداد:

این تمرین برای تمرکز بسیار مفید است برای انجام این تمرین به این طريق عمل کنید. به طور مثال: از عدد ۴۰۰ به طور متوالی ۵ واحد کم کنید.

۱۵. کامل خوانی

۱۶. زدودن عوامل فراموشی

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt