عمارت عالی قاپو اصفهان

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

اصفهان یکی از شهرهای زیبای ایران است.که جاذبه های زیادی دارد و همه ساله گردشگران و توریست های زیادی به این شهر سفر می کنند و از دیدن مکان های دیدنی و تاریخی این شهر لذت می برند یکی از معروف ترین جاذبه های این شهر کاخ عالی قاپو می باشد که در غرب میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف اله قرار دارد و یکی ازمهمترین شاهکارهای معماری اوائل قرن یازدهم هجری می باشد.

عمارت عالی قاپو از یادگارهای عهد صفوی است که شاهکار هنر و معماری ایران را به رخ جهان می کشد. بنایی که شاه عباس اول دستور ساختش را داد و حالا با گذشت بیش از ۴ قرن ابهت خود را حفظ کرده است. عمارت عالی قاپو به سبب گچ‌ کاری های فوق العاده زیبایش از هر جای دنیا بازدیدکننده دارد و حیف است از زیبایی های معماری این کاخ بزرگ بی نصیب ماند، در حالی که چنین شاهکاری به کشورمان تعلق دارد. بنابراین هرفردی باید از این مکان بازدید کند.

اين‌ كاخ‌ در حال‌ حاضر از بناهاي‌ ثبت‌ شده‌ در سازمان‌ يونسكو و از گنجينه‌ نفيس‌ آثار تاريخي‌ اصفهان‌ است‌ و گردشگران‌ خارجي‌ علاقه‌ زيادي‌ به‌ سير و سياحت‌ در آن‌ دارند. سازمان‌ ميراث‌ فرهنگي‌ ايران‌ نيز در چند سال‌ گذشته‌ اقدامات‌ جدي‌ براي‌ حفظ اين‌ بناي‌ فوق‌ العاده‌ زيبا انجام‌ داده‌ است‌.

نام‌گذاری عالی قاپو

نام هر بنایی بخشی از پیشینه و هویت آن را بیان می‌کند. عالی قاپو یک عبارت ترکی است که به دلیل تبار ترک پادشاهان صفوی روی این بنا گذاشته شده است. «عالی قاپو» به معنی درگاه بلند است. معماری این بنا که دارای دو سر در بلند برای ورود به کاخ است و از سنگ ساخته شده، دلیل اصلی نام‌گذاری این بنا بوده است. ویژگی که می‌توانید آن را با تماشای کاخ از نمای بیرونی به سادگی ببینید.

مدت زمان ساخت

این کاخ طی ۵ مرحله معماری و در زمان جانشینان شاه عباس اول بخصوص شاه عباس دوم و شاه سلیمان بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال ادامه و. تکمیل یافت. حتی به دلیل وجود کتیبه‌ای بخط نستعلیق در زمان شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی، تزئینات طبقه سوم اضافه یا مرمت شده‌است.

آنچه عمارت عالی قاپو را در زمره باشکوه ترین عمارت های تاریخی قرار داده، آثار مینیاتوری و گچبری های بی همتای عمارت است ولی یکی از شگفتی های معماری این عمارت شمارِ متفاوت طبقاتش از جهات مختلف. ساختمان است.

از روبرو که تماشا کنید یک کاخ ۲ طبقه ای را می بینید و از پشت کاخ، ساختمانی ۵ طبقه و از طرفین نیز بنایی ۳ طبقه پنداشته می شود اما در کل با احتساب طبقه همکف می توان گفت عمارت عالی قاپو، عمارتی ۶ طبقه است که تالار موسیقی و ایوان آن زیباترین بخش های عمارت. هستند.

به طوری که سنگینی ایوان بزرگ عمارت بر دوش ۱۸ ستون بلند حمل می شود و در دوران جلال و شکوهش جایگاهی بوده که شاهان و مهمانانشان از آنجا به تماشای مسابقات چوگان و اسب سواری و همچنین رژه های نظامی قشون می نشستند اما امروزه از روی این ایوان می توان نمای زیبایی از میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله را تماشا و افسانه های تاریخی جالبی را در ذهن. مرور کرد.

جالب است بدانید :

در زمان شاه عباس اول، ايرانيان اين درب را مقدس مي‌دانستند و هركس كه پاي خود را روي آن مي‌گذاشت، مجازات مي‌شد. كساني كه مورد لطف شاه قرار مي‌گرفتند، با تشريفات خاصي مقابل درب قصر آمده و آن را مي‌بوسيدند و با صداي بلند، عظمت و قدرت شاه را از خداوند .مسالت مي‌كردند.

شخص شاه نيز به جهت احترامي كه براي آن قايل بود، هيچ‌گاه از مقابل آن سواره عبور نمي‌كرد. اين درب يكي از مكان‌هاي بست‌نشيني و تحصن بوده كه متحصنين را به غير از شخص شاه، كس ديگري نمي‌توانست از آنجا خارج كند.

فصل مناسب برای بازدید از عمارت عالی قاپو چه زمانی است؟

برای اینکه تجربه سفر به اصفهان و بازدید از عمارت عالی قاپو را به اتفاق خوشایندی در زندگی تبدیل کنید، بهتر است دوره خوش آب و هوایی را برای این سفر در .نظر بگیرید. بازدید از عمارت عالی قاپو در زمستان های سرد اصفهان شاید از نظر بودجه مقرون به صرفه باشد ولی زیبایی آن در پاییز و بهار تماشایی .می شود. به خصوص در فصل بهار که طبیعت و تاریخ دست در دست هم می دهند تا منظره نفس گیری را در مقابل چشم مهمانان بسازند.

 

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

کاخ باشکوه دلما

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt