گریپ فروت و خواص شگفت انگیز آن

 در تغذیه سالم, سلامتی

گریپ‌ فروت خواص شگفت انگیزی برای سلامتی دارد.

از آنجایی که این میوه مثل انگور به صورت دسته‌ای و معمولا چند عدد روی یک شاخه می‌روید، به آن گریپ‌ فروت Grapefruit (میوه‌ی انگوری) می‌گویند.

گریپ فروت اولین بار در جنوب آمریکا کشف شد و به نظر می‌رسد حاصل پیوند پرتقال و دارابی باشد که البته از نظر اندازه از هر دوی این مرکبات بزرگ‌تر است و عطر و طعم تندی دارد.

مقادیر قابل توجه ویتامین C به پیشگیری از سرماخوردگی و مبارزه با آن کمک می‌کند. برخی شاخص‌ها نیز بیانگر این حقیقت است که ویتامین C از بدن در برابر سرطان دهان و معده محافظت می‌کند. به علاوه گریپ‌ فروت با رادیکال‌های آزادی که باعث بوی بد دهان می‌شوند مقابله می‌کند و باید بدانید که سرطان، سکته‌ی مغزی و حملات قلبی نیز با این رادیکال‌های آزاد مرتبط هستند.
  • دیابت و قند خون

گریپ فروت شاخص گلیسمی پایینی دارد و برای کنترل قند خون و کاهش حساسیت نسبت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید می باشد.

اما این نکته را فراموش نکنید که واکنش های افراد مبتلا به دیابت پس از خوردن گریپ فروت متفاوت می باشد، بنابراین اگر شما دیابت نوع ۲ دارید بهتر است که پس از غذا گریپ فروت بخورید و سپس قند خون خود را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که می توانید از گریپ فروت در رژیم غذایی خود استفاده کنید یا نه.

  • سنگ کلیه

سنگ کلیه معمولا حاصل تجمع ذخایر کلسیم است. سنگ کلیه، یا خود به خود از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود یا توسط پزشک عمل سنگ‌شکن صورت می‌گیرد و سنگ‌‌های خُرد شده از طریق ادرار دفع می‌شوند. سنگ کلیه قطعا بیماری دردناکی است؛ یکی از بزرگ‌ترین فوایدِ نوشیدن یک لیتر آب‌ گریپ‌ فروت در روز، تأثیر آن روی دفع سنگ کلیه از طریق مجاری ادرار است.

  • کاهش فشار خون

مصرف گریپ فروت در رژیم غذایی روزانه به کاهش فشار خون کمک می کند. بنابراین، برای تثبیت فشار خون در سطح نرمال و سالم بسیار مهم و مناسب است. از آنجایی که گریپ فروت حاوی کلسترول نیست، برای شریان ها مناسب است و جریان خون را حفظ می کند. علاوه بر این، برای جلوگیری از انباشت خون در رگ ها مناسب خواهد بود.
  • سرماخوردگی و آنفولانزا

گریپ فروت به عنوان درمان طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته می شود، آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت خواص ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد سرطان و ضد التهابی دارند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می کند.

  • یبوست

از دیگر خواص گریپ فروت، فیبر موجود در آب گریپ فروت است که یک درمان عالی برای یبوست است، آب این میوه باعث تحریک روده بزرگ و دستگاه گوارش شده و عمل دفع را بهبود می بخشد.

  • کمک به کاهش وزن

با مصرف گریپ فروت، می توانید به کاهش وزن کمک کنید. از آنجا که محتوای میوه بدون کربوهیدرات است، باعث بهینه سازی متابولیسم بدن و ایجاد انرژی می شود. بنابراین، مصرف منظم و هر روزه آن بسیار مناسب خواهد بود.
گریپ فروت به عنوان یک چربی سوز و مهار کننده اشتهای بسیار قوی شناخته شده است. گفته می شود که بوی گریپ فروت احساس گرسنگی را کاهش می دهد و به همین دلیل برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید می باشد.
مقدار فیبر موجود در گریپ فروت می تواند گرسنگی را کاهش داده و از ریزه خواری جلوگیری کند و باعث تحریک کلستی سکتوکینین، هورمونی که عمل گوارش را تنظیم می کند، شود.
بهترین زمان مصرف گریپ فروت برای لاغری نیم ساعت قبل از هر وعده ی غذایی می باشد.
  • کاهش کلسترول بد خون

مطالعات نشان می‌دهند که LDL یا کلسترول بد، با مصرف منظم گریپ‌ فروت تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد و از این لحاظ گریپ‌ فروت سفید از نوع توسرخ آن مفیدتر است. تری گلیسیرید که شکل دیگری از کلسترول بد محسوب می‌شود نیز، با مصرف گریپ‌ فروت تا ۱۷درصد کاهش می‌یابد.

 

  • پوست و زیبایی

گریپ فروت حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های A و C، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست که از چروک پوست و لک های پوستی جلوگیری کرده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند. ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت می تواند آثار ناشی از آفتاب سوختگی و تغییر رنگ پوست را درمان کند.

 

  • حفظ حرکت مناسب روده ها

یکی دیگر از خواص گریپ فروت این است که حرکت روده را در زمان هضم غذا حفظ می کند بنابراین، این میوه برای بهینه سازی سیستم گوارش مفید است و کمک می کند که فرایند گوارش سالمی داشته باشیم.
گریپ فروت همچنین برای کمک به جذب مواد مغذی مهم در بدن مفید است، از جذب چربی جلوگیری می کند و ویتامین و مواد معدنی مهمی را بیشتر جذب می کند.
  • چربی سوزی طبیعی

اینکه گریپ‌ فروت چربی‌ها را می‌سوزاند شایعه نیست! تحقیقات علمی نشان می‌دهد چربی‌سوزی یکی از توانایی‌های شگفت‌انگیز این میان‌وعده یا صبحانه‌ی اعجاب‌آور است.

 

گردآوری: عسل حسن زاده

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt