گل زاموفولیا

 در خانه داری, گل و گیاه

گل زامیفولیا گياهی آپارتماني است كه همیشه جزء گیاهان “جدید” به حساب مي آیند. آنها می توانند در داخل خانه یک نگاه متفاوت به وجود آورند.

 

خاک گیاه زاموفیلیا:

می توانید از ترکیب خاک برگ و خاک معمولی و شن و کوکوپیت و یا پرلیت استفاده کنید. خاک گیاه زهکشی  خوبی داشته باشد تا ریشه و ریزوم های گیاه دچار پوسیدگی نشود. برای تعویض خاک گلدان هم باید در فصل بهار اقدام کنید. در صورت مشاهده ریشه های گیاه از انتهای گلدان، باید گلدان گیاه را اندکی بزرگتر کنید. برای ایجاد زهکشی مناسب  خاک می توانید از تکه ها ی سنگ و یا سفال استفاده کنید.

 

کود دهی زاموفیلیا:

می توانید از کود ۲۰-۲۰-۲۰ و یا کودهای فسفر دار و پتاس دار استفاده کنید.

 

رطوبت گیاه:

برای گیاه زاموفیلیا میزان رطوبت ۵۰ درصد مناست است. در فصل گرم سال می توانید برای تامین رطوبت گیاه از غبارپاشی هم استفاده کنید.

دمای گیاه زاموفیلیا:

سعی کنید دمای گیاه زاموفیلیا از ۱۵ درجه کمتر نشود دمای ایده آل برای رشد این گیاه ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است. در دمای پایین برگ های گیاه دچار رنگ پریدگی می شوند.

 

آبیاری:

گیاه زاموفیلیا به آبیاری کم مقاوم هست . و تنها عاملی که میتونه این گیاه رو از پا دربیاره آبیاری زیاد خواهد بود پس در آبیاری اون دقت کافی رو داشته باشید. چون این گیاه در ریشه های خودش (به شکل ساقه هست) آب ذخیره میکنه و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه خواهد شد.

پس بین دو آبیاری اجازه بدین که خاک گلدان کاملا خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید در هر نوبت از آبیاری به مقداری گیاه را آب بدین که آب از زیر گدان خارج شود و آب خارج شده را دور بریزید.

توجه داشته باشید که زهکشی گلدان شما باید کاملا مناسب باشد تا مانع جمع شدن آب در خاک گیاه بشه ، پس تا خاک گلدان خشک نشده به گیاه آب ندید.

نوردهی:

مقاوم به نور کم میباشد ولی برای داشتن رشد مطلوب نیاز به روشنایی دارد. با فراهم کردن شرایط نور مناسب برای این گیاه ساقه های آن به خوبی رشد خواهند کرد. و نور کم باعث باریک شدن ساقه ها خواهد شد . پس نور متوسط و فیلتر شده را برای گیاه فراهم کنید. و از تابش مستقیم نور خورشید مخصوصا در روزهای گرم سال به شدت مواظب باشید چون باعث ایجاد سوختگی در برگها میشود.

تكثير :

اين گياه بسيار ساده است اما به آرامی پیشرفت می کند. از گیاهاني اين كه از قلمه برگ راحت مي گيرد. و به راحتي مي توانيد با كندن هر برگ و گذاشتن در بستر پرليت يا ماسه يا پيت ماس و ماسه خيلي زود آن را ريشه دار كنيد . و از اونجا كه زاموفيليا ها داري پياز هستند. بلافاصله پياز توليد شده و از آن جوانه جديد ظاهر ميشود. اما معمولا تا ظاهر شدن جوانه و تشكيل پياز بين دو تا سه ماه زمان ميبرد ولي بعد از تشكيل پياز ، رشد آن بسيار سريع مي شود .

برگ كاشته شده بعد از مدتي خراب مي شود . و اكثراً با ديدن برگ خراب شده فكر مي كنند به نتيجه ترسيدند و آن را دور ميندازند . در صورتي كه تازه با خواب شدن برگ پياز تشكيل شده و رشد همچنان ادامه دارد.

 

گردآوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt